Home Biltest Test: Nissan Juke Nismo RS
3

Test: Nissan Juke Nismo RS 5.2

Test: Nissan Juke Nismo RS 5.2
0
3

Nissan Juke Nismo RS

5.2

Det er svært at forsvare, hvorfor man skulle vælge en Juke Nismo RS frem for en anden GTI i klassen. Designet er specielt og udstyrsniveauet højt, men man kommer så sandelig også til at betale for det.

Motor & gearkasse4.0
Køreegenskaber4.0
Komfort7.0
Plads5.0
Udstyr8.0
Pris3.0

Nissan Juke Nismo RS er en underlig cocktail. Navnet Nismo sætter høje forventninger, og når RS ligefrem kommer bagpå, så er der straks associationer til det vilde Juke R Nismo koncept med næsten 600 hestekræfter.

Navnet er derfor markant langt mere besværligt end opskriften på den egentlige Juke Nismo RS. Motoren er nemlig den 1.6 liters DIG-T, som også er at finde i den mindre Juke Nismo. I Juke Nismo er ydelsen 200 hk og 250 Nm, men i RS-udgaven har Nissan optimeret ydelsen med 18 hk og 30 Nm til 218 hk og 280 Nm!

Prisen på Juke Nismo RS sætter lige så høje forventninger som navnet. 370.390 kr. koster den billigste model med forhjulstræk, mens topmodellen er en firehjulstrækker med automatgear til 425.790 kr. Jovist er Nissan Juke Nismo RS en særling, for selvom den er større end en VW Polo, så er det blot en stor b-segment bil. Lad os blot lige informere, at en ny hurtigere Ibiza Cupra koster fra cirka 220.000 kr., Fiesta ST koster fra 287.800 kr. og en Mini Countryman Cooper S koster 433.900 kr.

Ud på vejene med Juke Nismo RS

Bevidst om fakta tager jeg mod nøglen til Juke Nismo RS, der altså er kommet på lidt af en opgave, hvis den skal imponere.

Læs også:  Er det bare dumt? – hvorfor egentligt kåre Årets Bil?

Udseendet på RS-udgaven er mere markant end den almindelige Nismo-model, der mest af alt bare har fået et sportsligt strejf og 10 hestekræfter mere end den almindelige 1.6 DIG-T med 190 hk, hvor prisen starter fra 255.490 kr. med Acenta udstyr.

Jeg har aldrig selv været vild med Juke-designet, der også enten er hadet eller elsket. Nismo RS er ift. den almindelige Nismo ”pimpet” op med et mere aerodynamisk design (bl.a. en luftgrill som sikrer lavere luftmodstand), formede indstigningslister, en lille spoiler, xenonforlygter og Nismo-farver.

Holder kabinen?

Kabinen er også blevet gjort mere interessant med lidt for bløde Recara-sportssæder foran, et Nismo alcantara- og læderomvundet rat samt en Nismo omdrejningstæller. Rundt om i kabinen er der også lidt carboon-look, men det er blot billig plast. Flere steder i kabinen er der blevet brugt billig plast, hvilket er acceptabelt i en billigere Juke, men når slutsedlen lyder på op til 425.000 kr. afhængig af gearkasse og firehjulstræk, så falder kabinen igennem nogle steder noget så grusomt. Alcantara-rattet er ganske behageligt, men Nissans læder har jeg aldrig rigtig fundet lækkert, og det udgør den anden halvdel af rattet.

Nøglen er dog lille og smart, om end den ikke udstråler samme kvalitet som en VW-nøgle, så er den dog mere praktisk. Med et tryk på startknappen starter turbomotoren, og jeg sætter bilen i første gear.

Der er tre forskellige køreindstillinger: Sport, Normal og Eco. Jeg kørte det meste af tiden i Sport, da bilen her reagerer hurtigere. Turbomotoren kræver lidt tilvænning, for mange moderne turbomotorer har meget moment i bunden af momentkurven, men i Juke Nismo RS skal man helt op på 3.600 omdr/min for at nyde de 280 Nm. Giver man motoren over 3.000 omdrejninger, så føles det dog som om, den får et spark i røven, og så går det ellers stærkt af sted. 0-100 km/t på syv sekunder rent er ganske tjept i den lille pony.

Læs også:  TEST: Kias ny elbil deler vandene, men er et godt køb

Har Juke Nismo RS grib som på racerbanen?

Ude på vejene bemærker man hurtigt, at Juke Nismo RS er en hård sag. Man kan dog sagtens køre en længere tur på motorvejen eller køre gennem byen uden at få hold i nakken, hvis man bare bremser ordentligt ned, hvis der er et bump. Undervognen er iflg. Nissan 10 % hårdere end den almindelige Nismo-udgave, og om end køreegenskaberne bliver solgt noget så flot i brochuren: ”GRIB VEJEN SOM PÅ RACERBANEN”, så er sandheden bare en anden. Testmodellen med forhjulstræk har uendeligt meget torque-steer, og det betyder det nærmest virker som naturens lov, at rattet skal rive i den ene eller anden retning, når man giver den fuld gas. Prøv så at forestille dig, at du giver den fuld gas på en motorvejstilkørsel, hvor vejen snor sig, så er torque-steer i massevis pludselig ikke specielt fornøjeligt. Det virker kort sagt som om, at Nissan har givet Juke langt flere heste end den kan tøjle.

Når man giver den gas på landevejene, så kan man såmænd også sagtens give hjulene problemer med at holde fast, og med en frihøjde på 18 cm, så virker det ret underligt – det ville give mere mening på en grusvej, men på almindelig landevej og med 218 hypper giver det dårligere tyngdepunkt ikke ligefrem nogen fordel. Dog skal det siges, at bilens bremser er ganske effektive! Lige i starten virkede de lidt for aggressive, men når man vænner sig til det, så er det ganske behageligt at arbejde med. Faktisk er de forreste bremseskiver øget fra 296mm til 320mm – derudover er de bagerste skiver nu også blevet ventilerede!

Læs også:  Er farven lige så giftig som køreegenskaberne?

En anden vigtig ting ved en GTI-bil er lyden. Juke Nismo lyder bedre end forventet, hvilket skyldes et nyt udstødningssystem med en lyddæmper med større diameter.

Gearingen er ekstremt lav, og man kan således allerede omkring 60-65 km/t køre i sjette gear uden problemer. Nissan har højst sandsynligt gearet bilen således, da motoren skal føles nogenlunde livlig. Den lave gearing betyder dog, at der er meget motorlarm ved motorvejskørsel, da motoren kører med mange omdrejninger. Mange omdrejninger betyder ligeledes et lavt brændstofforbrug. Iflg. Nissan kører Juke Nismo RS 13,9 km/l, men det er lang tid siden, at vi har set en bil på den størrelse sluge brændstof i de mængder, for realiteten er ligesom næsten alle andre biler, at den langtfra når de angivne tal.

Nissan Juke Nismo RS med forhjulstræk og manuelt gear
1.6-liters firecylindret turbo benzinlmotor
Ydelse: 218 hk v. 6.000 o/min, 280 Nm v. 3.600-4.800 o/min
Topfart: 220 km/t – 0-100 km/t: 7 sekunder
Forbrug: 13,9 km/l
Køreklar vægt: 1.315 kg
Mål i cm: 416,5 , 176,5 , 156,5
Bagagerumsvolumen: 354 liter
Pris: 370.390 kr.