1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Peugeot 308 1.6 THP Active
0

Test: Peugeot 308 1.6 THP Active

Test: Peugeot 308 1.6 THP Active
0
0

Peugeots nye darling hedder 308, men glem alt du husker om den gamle, for franskmændene viskede tavlen helt ren, da den nye Golf-konkurrent skulle udvikles.

Platformen er den nye EMP2-platform(Efficient Modular Platform 2), hvilket er en fleksibel platform, der både kan skaleres i akselafstand, længde og bredde. Derfor vil platformen fremadrettet også blive brugt i andre nye modeller fra PSA-koncernen(Peugeot/Citroën).
Faktisk var den nye platform med til, at den nye 308 vejer 140 kilo mindre end forgængeren, og det kan mærkes på både økonomi og køreegenskaber!

Én af de helt specielle ting i den nye Peugeot 308 er infotainmentskærmen. Næsten alle bilens funktioner er nu integreret i et smart infotainmentsystem, der er placeret i instrumentbordet. Systemet er let og anvendeligt, men i længden kan man godt blive træt af, at man ikke kan ændre selv små ting, uden man skal rode med systemet. De eneste knapper man finder er til elruderne, fuldt blæs på forruden og en tænd/sluk knap til anlægget.
Peugeots lille smarte rat, hvor man kigger hen over i stedet for gennem rattet har også fundet indpas i den større 308. I det hele taget er kabinen blevet meget moderne, og er muligvis den mest nyskabende i hele klassen.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

På bagsædet er der ikke meget benplads, og det vil derfor være specielt svært for voksne at finde sig godt tilpas. Dog har 308’eren klassens største bagagerum med en kapacitet på 470 liter og op til 1.309 liter, hvis man lægger bagsæderne ned.

Læs vores førstehåndsindtryk af den nye Peugeot 308 her.

Motoren i testmodellen var den 125 hestes 1.6 liters med turbo. Denne motor er udviklet med henblik på økonomi, og vi opnåede lidt over 15 km/l i testugen. Man savner dog lidt kræfter ved specielt motorvejsoverhalinger, men en positiv ting er den sekstrins manuelle gearkasse, der virkelig har gennemgået en forbedring. Desuden glæder vi os til Peugeot kommer med den nye 1.2 liters trecylindrede enhed, hvor ydelsen vil være omkring 130 hestekræfter.

Læs også:  Bilpleje: Sådan bevarer du din bils udstråling

Køreegenskaberne er fine, men man skal vende sig til det specielle styretøj. Komforten er derimod høj, og jeg vil vurdere den som i den blødere ende af klassen. Støjniveauet er afdæmpet, og i sjette gear med 110 km/t ruller man af sted med omkring 2.000 omdrejninger i minuttet.

Prisen er cirka 260.000 kroner inkl. levering, hvilket er en attraktiv pris. Active-udstyrsniveauet inkluderer rigeligt med udstyr, hvilket foruden klimaanlæg også indebærer læderrat, LED-kørelys for og eksempelvis alufælge. Man kommer dog ikke uden om, at både SEAT Leon, Skoda Octavia og Ford Focus kan matche på prisen, og de har alle nogle forskellige kapabiliteter.

Vi synes:

Car of the Year 2014: Prisen er stærk og man får meget udstyr for pengene. Desværre er der ikke meget plads i kabinen.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

Peugeot 308 1.6 Active
1.6 liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 125 hk v. 6.000 omdr/min, 200 Nm v. 1.400 omdr/min
Præstationer: Topfart: 202 km/t – 0-100 km/t: 8,9 sekunder
Forbrug: 17,9 km/l – 129 g/km
Køreklar vægt: 1.375 kg
Mål i cm: 425, 186, 145
Bagagerumsvolumen: 470/1.309 liter
Pris: 254.990 kr.

tags: