Home Biltest Test: Opel ADAM ROCKS 1.0T
0

Test: Opel ADAM ROCKS 1.0T

Test: Opel ADAM ROCKS 1.0T
0
0

Opel Adam er en spøjs fætter, og en bil jeg personligt har set meget potentiale i. Designet er frækt, interiøret er tiltrækkende og der er mange personaliseringsmuligheder til fornuftige priser.

DOG har Adam haltet gevaldigt efter med motorer uden turbo, og med en femtrins gearkasse var der tilmed masser af støj i kabinen. Alt tegner dog nu lyst, da både den almindelige Adam og Adam Rocks leveres med en trecylindret 1-liters turbo benzinmotor tilkoblet en sekstrins gearkasse.

Nu med tre cylindre og turbo!

Prisen for Adam Rocks med den helt nye trecylindrede 1-liters turbomotor med 90 hypper lyder på 215.000 kroner. De mange personaliseringsmuligheder gør dog, at testmodellen står til 258.000 kr.

Udstyret inkluderede blandt andet dab-radio, en interiørpakke, stof/morocana-indtræk, multicolor LED-kabinelys, parkeringsassistance således den kan parkere sig selv samt meget andet. Standardudstyret inkluderer allerede klimaanlæg, 17” alufælge, 7” touchskærm, kanvastag og imiteret dellæder. Vi nåede desværre ikke at få meget glæde af kanvastaget, da vejret var dårligt hele ugen. På en sommerdag kan man dog nyde at rulle taget af, hvilket tager fem sekunder. Rocks-modellen har 15mm mere frihøjde, andre spoilere og skærmkanter, så det er ikke meget som adskiller de to. Vil man have den almindelige Adam med turbomotoren koster den fra 180.000 kr. i udstyrsniveauet Glam.

Læs også:  Dobbelttest: Kia Niro vs. Kia Optima – firma- vs. miljøforkæmperen

Velsmurt motor

Den nye trecylindret turbomotor gør et usædvanligt godt job, og vi kender den allerede fra den nye Corsa. Aluminiumsmotoren er velsmurt og letkørt. Og de 90 turboheste er rigeligt i en Adam Rocks. Opel Adam Rocks føles aldrig decideret hurtig, men det er nok til den føles sportslig. Fra 1.800 omdrejninger i minuttet har man 170 Nm, og det blandede brændstofforbrug er på 22,2 km/l. Det skal dog siges vi kørte omkring 16,5 km/l i testugen. Man kan også få en 115 hestes variant af turbomotoren mod 15.000 kroner ekstra, men man har bestemt ikke brug for flere hestekræfter.

Turbomotoren sørger for, at man kan nyde den sekstrins manuelle gearkasse, der både forbedrer forbruget, giver et lavere støjniveau på motorvejen og i det hele taget gør det til en større fornøjelse at køre Adam.

Læs også:  TEST: Opels lille SUV går efter livsstilsbilisterne

Ekstra frihøjde er blot en designfinesse

I byen fremstår Adam Rocks hårdt affjedret, hvilket er ganske mærkværdigt, da den er højere end den traditionelle Adam – og høje biler plejer at v ære mere komfortable. Ved Opel Adam Rocks er den ekstra frihøjde dog kun en designfinesse, og både Adam Rocks og den almindelige Adam er livsstilsbiler. Spørgsmålet er bare: hvilken af de to skal du vælge?

Køreegenskaberne er sjove og præcise som vi kender det fra den almindelige Adam. Styretøjet føles dog meget elektrisk, og sætter man servostyringen i city-funktionen bliver styretøjet selvfølgelig meget let, og det er ganske bekvemt, hvis man skal parallelparkere.

Vi synes:

Adam Rocks er en speciel bil, men personligt ville jeg fravælge SUV-looket, og tage den almindelige Adam med turbomotoren – dette sparer også en for en net sum penge – i så fald ville den få 4,5 til 5 stjerner!

Læs også:  Er det bare dumt? – hvorfor egentligt kåre Årets Bil?

Opel Adam Rocks 1.0T
1-liters trecylindret turbo benzinmotor
Ydelse: 90 hk v. 5.600 omdr/min, 170 Nm v. 1.800 omdr/min
Præstationer: Topfart: 180 km/t – 0-100 km/t: 11,9 sekunder
Forbrug: 22,2 km/l
Køreklar vægt: 1.156 kg
Mål i cm: 374,7, 172, 149,3
Bagagerumsvolumen: 170-663 liter.
Pris: 214.990 kr.