1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
0

Test: Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo

Test: Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
0
0

Opel Zafira Tourer er en af de større MPV’er med en længde på cirka 4,66 meter, og vejer man den, ville vægten vise hele 1.830 kilo med chauffør osv… Så hvordan klarer en 1.6 liters diesel med 136 heste mon sådan en opgave?

På rekordtid udskiftede Opel næsten hele sit motorprogram med nye, og heriblandt var den 1.6 CDTI. Opel har førhen ikke være kendt for smidige og støjsvage dieselmotorer, men dette skulle der laves om på, med en ny generation af motorer.

Trods der også er en 2-liters diesel, så har den 1.6 liters faktisk lidt flere heste og 20 Nm mere. Så kig ikke på størrelsen, men gørelsen som nogle ville sige… Den 1.6 liters lever endda også op til euro 6-normen, og har et nyt rensningssystem kaldet Blue Injection, hvor man tilsætter stoffet urea til forbrændingen. Motoren leverer kræfterne på fornem vis og i en meget lineær kurve, hvilket gør køreoplevelsen mere behagelig.

Den lille dieselmotor opleves ganske smidig og arbejdsom, trods den har fået sig lidt af en opgave med at trække det store læs. På papiret er den store familieslæde dog angivet til imponerende 24,4 kilometer per liter brændstof, hvilket i kombination med tankkapaciteten på 58 liter giver en estimeret rækkevidde på over 1.400 kilometer.

Læs også:  Golf 8 Facelift: 50-års Jubilæet for den ikoniske model

Gearkassen er sekstrins manuel, der også ved introduktionen af den 1.6 liters dieselmotor blev opdateret, således den er mere præcis. Gearingen er også høj, men det hjælper på brændstoføkonomien.

På motorvejen fremstår Zafira Tourer meget støjsvag, men motoren er også godt gemt væk under en masse støjisoleringsmateriale.
Bag rattet er man ikke i tvivl om, at det er en stor bil man kører. Zafira Tourer er i hvert fald ikke let at danse med, hvis man vil hurtigt rundt i et sving, for den føles lige så lang og tung som den er på papiret. Komforten er dog selvfølgelig også vigtigere for de fleste interesserede kunder, og her er der ikke meget at klage over. Måske den virker en smule for hård, men det kan også være et spørgsmål om lidt for store fælge. Det er dog en ganske dejlig motorvejsflyder.

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

Inde i kabinen har man det typiske uoverskuelige Opel interiørdesign, der først nu er blevet ændret i den faceliftede Insignia. Når man først har sat sig lidt ind i det, så går det dog lettere, men det er ikke ligefrem intuitivt.
Cosmo er højeste udstyrsniveau, og her har man bl.a. Fartpilot, læderrat, varme i forsæderne, elektrisk håndbremse, panoramaforrude, klimaanlæg, tågeforlygter, regnsensor, lysfølsomt bakspejl og automatisk op-/nedblænding af langt lys.

Pladsen på bagsæderne er ganske god, og Cosmo modellen har endda de såkaldte Lounge-bagsæder. Det betyder de to yderste sæder på anden række kan rykkes rundt, således man får mere armplads og benplads. Midtersædet kan endda slås ned og bruges som et stort armlæn. Sæderne virker dog en smule hårde, og der er ikke meget lårstøtte. I Zafira Tourer er der plads til op mod syv personer, men på den tredje sæderække skal man ikke forvente at kunne placere sig behageligt som et voksent menneske. Pladsen kan dog fint bruges til småbørn, og tilgangen til sæderne er forholdsvis nem ift. mange andre i klassen.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Prisen for Zafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo er 421.900 kroner, og dermed er den placeret i den dyrere ende. Renault Grand Scenic kører bedre, er sjovere og langt billigere, men Zafira Tourer er virkelig et pladsmonster, der samtidig er en smule mere lækker.

Vi synes:

Stor behagelig familieflyder der kommer langt omkring pr. liter dieselolie, hvis man vælger den nøjsomme 1.6 liters dieselmotor.

Opel Zafira Tourer CDTI Cosmo
1.6 liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 136 hk v. 4.000 omdr/min, 320 Nm v. 2.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 193 km/t – 0-100 km/t: 11,2 sekunder
Forbrug: 24,4 km/l – 109 g/km
Køreklar vægt: 1.832 kg
Mål i cm: 466, 188, 168
Bagagerumsvolumen: 710/1.860 liter
Pris: 421.900 kr.