1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Peugeot 308 CC Griffe 1.6 THP
0

Test: Peugeot 308 CC Griffe 1.6 THP

Test: Peugeot 308 CC Griffe 1.6 THP
0
0

Peugeots familie-cabriolet hedder 308 CC, og kan forvandle sig fra lukket coupé til cabriolet på kun 20 sekunder.

Det meste af teknikken i Peugeot 308 CC er hentet fra den almindelige 308-model. Man får derfor også cirka den samme kvalitetsfornemmelse over det meste i bilen.

Tre motorer at vælge mellem

Der er tre forskellige motorer, som strækker sig fra start 400.000 til 533.990 samtidig med udstyrsniveauet forbedres.

Den mindste er en 1.6 liters benzinmotor med 120 hk, som kører 14,9 km/l og udleder 155 g/km CO2. Her er prisen 403.990 kr. med den mindste udstyrspakke, som stadig indeholder sportssæder, alufælge, læderrat, aluminiumsgearknop, LED baglygter, sportsbagkofanger, sportsfront m. LED lys og meget andet.

Går man niveauet op til 443.990 kr. finder 17’’ aluminiumsfælge, klimaanlæg med bi-zone, en masse chrome og en støre 1.6 liters benzinmotor med 156 hk. Denne model kan også erhverves med en automatgearkasse(Triptronic), som koster 30.000 kr. ekstra.

Topmodellen til 533.990 kr. er den vi har testet, og den er bl.a. udstyret med 18’’ aluminiumsfælge, parkeringsradar, bluetooth, læderindtræk, windstopper samt den 1.6 liters GTI-motor vi kender fra 308 GTI & RCZ med 200 hk. – Også kører den endda 14,3 km/l!
Motoren har ikke høstet specielt meget ros i 308 GTI, og vi var derfor spændte på, hvordan den ville klare det i cabrioleten, hvor kræfterne skal bruges til cruise og ikke ræs.

Den 1.6 liters THP motor med 200 hk gør det mere acceptabelt at køre Peugeot 308 CC, da den i de fleste kredse anses som en konebil.
Selvom accelerationstiden ikke er overraskende hurtig, så er det mere end tilstrækkeligt med 8,3 sekunder fra 0-100 km/t. Derudover skal det tilføjes at GTI-motoren har en dejlig brummen.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Hvordan er køreegenskaberne?

Den 6-trins manuelle gearkasse er præcis, men man savner en endnu mere præcis gearkasse med kortere skift, som lægger op til sportskørsel som motoren i særdeleshed gør.

Selvom der er en GTI-motor under motorhjelmen, så er det heldigvis ikke GTI-køreenskaber man bliver mødt med.
Køregenskaberne er præcise og med en tilpas hård undervogn som gør, at man aldrig bliver rystet alt for meget igennem.

Pladsen er acceptabel

Bagagerummet lyder på 465 liter når taget er på, mens det formindskes til 266 liter med taget ned.
Peugeot 308 CCs størrelse er 4.440 mm lang, 1.187 mm bred og 1.426 mm høj. Forsæderne er placeret 15 mm lavere end i en normal 308 hatchback, også kan de køres 230 mm frem eller tilbage samt 56 mm op i højden, hvilket sørger for langt de fleste kan finde sig godt tilpas.

På bagsæderne er der ikke mange som kan klemme sig ind, men der er plads til små børn. Har man før været kritisk over den forringede sikkerhed, som man typisk ser i cabriolet-modeller, så skal det nævnes Peugeot 308 CC har opnået 5 stjerner ved EuroNCAP. – Et af sikkerhedssystemerne er bl.a. et styrtbøjlesystem, som bliver udløst inden for et splitsekund, hvis bilen ruller rundt.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Fra coupe til cabriolet på 20 sekunder

Taget tager 20 sekunder at rulle af, hvilket er 4 sekunder hurtigere i forhold til 307 CC. Samtidig kan man følge processen som en lille animationsfilm på bilens skærm, hvis man er blevet for stivnakket til at dreje hovedet.

Da vi testede Peugeot 308 CC i vinterhalvåret blev det ikke til meget kørsel uden tag. Vi prøvede dog et par ture, hvor vi blev specielt glade for de indbyggede varmeblæser i nakkestøtterne samt det automatiske klimaanlæg som tager hensyn til, om bilen er lukket eller åben. Faktisk var det intet problem at køre uden tag i omkring 2-4 graders varme.

Den store forrude skal dog også nævnes, da den beskytter godt i mod træk og turbolens.

Du køber en Peugeot 308 CC med hjertet

Der er såmænd ikke noget galt med Peugeot 308 CC, det er faktisk en rigtig fornem bil. Markedet for cabrioleter er dog meget begrænset, og der er ikke mange som kan sammenlignes direkte.
Peugeot 308 CC vurderer vi til at ligge mellem Volkswagen Golf Cabriolet og Volvo C70. – Sammenlignet på udstyr og motor. Skal man finde en konkurrent til Peugeot 308 CC Griffe med 200 hk som koster 534.000 kr., så vil man hurtigt finde ud af, at den er en ener!

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Konklusion:

Peugeot 308 CC tilbyder massere af udstyr, motor og livsstil, hvilket er præcist det som åbne biler handler om. Der er dog ingen direkte konkurrent til Peugeot 308 CC så længe vi venter på cabriolet-modeller af Opel Astra og Ford Focus, hvis de altså kommer.

Volkswagen Golf Cabriolet kan være et alternativ, hvor differenceprisen på den billigste model er cirka 4.000 kr. De henvender sig dog til forskellige typer mennesker, da Golf Cabriolet er mere retro. Forskellen viser sig specielt ved den model vi har testet, da den er langt mere sporty med sin GTI-motor, mens den kraftigste motor man kan få til Golf Cabriolet er den 1.4 TSI med 160 hk.

Vi er bestemt begejstret for 308 CC, og synes det er en yderst charmerende fransk sag til en fair pris. Den har dog visse begrænsninger med pladsen, som gør, at alle som ikke bare er mand og kone må anse den som en reserve/sommerbil.

Peugeot 308 CC Griffe 1.6 THP

Ydelse: 200 hk ved 5.800 omdr./min / 275 Nm ved 1.700 omdr./min

Præstationer: Topfart er 240 km/t. 0-100 km/t på 8,3 sek

Oplyst forbrug: 14,3 km/l – 162g/km

Mål i cm: Længden: 440 cm, Bredde: 182 cm, Højde: 142 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 533.990 kr.