Home Biltest Test: Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta
0

Test: Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta

Test: Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta
0
0

Da vi sidst havde Nissan Micra til test var vi imponeret over helhedsindtrykket. Der var dog nogle bommerter, hvor motoren var én af dem, men der er nu kommet en løsning med DIG-S motoren!

Den 3-cylindret 1.2 liters benzin sugemotor var nemlig for sløv, så da Nissan reklamerede for en kommende 1.2 liters kompressor motor, så var vores arme i vejret.

Udover den har 18 hestekræfter yderligere, så er momentet hævet fra 110 til 142 Nm (29 % forbedring!). – og det kan mærkes! På papiret er den blevet 2,4 sekunder hurtigere fra 0-100 km/t., hvilket betyder accelerationstiden er nede på 11,3 sekunder, mens topfarten er hævet til 180 km/t.

Kvikkere og længere på literen

Man kan ikke sige Micra er blevet hurtig, men den er langt kvikkere, hvilket man sætter pris på ved accelerationen på motorvejsrampen, motorvejskørsel og landevejskørsel.

Den gamle Micra motor kan dog køre i femte gear ved 50 km/t bykørsel, og den trækker bedre fra lave omdrejninger, hvorfor introduktionsmotoren er at fortrække, hvis man kører mest i byen.

Læs også:  Forpremiere: Supra er sjov, seriøs og sofistikeret

Alt snakken om den er blevet hurtigere ville dog være ligegyldig, hvis brændstofforbruget var blevet dårligere eller var uændret.
I dag står kilometer på literen nemlig højt hos forbrugeren, og det gælder specielt ved bybiler som Nissan Micra.

Faktisk kører Micra nu 3,3 km/l længere på literen ved blandet kørsel med Acenta-udstyrspakken. – CO2 emissionen er dog også reduceret fra 115 g/km til kun 99 g/km!

Kompressormotorens opbygning

Normalt bruger benzinmotorer Otto-cyklussen, hvor der lukkes senere ned for luft til forbrændingskammeret. Nissan har dog valgt at DIG-S motoren kører med Miller-cyklussen som den eneste bil på markedet.

Ved at bruge Miller-cyklussen er der op til 20 % mindre modstand i motoren, men for at få luft nok ind til cylindren, så har man tilføjet en kompressor. Da kompressoren er tilføjet ved at kunne kobles magnetisk fra, så sparer man i alt op til 10 % modstand. – Det giver et bedre brændstofforbrug, samtidig med at ydelsen er hævet markant.

Læs også:  TEST: Moden Micra med ny motor

Acenta-udstyrspakken har alt det nødvendige

Testbilen havde Acenta-udstyrspakken som byder på lidt ekstra komfort med bl.a. læderrat og lædergearknop, samt styling der gør designet en smule mere interessant:
– Indfarvede dørhåndtag
– Krombelagt kølergrill
– Tagspoiler (har alle DIG-S-modellerne)

Skulle vi vælge en udstyrsmodel, så ville det blive Visia, hvor man samtidig sparer 13.000 kr. og kører lidt længere på literen.

Nissans Tekna-udstyrspakke er altid en dejlig oplevelse, men med den tilføjet kører man 20,0 km/l og udleder 115 g/km, og så har man næsten mistet miljøfordelen.

Lidt specielt Micra design og køreegenskaber

Mange mænd vil have det svært med Micra-designet udvendigt, da den med sine små runde former og mere feminine design henvender sig til parret, hvor det er kvinden som bestemmer. – Eller singlekvinden.

Indeni er der meget hård plast, som husker en på, at det er en forholdsvis billig bil i klassen man kører.

Læs også:  Volvo V60 er en sand fornøjelse

Køreegenskaberne er heller ikke noget at prale over, da de er for svampet, og minder en om at køre i en gammel Renault.

Kvaliteten af indretningen samt køreegenskaberne er derfor ikke noget at prale over. – Men er fine til prisen.

Konklusion:

Her på bilsektionen.dk falder designet ikke i vores smag, men hvis man synes den er flot og leder efter en bybil til ca. 150.000, hvor man ikke behøves købe dyre ekstraudstyrspakker, så er Nissan Micra bestemt en bil man bør ser nærmere på.

Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta

Ydelse: 98 hk ved 5.600 omdr./min / 142 Nm ved 4.400 omdr./min. – 3 cylindret

Præstationer: Topfart er 180 km/t. 0-100 km/t på 11,3 sek

Oplyst forbrug: 23,3 km/l – 99 g/km

Mål i cm: Længden: 378 , Bredde: 168 , Højde: 153

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 148.990 kr.

tags: