Home Biltest Test: Peugeot 508 SW 2.0 Blue e-HDi
10

Test: Peugeot 508 SW 2.0 Blue e-HDi 6.7

Test: Peugeot 508 SW 2.0 Blue e-HDi 6.7
0
10

Peugeot 508 SW 2.0 Blue e-HDi

6.7

Trods Peugeot 508 er blevet forfinet og er bedre end nogensinde før, så får den det svært mod den nye Mondeo og Passat. Priserne er konkurrencedygtige, udstyrsniveauet i den bedre ende og de nye motorer fine. Desværre halter 508'eren efter på mange andre punkter, hvor man bemærker, at den "blot" er et facelift.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber6.0
Komfort6.0
Plads4.0
Udstyr8.0
Pris8.0

Peugeot har faceliftet sit flagskib efter fire år på tjansen. 508’eren har dermed fået ny teknologi og et nyt design. Men kan det gøre den konkurrencedygtig mod både en ny Ford Mondeo og Volkswagen Passat? Vi tog 508’eren under luppen.

Udvendig ligner den en forvokset 308’er, men det er bestemt ikke dårligt i mine øjne. 308’eren er moderne og elegant at se på, og når man tænker 308, tænker man måske også årets bil i Europa? Denne pris kan 508’eren dog ikke bryste sig af.

Det er dog ikke kun udvendigt man får associationer til 308’eren, for indvendig har Peugeot genbrugt det smarte 7” infotainmentsystem, som også er muligt at tilkøbe til Peugeot 308. Næsten alle bilens indstillinger kan klares via indstillingerne i systemet, hvilket er smart tænkt, trods nogle indstillinger til tider ville være hurtigere, uden man skulle rode rundt i diverse menuer. Desuden er skærmen placeret lidt langt fra føreren, så man skal have lange arme, hvis det ikke skal være et problem at betjene den.

Læs også:  Vi er vilde med Volvos lille crossover

På tekniksiden har 508 nu også fået mulighed for blind spot, bakkamera og PEUGEOT Connect Apps. Standardudstyret inkluderer blandt andet nøglefri adgang, elektrisk håndbremse, start/stop og 2-zoners klimaanlæg, mens man yderligere kan tilkøbe fire zoners klimaanlæg, JBL hifi, bakkamera og meget andet.

Mangler plads

Pladsen omkring chaufføren er fin, og sæderne er behagelig. Der er dog ikke meget fralægningsplads, hvilket er ærgerligt i en bil som denne, hvor den burde være indrettet til længere komfortable ture med masser af fralægningsplads.

På bagsæderne er pladsen også fornem, men ikke bedre end det man ellers finder i klassen. Testmodellens glastag gav et godt lys i hele bilen, og gjorde det til lidt af en oplevelse at sidde på bagsædet. Glastaget er standard til Active udstyrsmodellen, der er det laveste udstyrsniveau, hvis man vælger en stationcar. Vi må indrømme, at Peugeot virkelig kan finde ud af at integrere et glastag, så det ikke bare bliver et halvfesent lille et, der kun dækker halvdelen af bilen.

Læs også:  Passaten får et tiltrængt do-over

Bagagerummet byder på 512 liter og op til 1.598 liter, hvis man lægger bagsæderne ned. Til sammenligning har en Passat Variant mellem 650-1.780 liter. Dermed er Peugeot 508’erens bagagerumsplads mere på niveau med Mondeoens, der har 525 liter at gøre godt med normalt, men dette kan øges til 1.630 liter.

Spændende motornyheder

Under motorhjelmen er der spændende forbedringer at finde. Den 200 hestes GT-motor er der ikke lavet om på, og den er derfor stadig blot EURO5-kompatibel. Det betyder, at den vil blive udskiftet med den nye 180 hestes 2.0 i løbet af 2015, hvorfor vi ikke ville købe den 200 hestes udgave.
Overordnet består motorprogrammet af motorer med 115, 140, 163 og 200 hk på dieselsiden. Motorerne med 150 hk og 180 hk er nye BlueHDI-motorer, og vi prøvede den 150 hestes udgave, der leveres med en sekstrins manuel gearkasse. Foruden de to nye dieselmotorer, er der også en ny 165 THP benzinmotor med 165 hestekræfter som navnet antyder.

Peugeots nye 150 hestes dieselmotor gør et fornemt stykke arbejde, og man savner på intet tidspunkt kræfter til den ellers store familieflyder. Brændstoføkonomi er også yderst acceptabel med 25 km/l ved blandet kørsel, mens vi nåede omkring 20,5 km/l på testturen. Accelerationstiden lyder på 9,5 sekunder fra 0-100 km/t, så det er ikke nogen hurtig bil, men den har tilpas med kræfter til at komme af sted helt op til 210 km/t.

Læs også:  Flere kræfter i firma-Opel

Ude på motorvejen er 508’eren en fin rejsekammerat. Undervognen er bl.a. blevet optimeret, således man nu har dobbelte wishbones for- og multilink bag.

Slår ikke de andre på prisen

Priserne starter ved 400.000 kr. for en Peugeot 508 stationcar med mellemudstyrsniveauet Active, der har rigeligt med udstyr. Testmodellen kostede 481.900 kr. med 150 dieselheste og Allure-udstyr. Til sammenligning kan VW Passat Variant erhverves fra 379.000 kr. som Trendline og 404.000 kr. som Comfortline, mens en Ford Mondeo koster fra 380.600 kroner.

Peugeot 508 SW Allure 2.0 Blue e-HDi 150
2-liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 150 hk v. 4.000 omdr/min, 370 Nm v. 2.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 210 km/t – 0-100 km/t: 9,1 sekunder
Forbrug: 25 km/l
Køreklar vægt: 1.705 kg
Mål i cm: 481,3 185,3 og 147,6
Bagagerumsvolumen: 512-1.598 liter.
Pris: 484.490 kr.