1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Renault Captur TCE 90 Expression
0

Test: Renault Captur TCE 90 Expression

Test: Renault Captur TCE 90 Expression
0
0

Er familiens hatchback for lille til, at du har plads til høje teenagere på bagsædet – og er det for voldsomt at købe en stor stationcar, fordi de alligevel snart flytter hjemmefra? Så bør du nok læse videre, en crossover kan være løsningen.

Det spås, at crossovers kommer til at spise en stor markedsandel i den kommende tid – og det giver god mening. Du får bl.a. fordele af indstigningshøjden, overblikket fra kabinen, bedre frihøjde og bedre benplads på bagsæderne.

Captur opleves meget letkørt – gearkassen går let og ubesværet, forholdsvis kort vandring og præcise skift. Der er ingen tøven når du trykker på speederen, her er turboen med til at give dig øjeblikkelig træk på forhjulene.
Styretøjet er som vi ofte ser det i franske biler, meget letgående. Her mangler føling med hvor hjulene står på vejen, og hvor i horisonten du sigter efter. Det opleves tydeligt, hvis du presser bilen lidt på bivejene, hvor du samtidig får indtrykket af en tilpas stram undervogn, som ikke giver dig følelsen af en væltende bil, den krænger mindre end man måtte forvente af en bil med 170 mm frihøjde.

Læs også:   Tesla Roadsters med 0 kilometer på tælleren fundet i Kina: Var beregnet til ''reverse engineering''

Du skal ikke lade dig snyde af den forøgede frihøjde i forhold til lillebror Clio – Captur kommer nemlig kun med forhjulstræk. Men til gengæld har det sine fordele fra kabinen, her får du nemlig et meget bedre udsyn over trafikken. Det kommer ikke på niveau med en ægte firhjulstrækker, men er alligevel med til at gøre din kørsel mere behagelig.
Man kunne frygte de store åbne hjulkasser, ville give problemer ved høje hastigheder og ved sidevind – men det er faktisk ikke tilfældet, bilen opleves endda meget retningsstabil.

Praktikaliteten er stor i Captur kontra Clio – Captur er 12 cm længere, lidt bredere og selvfølgelig højere. Det viser sig bl.a. i bagagerummet, hvor du med bagsæderne kørt helt tilbage får 377 liter – og med sæderne helt fremme opnår hele 455 liter. I kabinen har man også taget højde for målgruppen, som givetvis har behov for en masse ting, der skal opbevares rundt omkring i kabinen, derfor finder du masser aflæggerplads. Handskerummet er nytænkt, og er blevet til en skuffe der rummer 11 liters reel plads – smart!
Kabinen er meget gennemført, og det er lykkes Renault, at lave et meget let overskueligt instrumentbord, med få knapper og et meget overskueligt infotainment system, hvor du kan aflæse størstedelen af bilens data.
Hård plastik, meget hård plastik finder du en del af i kabinen – lige fra instrumentbord til dørsiderne på bagsædet.
På bagsædet vil et barn få svært ved at se andet end træer, lygtepæle og himmel – ruderne sidder på grund af biles design meget højt, og er ret små.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

Testbilens farvekombination får efter min mening ikke bilen til at fremstå så skarp, som den egentlig er designet. Farven virker billig, samt chromen på fronten og dørsiderne ligner et levn fra en anden tidsalder. Med en pris på 189.900 kr. for Expression udstyrsmodellen er ovenstående til at leve med.

Vi synes:

Hvis du er forelsket i små crossovers med godt udsyn, gode køreegenskaber, komfortabel indstigningshøjde og en behagelig rejse, så bør du prøve Captur!

Renault Captur
0,898 ccm, TCE 90 Engergy Expression
Ydelse: 90 hk v. 5.250 o/min
Moment: 135 Nm v. 2.500 o/min
Topfart: 171 km/t
0-100 km/t: 12,9 sek
Oplyst forbrug: 20,4 km/l – 113 g/km
Køreklar vægt: 1.101 kg
Mål i cm: L: 412 B: 177 H: 156
Bagagerumsvolumen: 455/1.235 l
Pris: 189.900 kr