1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Mazda6 Stationcar 2.2 Optimum Aut.
0

Test: Mazda6 Stationcar 2.2 Optimum Aut.

Test: Mazda6 Stationcar 2.2 Optimum Aut.
0
0

Mazda har siden introduktionen af SUV’en CX-5 høstet meget ros, og derfor har forventningerne til den ny 6’er været meget høje.

Den gamle Mazda6 var dog også vellidt af mange, og den nye model betyder derfor utrolig meget for Mazdas allerede eksisterende kundedatabase.
Testmodellen ville man dog næppe vælge, hvis overvejelserne går på en Mazda6, da den var udstyret med 175 dieselheste, 420 Nm, automatgear og udstyrsmodellen Optimum som har alt hvad hjertet begærer. Prisen er 505.000 kr. og dermed står både de tyske og franske bilmærker klar, men de giver bare mindre udstyr og motor.

Priserne for Mazda6 starter ved 300.000 kr. for både sedan- og stationcarmodellen, hvor det faktisk er sedan-modellen som har de største mål.

En fantastisk dieselmotor

Mazdas nye 2,2 liters enheder med hhv. 150 og 175 hestekræfter og 380 eller 420 Nm gør et fantastisk arbejde og virker utrolig gennemarbejdet. Begge motorer føles kvikke, sjove og er stadig miljøvenlig, hvis man skal kigge på Mazdas egne specifikationer, hvor de er angivet til mellem. 20,4-22,7 km/l afhængig af udstyrsniveau og gearkasse i stationcarmodellen.

Hvis man vil opnå en lignende brændstoføkonomi hos konkurrenterne må man ofte ty til færre heste, også bliver det oftest en mere anstrengt motor på motorvejen.

Man kan godt mærke de ekstra heste og højere moment i den store 175 hestes model, men de fleste vil under normale omstændigheder aldrig få brug for de ekstra kræfter, da de eksempelvis også begge kan trække 1,6 ton på krogen.

Læs også:  Bilpleje: Sådan bevarer du din bils udstråling

SkyActiv-D motorerne bruger twin-turbo-teknologi, hvilket sikrer massere af træk helt fra bunden samt godt op af omdrejningstælleren.
Mazda har dog valgt ikke at downsize motorerne, men der i mod er vægten reduceret og kompressionsforholdet verdens bedste – dette gælder både for diesel og benzinmotorerne.

Automatgearkassen som testmodellen var udstyret med klarer jobbet ganske godt, men er man ikke bange for selv at rykke lidt i stangen, så er det et godt sted at spare 30.000 kroner! Merprisen for automatgearkassen er ikke ekstraordinær høj for klassen, men hvorfor fravælge den ellers fantastiske sekstrins manuelle gearkasse som også gøre køreoplevelsen sjovere? Mazda6 handler nemlig også om sjove køreegenskaber!

Sjove familievognskøreegenskaber er standard

En familiebil skal gerne både være komfortabel, sporty og økonomisk, hvilket er tre kriterier jeg mener den nye Mazda6 opfylder på en fin måde. Selvfølgelig får man ikke både en sportsvogn og den bløde undervogn fra Toyota Avensis i en og samme bil.

Dermed er det et kompromis man indgår, at undervognen er mere fast end de fleste andre i klassen, hvilket bl.a. giver de sportslige køreegenskaber sammen med vægtreduceringen(testmodellen med alt vejer 1.505 kg – mindste stationcar vejer 1.380 kg). Med den lavere vægt har materialerne til reduceringen af støjniveauet også været mere begrænset, hvorfor Mazda6 desværre på motorvejen har lidt mere vindstøj end de fleste andre store familiebiler i segmentet.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

De sjove køreegenskaber viser sig ved en god siddeposition, et direkte styretøj, god gearkasse og en fint afstemt undervogn.

Lidt til at overtale matronen

Du kan næppe overtale konen til at købe en Mazda6 stationcar, hvis du lægger vægt på de lidt sjovere køreegenskaber. Derfor bør du have i mente, at Mazda6 byder på god bagsædeplads og et bagagerum på 506 liter i stationcarmodellen med mulighed for flotte 1.648 liter, hvis man nedfæller bagsæderne.

Bagsæderne er ganske udmærket, men for mange voksne vil de være en smule for lave, hvilket giver lidt for dårlig støtte under ens lår.

For meget af det gode

Udstyr er lækkert og mens nogle mener man aldrig må gå ned på udstyr, så kan det til tider blive for meget af det gode. Ser du slutsedlen på 505.000 kr. for en Mazda vil de fleste vælge en tysk ”konkurrent”, og hvem har i realiteten brug for elektriske lædersæder med memory, 19” letmetalfælge, Bi-Xenon-forlygter, Lane departure warning, automatisk fjernlysstyring, bakkamera, BOSE-anlæg, nøglefri start samt adaptiv fartpilot?

Man sidder godt i lædersæderne, men de almindelig stofsæder er også fine, mens 19” letmetalfælge er gode til at posere foran vennerne, men muligvis gør den en tand for sporty til konen.
Lane departure warning bruges af de fleste ikke, den automatiske fjernlysstyring virker ikke optimalt og gør dermed modkørende ganske irriteret og BOSE-anlægget virker ikke som merprisen værd.

Læs også:  Indvirkningen af din kreditværdighed på bilforsikringspriser

Man kommer dog ikke uden om, at det er rart med et bakkamera til en 4,8 meter lang stationcar ved parallelparkeringerne, lækre Bi-Xenon forlygter, nøglefri start når nøglen er i tasken samt en fartpilot der selv holder afstand til forankørende – sidstnævnte er specielt anbefalelsesværdig til motorvejsridderne, men kan desværre kun erhverves med automatgearet.

Konklusion:

Selvom Mazda6 topmodellen bestemt er et fint vogntøj, så giver den mindre mening end f. eks den lille dieselmotor med en fantastisk sekstrins manuel gearkasse samt Vision-udstyrsniveauet som er 110.000 kr. billigere end den testede topmodel – og muligvis klassens bedste dieselbil taget alt i betragtning!

Er der ikke brug for en dieselmotor skal man bestemt ikke være bange for at vælge en benzinmodel, som vi i den nærmeste tid vil offentliggøre en kviktest af.

[table “” not found /]