1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Peugeot 308 1.6 e-HDI Allure 115
0

Test: Peugeot 308 1.6 e-HDI Allure 115

Test: Peugeot 308 1.6 e-HDI Allure 115
0
0

Peugeots nye unge håb står klar i butikkerne – vi prøvede den dieseldrevne topmodel.

De mørke tider er inden længe et overstået kapitel og Peugeot gør sig forhåbninger om det det samme. Deres rolle i Golf-klassen eller på det europæiske marked har ikke ligefrem været et eventyr de sidste år, men til forskel fra tidligere har franskmændene endelig et konkurrencedygtigt produkt i deres nye 308.

Den var alarmerende tæt på at løbe med sejren til årets bil, kun overgået af Skoda Octavia og flankeret af japans Mazda 3. I skrivende stund dumper der en pressemeddelelse fra Ford ind i indbakken vedrørende en ansigtsløftning  af den i forvejen glimrende Focus, der nok skal gøre sit for at bejle til køberne i Europas bedst sælgende segment. Men tilbage til 308’eren, der har en del kort på hånden. Den ser godt ud, er rimeligt prissat, har en mægtig fine køregenskaber og komfort, er bedre bygget end nogen anden Peugeot og er udstyret med et sæt fornemme motorer. Herunder den 115-hestes diesel der er den foreløbige topmodel, såfremt man foretrækker tung olie. Den gør et fortræffeligt arbejde og leverer 27 km/l i samme ombæring. Det giver en rækkevidde på små 900 kilometer, der kan tilbringes i absolut komfort bag det lille rat.

Læs også:  Vision 357 Speedster: Endnu et retro-koncept fra Porsche

Læs vores førstehåndsindtryk af den nye Peugoet 308 her.

Ah ja, Peugeot insisterer stadig på at montere rat i størrelse pygmæ i alle deres rugbrødsmodeller, med den følge at en type som mig på 1.75 centimeter aldrig rigtig ser noget til instrumenteringen. Udover det, er jeg ikke helt overbevist af selve styretøjet. Det er hurtigt nok, men lidt uldent og upræcist, især hvis man kommer ovre fra en Mazda 3. Men hvad franskmanden måtte mangle af finesse bag rattet, opvejes til gengæld af silkeblød affjedringskomfort og et rimeligt støjniveau, foruden en kabine der er mere indbydende en gennemsnittet. Peugeot’en trumfer Mazda’en på det område, men det sande pejlemærke er nok mere en VW Golf. Vi samler dem alle tre, plus en Octavia i næste udgave af magasinet.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Den første uge med 308 i Danmark blev en god en af slagsen. Jeg havde både en E63 AMG og RS6 til rådighed, men endte alligevel med at næsten med at køre en tankfuld af på den lille franskmænd – den præsenterede sig som et herligt afslappet alternativ til de højtråbende stationcars.

Vi mener:

Peugeot 308 er årtiets franske bil og et værdigt bud på en konge af Golf-klassen. Hvorvidt den er det, ved vi mere om i næste nummer.

Model:  Peugeot 308 1.6 e-HDI Allure 115
Ydelse: 115 hk v. 3.600 o/min270 Nm v. 1.750 o/min
Præstationer: Topfart: 196 km/t0-100 km/t: 10,2 sek
Oplyst forbrug: 27 km/l – 95 g/km
Køreklar vægt: 1.395 kg
Mål i cm: L: 425 B: 186 H: 145
Bagagerumsvolumen 470 / 1.309 liter
Vejledende pris uden ekstraudstyr 299.990 kr.
Læs også:  BMW i5: Kåret som årets bil i Danmark 2024

 

tags: