Home Biltest Test: Opel Insignia OPC – attituden fejler intet
0

Test: Opel Insignia OPC – attituden fejler intet 6.0

Test: Opel Insignia OPC – attituden fejler intet 6.0
0
0

Opel Insignia OPC

6.0

Udstrålingen fejler intet, men i sidste ende er Insignia OPC langtfra så rå, som den giver sig ud for. Prisen er dog i den høje ende, da der er 100.000 kr. at spare på en BMW 330i. BMW tilbyder meget ekstraudstyr og M Performance udstyr for 100 af de lange...

Motor & gearkasse6.0
Køreegenskaber5.0
Komfort7.0
Plads7.0
Udstyr7.0
Pris4.0

Recaro-sæder, brembo-bremser, to store udstødningsrør, en motor med TwinTurbo seks cylindre og en volumen på 2.8 liter samt masser af lyd. Attituden fejler ingenting i den faceliftede Opel Insignia OPC, men fungerer det lige så godt, som det lyder?

Ved første øjekast skiller Insignia OPC sig egentlig ikke specielt ud. Det er først ved et nærmere kig, at flere bekendte sagde, at der da måtte være noget specielt over bilen. Store udstødningsrør og luftindtag ved fronten foruden OPC-logoet på bagsmækken. Jojo, OPC står for Opel Performance Center, og de omdanner almindelig Opel-modeller til lidt sjovere biler.
Med sidedøren åbnet er man slet ikke i tvivl: den her bil er ingen almindelig Insignia. Store recaro-sportssæder, der tilmed er overraskende tynde. Satte man dem i en rigtig sportsvogn ville de også passe perfekt.

Masser af V6-brummen

Motoren starter med en dejlig genkendelig V6-brummen, der får smilet frem. Insignai OPC har en sekstrins automatgearkasse, der sagtens kan gøre det godt i en biltype som Insignia OPC, men hvis den ikke fungerer optimalt, så kan den ødelægge bilens potentiale.
Med gearkassen i drive brummer Insignia OPC videre, og når den får bare lidt omdrejninger lyder den himmelsk.

Undervognen er ikke bare godt fast, men rigtig sportsvogn hård! Trykker man på Sport eller OPC knappen, så strammes bilen dog yderligere op. Den almindelige sportsfunktion kan konstant være aktiveret uden problemer, da det primært virker som om, at den bare reagerer lidt hurtigere, gearskiftene bliver lidt hurtigere foruden styretøjet vægtes lidt tungere. OPC-indstillingen er dog forbeholdt landevej og motorvej, da OPC-indstillingen ved bykørsel bliver noget anstrengende, da der er langt mellem gearskiftene medmindre man selv sidder og skifter gear vha. skiftepedalerne bag rattet. Skiftene er dog lynhurtige og der er ikke tænkt på komfortable gearskift, når man er i OPC-mode.

Læs også:  Minitest: Kia Stonic – minihit med hård konkurrence

Mange biler vil have svært ved at smide 325 hestekræfter i jorden, men takket være det permanente firehjulstræk smides kræfterne i asfalten uden videre problemer.

Det siger sig selv, at det store bæst af en motor ikke kører langt på literen, når man træder speederen i bund, men heller ikke ved stille kørsel imponerer Insignia OPC med brændstoføkonomien.

Den sekstrins automatiske gearkasse virker til tider noget sløv i betrækket, og når motoren/gearkassen er kold, har den svært ved at finde ud af, i hvilket gear den bør være. Om end den sidste OPC-gearkasse vi prøvede (i Astra OPC) ikke var noget af prale af, så savner vi en manuel gearkasse i Insignia OPC.

Ude på landevejene kører Insignia OPC let fra andre familiebiler, men Insignia kæmper fortsat med sin vægt. HiPerStrut-forhjulsophænget har reduceret vridningsmomentet i styringen ift. en almindelig Insignia, hvilket giver en mere præcis styring og mere greb – det sidstnævnte er der specielt også brug for, når man vil smide de 325 hypper i asfalten.

Læs også:  Dobbelttest: Kia Niro vs. Kia Optima – firma- vs. miljøforkæmperen

Fra 0-100 km/t føles Insignia OPC ikke specielt hurtig, og det var ikke blot mig som var blevet fartblind, for jeg måtte spørge et par bekendte om deres følelse af accelerationstiden, hvor de også sad og kiggede noget skuffet efter turen var slut. På papiret står der ellers 6,3 sekunder, så næsten ligemeget hvor gode Recaro performance sæderne er, så skulle det give et smil på læben. Kører man på motorvejen og laver en fuld acceleration i OPC-indstillingen er oplevelsen dog en anden. Pludselig føles det virkelig som 325 hestekræfter og hastigheden stiger ubesværet mod noget alt for højt – Insignia OPC kunne dog sagtens have fortsat… Topfarten er dog også elektronisk begrænset til 250 km/t.

Standardudstyret er passende, da man har 19” alufælge, de lækre Recaro sportssæder, ottevejs elektrisk justerbare forsæder, klimaanlæg (én zone), en 4,2” infotainmentskærm, fartpilot, parkeringssensorer for og bag, opvarmeligt rat og AFL-forlygter eksempelvis.

Ny Insignia OPC?

Rygterne går allerede om en ny Insignia, der vil blive større og mere dynamisk. Desuden vil den være bygget på en ny global platform fra Opels moderfirma General Motors. Samlet set kan man forvente Insignia smider i omegnen af 100 kilo, hvilket er godt for både dynamikken og forbruget. Hav så i mente, at den nye OPC model i øjeblikket forventes at beholde seks cylindre og selvfølgelig have turbo, hvilket højst sandsynligt vil betyde minimum 390-400 hestekræfter.

Læs også:  TEST: Moden Micra med ny motor

Er den nuværende for dyr?

Prisen på den nuværende Insignia OPC lyder på 641.477 kroner, hvilket er en pæn sjat, når man eksempelvis kan få en hurtigere og nyere BMW 330i (den gamle 328i) cirka 100.000 kroner billigere…. Derudover må man nok sige, at der er mere status i en BMW, og for de 100.000 kroner 330i’en faktisk er billigere, kunne man højst sandsynligt få tilsvarende udstyr som i Insignia OPC. Det som taler imod BMW 330i er, at det ”blot” er en 2-liters firecylindret motor med turbo og 252 hestekræfter, men den er stadig hurtigere – og mere økonomisk…