1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Mazda CX-3 – en sand udstyrsbombe
0

Test: Mazda CX-3 – en sand udstyrsbombe

Test: Mazda CX-3 – en sand udstyrsbombe 7.0
0
0

Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D

7.0

En af konkurrenterne er Honda HR-V, men med dieselmotor og et nogenlunde tilsvarende udstyrsniveau, Elegance, er prisen 303.300 kr. Herudover kommer navigation til 10.000 kr., hvilket gør Honda-alternativet knap 25.000 kr. dyrere og samtidig dårligere udstyret. Honda HR-V virker dog mere rummelig, praktisk og komfortabel. Andre konkurrenter Nissan Juke, Peugeot 2008 og Renault Captur.

Motor & gearkasse6.5
Køreegenskaber7.5
Komfort5.0
Plads5.0
Udstyr9.0
Pris9.0

Mazda CX-3 er lillebroderen til CX-5’eren og dermed den mindste Mazda SUV. Prisen starter ved 209.995 kr. for en 120 hestes benzinmodel med Core udstyr. Vi har testet dieselmodellen med topudstyret Optimum til 288.995 kr.

Danskerne er vilde med små SUV’er, da de er betalelige, økonomiske og udstråler livsstil. Den lille CX-3 deler platform med den nye Mazda 2, og faktisk har de også samme akselafstand. Dette betyder pladsen på forsæderne er ganske fin, og grundet CX-3’eren er en smule højbenet, så har man et fint udsyn ud over trafikken. På bagsædet er pladsen dog trang, hvis man ikke er et barn.

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

mazda-cx3

Førstehåndsindtrykket af kabinen er yderst imponerende. Det eneste som trækker ned er designet på det automatiske klimaanlæg. Det er noget kluntet og knap så elegant modsat resten af kabinen. Desuden fungerede det heller ikke så godt. Enten blev der for varmt eller for koldt i kabinen.

Noget af det som Mazda efterhånden er kendt for, er det imponerende niveau af udstyr. Basismodellen, Core, byder på aircondition, elruder for og bag, tre-trins sædevarme foran, ratbetjent audiosystem, tripcomputer, højdejusterbart førersæde samt både højde- og længdejusterbart rat. Går man et udstyrsniveau op, Vision, får man bl.a. yderligere 16” alufælge, automatisk klimaanlæg, Mazda connect med en 7” touchskærm, Smart City Brake, parkeringssensor bag, fartpilot, regn- og lyssensor, læderrat, varme i sidespejle, elektriske foldefunktion og meget andet. Optimum er uden tvivl luksusmodellen, hvor den lille SUV er pakket med mere udstyr, end man forventer at finde i en ellers godt udstyret Audi eller BMW. Listen byder bl.a. på bakkamera, head-up-display, Bose-anlæg, 18” alufælge, adaptiv fartpilot, Full LED-forlygter, LED-tågeforlygter, nøglefri start og indtræk i sort kunstlæder og sort stof.

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

Det skal nævnes, at testmodellen havde de luksuriøse sæder med lyst læder, LUX SUEDE, til 18.000 kr. Jovist var de lækre, men vi havde nok sparet dem.

mazda-cx3-12

105 dieselhypper og god økonomi

Den 1.5 liters dieselmotor med fire cylindre og én turbo, er en downsizing af den større 2,2 liters med to turboer. I CX-3’eren yder motoren 105 hk og kan fås med både automatgear og firehjulstræk. Vi prøvede den dog uden nogen af delene, hvilket sikrer den kører rigtig langt på literen. Helt præcist er CX-3 SKYACTIV-D angivet til 25 km/l, hvis man altså ikke har firehjulstræk eller automatgear.

Foruden 105 hestekræfter yder motoren 270 Nm mellem 1.600-2.500 omdr/min, hvilket betyder der er rigeligt med kræfter ved lave omdrejninger. 0-100 km/t er klaret på blot 10,1 sekunder, men det føles ganske hurtigt størstedelen af vejen dertil pga. momentet. Løjerne stopper dog ved 177 km/t.

Motoren er smidig og gør det godt. På motorvejen er omdrejningstallet også holdt på et fornuftigt niveau bilens størrelse taget i betragtning. Vi er dog stadig større fans af den 120 hestes 1.6 i-DTEC Honda dieselmotor, som også kører 25 km/l i HR-V’en Støjniveauet er også i orden, men dem på bagsædet vil måske få lidt svært ved, at følge med i samtalen.

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

mazda-cx3-9

Sjov, men ikke så komfortabel

Ift. Mazda 2 er undervognen hævet fem cm, mens også både støddæmpere og fjedre er ændret. Det betyder CX-3 ikke er ustabil, men den er heller ikke præcis som Mazda 2’eren. Man kan altså sagtens godt mærke, at det er en bil, som har fået lidt højde. Faktisk er CX-3’eren ganske køreglad af sin størrelse.

En af konkurrenterne er Honda HR-V, men med dieselmotor og et nogenlunde tilsvarende udstyrsniveau, Elegance, er prisen 303.300 kr. Herudover kommer navigation til 10.000 kr., hvilket gør Honda-alternativet knap 25.000 kr. dyrere og samtidig dårligere udstyret. Honda HR-V virker dog mere rummelig, praktisk og komfortabel. Andre konkurrenter Nissan Juke, Peugeot 2008 og Renault Captur.

mazda-cx3-6

tags: