1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Opel Adam Slam 1.4
0

Test: Opel Adam Slam 1.4

Test: Opel Adam Slam 1.4
0
0

Der var en gang, hvor livsstilsbilerne var dem man ikke kunne komme i nærheden af. I 2013 er livsstilsbilerne en mulighed for næsten alle. Det er modeller som Fiat 500, MINI hatchback og Citroën DS3 som fylder gadebilledet og de får nu selskab af en lille ny.

Opels Adam debuterede i marts og i dag er den efterhånden et hverdagssyn på de danske veje, hvis man befinder sig i hovedstadsområdet. Vi taler en vigtig bil for Opel, idet den sammen med den nye crossover Mokka skal løfte mærkets værdi blandt de yngste. Navnet er en smagssag men er en hyldest til grundlæggeren, Adam Opel.

Funky og fræk

Designet deler vandende, men man kommer ikke uden om det er tappert og anderledes. Der er lidt over 1 million forskellige kombinationsmuligheder når Adam skal sættes sammen på personlig vis og udenpå kan man vælge iblandt et væld af klistermærker, farver til taget, sidespejlene, egerne på fælgene samt meget andet. I kabinen forsætter festen med opsigtsvækkende sæder i forskellige farver og designs samt rat og gearknop i matchende farver. Sidst men ikke mindst, er der også mulighed for at få gjort loftsbeklædningen mere interessant, som demonstreret i galleriet forneden og har man mod og pengepung kan man få installeret 64 LED spots i loftsbeklædning, i dur med en fuldfed Rolls-Royce til 30 gange prisen.

Læs også:  Ford afslører endnu en elektrisk varebil

Udstyrsniveauerne er døbt Jam, Glam og Slam, hvor sidstnævnte beskrives som den sporty designudgave, mens Opel forklarer at Glam er mere elegant og stilfuld. Standardudstyret omfatter en syvtommers touchskærm, elruder for, centrallås, 16” alufælge, aircondition, fartpilot og meget andet.

Friske køreegenskaber

Ligesom det er kendetegnene for Citroën DS3 og MINI, byder Opel Adam også på friskere køreegenskaber end bilen den er baseret på. Adam er effektivt set en oversavet Opel Corsa, hvilket også er en hæderlig start til solide køreegenskaber, men de er ikke på højde med de bedste i klassen som også er det dyrere om end bedre end i Fiat 500. Styretøjet er for letgående og man savner feedback, hvilket på sin vis er en underlig oplevelse når det alligevel styrer ganske præcist, men det føles blot meget elektrisk.

Testmodellens motor var den største, 100-hestes 1.4’er, men alligevel følte man aldrig det skulle være toppen af poppen i Adam. Motoren bød ikke ligefrem op til dans, da den mangler en turbo og derfor først begynder bide fra sig over 4.000 omdrejninger i minuttet. Brændstoføkonomien er overraskende fin på 19,6 km/l, og vi formåede at køre knap 17 km/l i den næsten fabriksnye testmodel.
De mindre motorer som kan vælges, er en 70-hestes 1.2 eller 87-hestes 1.4’er, hvorfor ingen af disse heller giver en mere sportslig oplevelse i Adam, hvilket er synd. Der bliver dog forhåbentlig snart lavet om på dette, idet Opel har annonceret en ny, trecylindret 1.0-liters turbomotor med 115 hestekræfter.

Læs også:  Fords nye trafiklys sikrer grøn bølge til ambulancer

Det er svært at abstrahere fra støjen i kabinen, da den er ganske gennemtrængende ved motorvejskørsel. Holder man en solid fart på 130 km/t bør hørebøffer medbringes, hvilket til dels skyldes en femtrins manuel gearkasse som er for lavt gearet. Opel er bekendt med problemet og fortæller derfor også, der er arbejdet med støjreducering i den kommende trecylindrede motor.

For dyrt købt

Med en startpris på 149.990 kroner for Adam Jam 1.2 er den blot 10.000 kroner dyrere end den allerbilligste Fiat 500. Dette kan undskyldes med at Adam har flere ting fra standard såsom en 7”-touchskærm, hvor man kontrollerer Bluetooth og radioen.

Testmodellen var den dyreste variant, i form af Adam Slam 1.4 med 100 hestekræfter til 179.990 kr., hvorefter der var proppet ekstraudstyr i for næsten 44.000 kr. For 223.950 kr. føles Adam dyrkøbt, på trods af at den står i sit stiveste puds og mange på gaden vender sig om.

Læs også:  Læs mere om opgraderet version af Polestar 2

For 220.000 kr. kan der handles en MINI One eller Citroën DS3 i Style-udstyr samt for 20.000 kroners ekstraudstyr oveni i hatten. Det bør naturligvis nævnes, at man hverken i MINI’en eller DS3’eren ville få noget nær samme udstyrspakke som testmodellens Adam havde, hvilket bl.a. inkluderede en avanceret parkeringsassistance.

Vi synes

Opel Adam har mange kvaliteter, men vi anbefaler at vente til at den nye trecylindrede turbomotor tilføjes modelprogrammet næste år.

[table “” not found /]

tags: