1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Nissan Note 1.2 DIG-S
0

Test: Nissan Note 1.2 DIG-S

Test: Nissan Note 1.2 DIG-S
0
0

Nissans nye Note koster fra 135.000 kr. med en lille 80 hestes 1.2 liters benzinmotor, hvor man dog må arbejde for at komme af sted. Efterfølgende blev en større benzinmotor med 98 heste ved 5.600 omdr/min udviklet, og det er denne vi har prøvet.

Volumen er stadig på 1.2 liter, ligesom der stadig kun er tre cylindre. Den mere potente motor har en kompressor og går under navnet DIG-S i modelbrochuren. Man kan selvfølgelig sagtens mærke de ekstra hestekræfter, men der skal stadig kæmpes ved motorvejsoverhalinger, og man skal ikke være bange for at lade motoren tage nogle omdrejninger.

Man kan enten vælge mellem en femtrins manuel eller en såkaldt trinløs gearkasse, CVT. På papiret er 98 hestes Nissan med manuelt gear angivet til 23,3 km/l, mens vi i testperioden kørte i omegnen af 19 kilometer per liter brændstof.

Pladsen i Nissan Note er et af højdepunkterne, da man specielt på bagsædet har overdådig plads. Det var intet problem for mig at sidde på bagsædet, på trods af jeg måler 195 cm. Honda Jazz er ikke helt på samme niveau, når det kommer til bagsædeplads, men Honda har dog de smarte magic seats, hvor man kan slå sæderne op ligesom biografsæder. I bagagerummet har Note kapacitet til 295 liter, hvilket er omtrent 100 liter mindre en Honda Jazz. Derimod har Nissan Note mere end 100 liter ekstra, når bagsæderne bliver slået ned – hele 1.465 liter!

Læs også:  Elektriske E-Transit når nye højder med Ford Pro

Acenta-udstyret der er over Visia City og Visia inkluderer både tågeforlygter, lyssensor, regnsensor, klimaanlæg, fartpilot, varme i forsæderne og Bluetooth. Desuden tilbyder Nissan Tech pakken helt gratis til Acenta-modellen, hvilket betyder man uden merpris får flg. ekstraudstyr: nøglefri betjening, NissanConnect 5,8” skærm, 6 højtalere og fire sikkerhedssystemer som håndteres fra infotainmentsystemet.
Testmodellen havde yderligere fået monteret et body kit til 7.500 kroner, hvor udseendet er blevet mere dynamisk og sporty. Stylingen omfatter 16” diamond alufælge, tonede bagruder, bagerste kofanger i kulfiberlook, tagspoiler bag, siderskørter, en mere aggressiv kofanger foran samt en kølergrill i sort højglans og forlygter med sorte indfatninger. Den eneste ændring inde i kabinen er et 3-eget rat.

Kabinen er ikke ligefrem lækker, hvilket mest af alt skyldes meget billig plast. Man bliver dog alligevel imponeret over alt udstyret, som man ikke troede ville være at finde i b-segmentet til under 200.000 kroner.

Læs også:  Lovende forslag til ny lovgivning om bilers data

Køreegenskaberne virker sløve, og kort sagt er den ikke specielt involverende at køre. Gearingen er langbenet, hvilket er godt for økonomien, men heller ikke ved gearkassen finder man nogen speciel køreglæde. Komforten er udmærket, men med de 16” alufælge er den en smule hård, når den alligevel ikke lægger op til sjov og ballade.

Sikkerheden er dog et af de negative punkter, da Nissan Note kun fik fire stjerner i EURO NCAP, og som ny bil burde den have fået alle fem stjerner. Note manglede akkurat det sidste for at få alle fem stjerner, og det var primært fodgængertesten der kostede den kostbare ekstra stjerne – Note manglede to procent mere for at nå de 60, hvilket er grænseværdien.

Vi synes:

Udstyrsrig lille japaner der er uhyre praktisk. Alt sammen til en rigtig god pris.

Læs også:  Drømmer du også om en NY klassisk Porsche?

Nissan Note 1.2 DIG-S 98 hk Acenta
1.2 liters trecylindret benzinmotor
Ydelse: 98 hk v. 5.600 omdr/min, 147 Nm v. 4.400 omdr/min
Præstationer: Topfart: 181 km/t – 0-100 km/t: 11,8 sekunder
Forbrug: 23,3 km/l – 99 g/km
Køreklar vægt: 1.124 kg
Mål i cm: 410, 169, 153
Bagagerumsvolumen: 295/1.465 liter
Pris uden ekstraudstyr: 184.990 kr.

tags: