Peugeot 108 er en lille humørbombe, der kan give smil på læben, men som – ligesom alle andre mikrobiler – også er proppet med kompromiser. Vi har testet Peugeots mindste model.
Der er sket meget med de tre mikroskopiske trillinger fra Citroën, Peugeot og Toyota, siden de blev lanceret for 10 år siden. For selvom både C1, 107 og Aygo solgte rigtig godt, så er konkurrencen i lige netop disse år spidset til i mikroklassen. Derfor er moderne mikrobiler nødt til at have mere at byde på end en lav pris og fornuftigt brændstofforbrug.
Hos Peugeot har svaret på den øgede konkurrence blandt andet været øgede muligheder for individualisering. Det er nu muligt at tilpasse sin nye bil i et væld af farve- og mønsterkombinationer. Både ude og inde. Og som billederne illustrerer, er denne testbil et fint eksempel på dette. Samtidig byder den 108 nu på bedre plads og mere dynamiske køreegenskaber.
Mikrobil på kompromis
Der er ingen tvivl om, at man må kappe en hæl og skære en tå, hvis man vil lave en konkurrencedygtig mikrobil. Alligevel er det nogle gange sjovt at se, hvordan producenterne vælger at prioritere.
- I Peugeot 108 er fartpilot, men den har ikke sædevarme.
- Den har kørecomputer, men den har ikke omdrejningstæller.
- Den har Bluetooth, men sidespejlene justerer du med en pind gennem døren.
- Der er god plads på forsædet. Til gengæld er det umuligt at kravle ind på bagsædet.
- Den har masser af smarte designelementer, men vinduerne på bagsædet kan ikke rulles ned.
Fransk charmør
Men trods de mange nødvendige kompromiser er det en god oplevelse at sidde bag rattet i Peugeot 108. Den har noget charme, når man vænner sig til den her 3-cylindrede motor og dens karakteristiske lyd. Det lyder lidt friskt. Lidt frækt. Kækt.
I bytrafikken er det en lille smidig bil, som sagtens kan være den første bil, der kommer ud af lyskrydset. Det er rent faktisk muligt at køre den friskt og sjovt. Sæderne kan lægges ned, så man kan have en god portion bagage med, hvis man ikke har tænkt sig at torturere nogen ved at stoppe dem ind på bagsædet.
Typisk tosset teknik
Gearkassen en anelse slasket, men man kan vænne sig til den. Det værste er koblingen, som volder mig en del problemer i denne testbil. Det krævede meget opmærksomhed at sætte bilen i gang uden at gå ud.
Teknisk set virker bilen ikke helt gennemført. Selvom kabinen er mere støjsvag end i forgængeren, er der fortsat sparet på isoleringen, hvilket giver en del støj i kabinen. Det er dog ikke uudholdeligt, og man kan sagtens snakke sammen – også selvom man kører på motorvejen. Men er det bil nummer to, og er bil nummer ét eksempelvis en Golf eller en Mondeo, vil man opleve en markant forskel.
Vi synes:
Hvis du i forvejen har en ældre mikrobil, vil du sikkert blive positivt overrasket over Peugeot 108. Det er en morsom lille bil, der sagtens kan køres frisk. Den indeholder en del kompromiser, men det er nu en gang nødvendigt, når prisen samtidig skal være fornuftig.
Peugeot 108, 1.2 5d
1.2-liters trecylindret benzin
Ydelse: 82 hk v. 5.750 omdr/min, 116 Nm v. 2.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 170 km/t – 0-100 km/t: 11,0 sekunder
Forbrug: 23,3 km/l
Køreklar vægt: 865 kg
Mål i cm: 347,5, 161,5, 146,0
Bagagerumsvolumen: 196-780 liter.
Pris: 109.990 kr.