Home Bilnyheder Test: Nissan Qashqai+2 1.6 dCi N-Tec 360°
0

Test: Nissan Qashqai+2 1.6 dCi N-Tec 360°

Test: Nissan Qashqai+2 1.6 dCi N-Tec 360°
0
0

Vi har tidligere testet Nissan Qashqai+2 i topmodellen med 150 hestes 2.0 liters dieselmotor, firehjulstræk og højeste udstyrspakke.

Denne gang var der dog mindre af det hele, men det betyder også en pris som er 67.700 kr. billigere end ovennævnte topmodel. Priserne på Qashqai+2 starter fra 278.790 kr., men ugens testbil med den Renault-udviklede 1.6 dCi dieselmotor og N-Tec 360° -udstyrspakke koster 386.790 kr..

Det store spørgsmål er dog om den kan følge med den nye CX-5 diesel? Det satte vi os for at finde ud af.

Nøjsom og kraftfuld dieselmotor

Konkurrencen for SUV-biler som Qashqai har været stødt stigende, og med den nye Mazda CX-5 er markedet kun blevet endnu mere forvirrende. Vi har tidligere været af sted for at teste den nye Mazda CX-5, hvor specielt dieselmotorerne overraskede os, og derfor var kravene høje til den 130 hestes 1.6 liters dieselhakker fra Renault.

Motoren leverer dog en fornuftig oplevelse af både nøjsomhed samt kraft. Det maksimale drejningsmoment på 320 Nm er allerede til stede ved 1.750 omdr/min, hvilket får maskinen til at føles mere kraftfuld end hvad der står på papiret.

Brændstoføkonomien er såmænd også i den gode ende med 21,3 km/l ved blandet brændstofforbrug, og selvom vi ikke opnåede helt præcist det lovede, så var det tæt på, hvorfor det er accepteret.

Selvom den 1.6 dCi motor klarer opgaven til “Meget tilfredsstillende”, så ændrer det ikke på, at Mazdas nye 2.2 liters dieselmaskine med 150 heste er mere spændende. Den har endda også 380 Nm og en smule bedre brændstofforbrug.

Læs også:  Kommende Ford Puma viser tænder

1-0 til Mazda CX-5

Fine pladsforhold

Der er massere af plads i Qashqai+2 ved forsæderne og på midterrækken, mens de to ekstra bagsæder som kan tilkøbes kun er for børn. Kabinen er dog ikke specielt høj, hvilket er et problem for alle som er omkring 2 meter højeste, da de støder hovedet på loftet når de sidder på førersædet…

Man skal ikke købe Qashqai+2 for at få mere passagerplads, men der i mod er den ekstra bagagerumsplads på 550 liter alle pengene værd. – Den kan endda forøges til 1.520 liter.
Bagklappen kan dog ikke åbnes specielt højt, hvilket øger chancen for at knalde panden mod, og gør det sværere når tunge ting skal bæres ud i bagagerummet.

Sæderne er ikke noget at prale over, men de fungerer og til prisen er der ikke noget at klage over. Interiøret er også en smule kedeligt, og materialekvaliteten føles ikke specielt højt, hvilket bl.a. specielt understreges af det billige læderrat. Panoramataget som er standard trækker dog eksklusiviteten op, og giver et dejligt lys i kabinen.

I forhold til Mazda CX-5 har Qashqai mere bagagerumsplads, men på bagsædet er CX-5 mere behagelig. Derudover har CX-5 et smart ”Karakuri”-bagsædesystem, hvor sæderne kan slås ned hver for sig, to og to eller alle tre på én gang.

Læs også:  1-serien dropper baghjulstrækket

2-1 til Mazda CX-5

360-system gør det lettere at parkere

Hvis du bor i byen eller andre steder, hvor der er brug for et par ekstra øjne når der skal parkeres, så vil du sætte pris på 360° -systemet. Der er et kamera placeret på alle sider af bilen, hvilket betyder man kan se bilen ovenfra når den sættes i bakgear og skal parallelparkeres eksempelvis. – Navigationsskærmen som laves om til 360° viser også et bakkamera, så der er rigeligt med udsyn når der skal parkeres.

Udstyrsniveauet N-Tec 360° inkluderer tågelygter, dual zone klimakontrol, panorama-glastag, bluetooth, multifunktionsrat, 18” fælge, bakkamera, 360°-system og indbygget navigation, hvorfor der ikke er brug for at skulle tilkøbe ekstraudstyr.

Mazda CX-5 har ikke samme høje udstyrsniveau, men man mangler bestemt ikke noget! Qashqai+2 N-Tec 360° er utrolig veludstyret, men der i mod er kvaliteten og eksklusiviteten i CX-5 betydeligt højere.

3-2 til Mazda CX-5

Lækre SUV-køreegenskaber

Bag rattet føles Qashqai+2 som en skarp lille SUV, hvilket gør den sjovere og mere spændende at køre end den ser ud. Den 6-trins manuelle gearkasse skal dog også have ros, da den er let betjenelig og har et sportsligt præg med de korte samt lidt stramme skift.

På motorvejen undgår man ikke lidt hjulstøj, hvilket bl.a. kan påskrives de store dæk og fælge. Derimod er gangkulturen fra motoren dog forbedret, hvilket bl.a. også betyder man oplever mindre støj fra motoren under kørsel. Qashqai føles dog mere stabil end CX-5 på motorvejen, men når det angår støjniveauet er CX-5 en klar vinder. Derudover er CX-5 udviklet er filosofien “jinba ittai“, hvilket betyder chaufføren skal få følelsen af at være i et med bilen. Det vises specielt på landevejene, hvor det CX-5’eren er en smule mere skarp, og har en endnu bedre udviklet gearkasse, hvor der er hentet inspiration fra MX-5.

Læs også:  TEST: Moden Micra med ny motor

4-2 til Mazda CX-5

Konklusion:

Du har hverken brug for firehjulstræk, mere power eller udstyr mens brændstoføkonomien heller ikke er til at klage over.

Selvom prisen på 386.790 kr. endda også er god på Qashqai+2 1.6 dCi N-Tec 360°, så er den nye Mazda CX-5 2.2 diesel med 150 heste og Vision udstyr til 399.944 kr. bare skarpere på de fleste områder. For slet ikke at nævne at den trækker 600kg mere på krogen; man får en mere spændende motor samt følelsen af højere kvalitet samt eksklusivitet for pengene. – Qashqai vinder dog på det høje udstyrsniveau og pladsen i bagagerummet, når bagsæderne ikke er foldet ned.

Du kan læse Mazda CX-5 testen her.

[table “” not found /]