1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Opel Corsa OPC – Lille hidsigprop
0

Test: Opel Corsa OPC – Lille hidsigprop 6.2

Test: Opel Corsa OPC – Lille hidsigprop 6.2
0
0

Opel Corsa OPC

6.2

Opel Corsa OPC er en meget fin køremaskine, som sikrer et stort smil. Desværre er prisen en smule for høj, hvilket gør det til en bil for de få.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber9.0
Komfort4.0
Plads5.0
Udstyr7.0
Pris4.0

OPC står for Opel Car Performance, og er dermed tyske Opels svar på M-afdelingen hos BMW og eksempelvis AMG hos Mercedes. Jovist er en OPC ikke en højtydende AMG eller en M, men ideen omkring en OPC er den samme = det skal være en sportslig bil, der også fungerer i hverdagen.

Testmodellen er en azurblå farve Opel Corsa OPC, og farven hjælper med at skaffe den opmærksomhed, som bilen fortjener. Trods bilen har mange sportslige detaljer såsom to udstødningsrør, kraftige luftindtag, en åbning på motorklappen, store fælge og meget andet, så virker Corsa OPC faktisk ret anonym i bybilledet. Men kigger man efter detaljerne, så tænker man hurtigt der må være noget specielt over bilen. Opel har dog som sædvanlig også placeret OPC-logoet rundt omkring på bilen, så man aldrig bliver i tvivl om, at man kigger på en OPC.

Corsa OPC er desuden en af de biler, som har fået en markant bedre psykologisk pris efter afgiftsnedsættelsen. Før var prisen knap 310.000 kr., men nu er den kommet lige under 300.000 kr. med et prisskilt på 296.272 kroner. Det gør den en smule mere konkurrencedygtig mod konkurrenten SEAT Ibiza Cupra, som fra start har været uhyre billigt prissat.

Wauw-Recaro skålsæder

Ingen Opel OPC uden ordentlige sæder! Det er efterhånden blevet en selvfølge, og selv i en Opel Adam S vi testede for nogle måneder siden, var der også lækre Recaro skålsportssæder at finde. Sæderne er måske en smule hårde, men de giver en fantastisk støtte og er af høj kvaltiet.

Rattet er desuden et OPC-rat med flad bund og omsvøbt af tykt læder. Igen er det en fornøjelse at holde rundt om, og i testmodellen var der tilkøbt både varme i rat og sæder, hvilket var dejligt i de vinterkolde dage. Speedometeret er lidt kedeligt ift. man sidder i en OPC, hvilket kun kan spottes på det lille OPC-logo i speedometret samt km/t går op til 250.

IntelliLink-systemet med den 7” touchskærm er standard i OPC-udgaven og det fungerer ganske fint, og er et af de bedre systemer i bilklassen. Vi kunne også fortælle, at Corsa OPC ikke er speciel praktisk, da det er en tredørs, men samme problem har konkurrenterne, og ærlig talt, så må vi indrømme, at vi ikke brugte så meget af testperioden på at rode med infotainmentsystemet eller komme ind på bagsædet, for Opel Corsa OPC handler nu en gang om at køre.

Omdrejningsvillig turbomotor

Under hjelmen finder man en 1.6 liters turbomotor med 207 hestekræfter og 245 Nm mellem 1.900-5.800 omdr/min! Faktisk er der hele 280 Nm (+35 Nm) til rådighed kortvarigt ved eksempelvis en overhaling – så det går ret tjept i så lille en bil.
Accelerationstiden forbi 100 km/t er 6,8 sekunder, hvilket betyder den nye Corsa OPC rundt regnet er blevet et halvt sekund hurtigere end forgængeren. Holder man speederen i bund, så vil man nå 230 km/t.

Motoren er omdrejningsvillig og sjov at lege med, da man godt tør give den nogle tæsk. Tæsk fik den i testperioden, og vi kørte cirka 9,5 km/l, hvilket procentmæssigt også er en del under de 13,3 km/l, som den er angivet til. Men du har ikke købt en Corsa OPC for at lege nu-kører-vi-langt-på-literen…
Lyden fra motoren er ikke voldsom og markant, men mere afdæmpet med et sportsligt præg. Udefra lyder den dog klart bedre, og lyden minder mest af alt om en Mini John Cooper Works – dog uden de små prut fra udstødningen.

Gearkassen er acceptabel, men vi kunne godt savne den var en smule mere skarpslebet. Ikke at den føles som en svampet Peugeot-gearkasse, men når man sidder i en hårdkogt lille sportsvogn, så kan det næsten ikke blive råt nok – og så alligevel…

Med hjælp udefra…

Opel har nemlig samarbejdet med støddæmperfirmaet Koni, da de skulle udvikle sportsundervognen. Resultatet er blevet et yderst fornemt, men når Opel fortæller, at de faktisk har lavet en masse nye tekniske ting ved undervognen, hvilket har gjort den mere komfortabel, så må vi alligevel takke dem – Corsa OPC er nemlig ret hårdt affjedret, men ikke helt så hård som Fiesta ST

Kører man på bane kan man prøve det nye ESC-system Corsa OPC har fået, hvor der er et såkaldt ”Competition mode”, men vi lod os ikke friste i vinterkulden, hvor det var lidt glat i forvejen. Ift. den almindelige Corsa er OPC-modellen 10mm lavere, styretøjet er tilpasset de sportslige køreegenskaber og man får desuden 308mm bremseskiver foran med Brembo bremsekalibre samt 17” letmetal OPC fælge. Testmodellen havde yderligere Performance pakken, hvor man får 18” OPC letmetalfælge (havde testmodellen ikke på), et mekanisk spærredifferentiale og større bremser (330mm bremseskiver foran). Pris: 44.642 kr.

Ude på landevejene hvor man kan prøve kræfterne af, så bemærker man hurtigt, at Corsa OPC let giver en et stort smil på læben. Styringen er præcis og direkte og motorens kræfter sender en godt tilbage i de skålformerede Recaro-sæder, mens man smider næste gear ind. Herefter kommer en kurve og de store bremser gør, at det nærmest er umuligt at bremse for sent inden man kører ind. På vej ud af kurven er momentet til rådighed med det samme og man flyver af sted mod næste sving hvor samme manøvre skal prøves igen. Nøj hvor er den hylende morsom!

Befriende lige til

Trods Opel har arbejdet på, at Corsa OPC skulle være en alsidig bil, så er den heldigvis mest af alt en lille sportsvogn med sine fine 1.320 kilo. Her er ingen standard køreindstilling, og når man så trykker på en Sport eller OPC-knap (ligesom i Insignia OPC), så bliver den en smule vildere. Nej, Corsa OPC er befriende lige til og hylende morsom konstant. Bliver man fanget på en villavej med utallige 10 meter høje vejbump, så forsvinder smilet kortvarigt, men på motorvejsrampen, på landevejen og ja selvfølgelig blot når lyskrydset skifter til grønt og speederen trædes i bund, så er smilet fuldendt.

Alting har sin pris

Corsa koster fra 117.990 kr., men testmodellen kostede inkl. ekstraudstyr 376.541 kr., hvilket dermed virker noget hæsblæsende. Opel Corsa OPC konkurrerer ikke på pris, hvilket også ville blive svært mod discounttilbuddet SEAT Ibiza Cupra til 214.000 kr.. Corsa OPC har dog mere udstyr og en højere kabinekvalitet, men det laver ikke om på, at prisen nok er en smule for optimistisk.