1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Range Rover Sport
0

Test: Range Rover Sport

Test: Range Rover Sport
0
0

Efter otte år har Land Rover sendt en ny Sport på gaden. Denne gang med gener der kan bære det prestigefyldte fornavn.

Rod Stewart. Pamela Anderson. Michael Phelps. Pink. David og Victoria Beckham. Jeniffer Garner. Daniel Craig. Listen over Range Rover Sport-kørende berømtheder synes uendelig. Af samme årsag, er det næppe noget sammentræf at den Bond-spillende Craig blev valgt som bilens ansigt udadtil, ved en mere eller mindre grandios præsentation i New York tidligere på året.
New York er overraskende nok stedet, hvor Sport’en sælges med størst volumen, skarpt efterfulgt af de krævende Hollywood-typer i Los Angeles.

I sidste ende er de sgu nok alle sammen ligeglade med, at deres nuværende Sport er baseret på en Land Rover Discovery. De er ligeglade med, at den nye bil har tabt sig 400 kilo og nu anvender aluminium i en højere grad end nogensinde. En Range Rover Sport fortæller omverdenen, at du har penge og sætter pris på kvalitet, men samtidig at du ikke altid har haft dem. Det står ikke til at ændre sig lige foreløbigt.

Spørgsmålet er, hvilken interesse jordiske mennesker kan have i bilen? Potentielle købere til den større Range Rover er højest sandsynligt nogen stædige størrelser, der ved hvad de vil have, men de bør alligevel standse op et øjeblik og overveje den nye Sport en ekstra gang.
For med lidt grov hovedregning, kan de erhverve sig ¾ af oplevelsen i den større ’Rover for en 2/3 af prisen.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Eftersom den nye Sport nu deler platformen med den noget dyrere storebror er oplevelsen bag rattet nu tættere end nogensinde. Det store kvalitetsmæssige spring mellem de to kan primært spores i valget af materialer i kabinen, der i Sport’en indeholder elementer fra den mindre Evoque, den større Range Rover og sågar den nye Jaguar F-Type. Læderet er det mindre blødere, plasticen knirker lige det yderligere og støjniveauet er det højere. Intet alarmerende og kommer du fra en velmotoriseret 5-serie eller lignende, vil Range Rover Sport opleves som overdådig. Kommer du fra den gamle Sport er der en verden til forskel.

En oplevelse, der til dels er sikret gennem valget af silkebløde og gennemprøvede motorer. Man kan med rette forvente at de fleste købere vil kaste sig over en af de to mindste dieseludgaver, med henholdsvis 258 og 292 hestekræfter. Vi har her fornøjelsen af sidstnævnte, en SDV6 der sammensat med en glimrende 8-trins automatgearkasse, mere end dækker behovet både af og på de danske landeveje og det er svært at forestille sig at 40 hestekræfter skulle gøre en voldsom forskel.
SDV6’eren er opgivet til at køre 11,3 km/l og med os bag rattet holdt tallene mere end stik. Imponerende for en bil der vejer på den forkerte side af 2.5 ton og uden problemer kan forcere 85 centimeter vand.

Læs også:  5 Tricks til at få din bil til at holde længere

Nøjagtig som i den fuldfede Range Rover har Sport’en fået Land Rovers rimeligt sofistikerede terrænsystem, der kan efterlades i en set and forget indstilling, hvor bilen automatisk fornemmer underlaget og tilpasser alt fra gearkasse, speederrespons, frihøjde og differentialespærring og samtidig giver føreren råd til at bedst muligt håndtere terrænet. Alternativt kan et præ-defineret program, som f.eks. Græs og mudder vælges. Det fungerer. Til forskel fra den større Range Rover, har drejehjulet nu også en Dynamic funktion, der strammer undervogn, styretøj og speederrespons op. Jeg synes mest af alt, at det blot gjorde undervognen hårdere og i sidste ende er Sport for stor og uvirksom til at man orker sportslig kørsel i den.

Til gengæld orker man en del andet. Du kan tilbagelægge hundredevis af kilometer bag rattet af Sport og springe ud nøjagtig lige så veludhvilet som da du satte dig ind. Det er først når man sætter sig ind i noget mere jordnært, at det for alvor går op for én hvor støjsvag og behagelig Range Rover Sport er. Sammenholdt med storebroderen, har de sportsligere køreegenskaber sat sit præg på affjedringskomforten. Huller i vejen og kloakdæksler absorberes ikke helt som forventet, men når først man er fri af den slags svæver man behageligt af sted på en luftbåren pude. Om man foretrækker den øgede magelighed eller de sportsligere køregenskaber er en smagssag, men i sidste ende er det et kompromis som synes værd at acceptere for en lille million kroner.

Læs også:  Range Rover Electric: Skabt til at køre forrest

Og det er mere end noget andet prisen, der adskiller de to søskende. Er den større Range Rover pengene værd? Uden tvivl. Men det kan ikke ændre på, at Sport’en vil appellere til et yngre, mere imagebevidst publikum og med generne i orden ligner den nu et knaldtilbud.

Vi synes:

Ikke lige så komfortabel som en Range Rover eller så velkørende som en Porsche Cayenne. Alligevel et fornemt kompromis.

Model: Range Rover Sport SDV6 3.0 HSE Dynamic
Ydelse: 292 hk v. 4.000 o/min600 Nm v. 2.000 o/min
Præstationer: Topfart: 222 km/t0-100 km/t: 7,2 sek
Oplyst forbrug: 11,3 km/l – 199 g/km
Køreklar vægt: 2.580 kg
Mål i cm: L: 485 B: 193 H: 180
Bagagerumsvolumen 489-1.761 liter
Vejledende pris uden ekstraudstyr 1.625.000 kr.