Home Bilnyheder Test: Renault Clio Sport Tourer 0.9 Dynamique
0

Test: Renault Clio Sport Tourer 0.9 Dynamique

Test: Renault Clio Sport Tourer 0.9 Dynamique
0
0

Den franske diva Renault Clio kan også erhverves som stationcar, og det vil give god mening for de fleste med den ekstra plads. Merprisen for de praktiske egenskaber er blot 10.000 kroner.

Det første man bemærker ved Clio er det markante design, men det er en del af Renaults nye design-DNA, hvor det skal have kant. Logoet på fronten skal bestemt heller ikke være anonymt.

Clioen befinder sig i b-segmentet, således Sport Tourer udgaven hører til iblandt de små stationcars. Konkurrenterne hedder Fabia Combi, Ibiza ST og til dels Peugeot 2008. 2008’eren er vel og mærke en SUV, men Peugeot har givet den stationcardimensionerne, således den kan lidt af hvert.

Sport Tourer udgaven er 20 cm længere end den almindelige Clio, og har 143 liter ekstra plads i bagagerummet, hvilket bringer den samlede volumen op på 433 liter. Skoda Fabia Combi har dog hele 505 liter at gøre godt af.

Læs også:  e-tron skyder Audis elsatsning i gang

Bagsædepladsen er den samme som i hatchback-udgaven, hvilket dermed er i blandt klassens bedste. Som voksen vil man dog finde pladsen en smule kneben.

Renault Clio Sport Tourer tilbydes med fire motorer, hvor der er en speciel ECO-udgave af den 90 heste dieselmotor, der er angivet til 31,3 km/l ved blandet kørsel! Testmodellen var dog den nye trecylindrede 0.9 liters turbomotor med 90 hestekræfter til 206.300 kr., da den kun fås med højeste udstyrsniveau.

Dynamique er dog også ganske veludstyret, således man har både 16” alufælge, automatisk klimaanlæg, en interiør designpakke, regn- og lyssensor, læderrat og det 7” infotainmentsystem, hvor man både styrer navigation og Bluetooth. Yderligere var testmodellen dog udstyret med det smarte R-Link system til 7.900 kroner, hvor man kan hente apps fra Renaults R-link store.

Læs også:  Ford hylder legendarisk filmbil

Den lille nye motor gør jobbet ganske fint, men man har de velkendte vibrationer fra en trecylindret enhed. Med 90 heste føles den ikke direkte kvik, men man har heller ikke brug for mere. Der er dog ingen tvivl om, at den 75 hestes 1.2 liters benzinmotor uden turbo vil få det svært i Clio Sport Tourer. Gearkassen er i alle tilfælde en femtrins manuel, og her man savner et sjette gear til motorvejskørsel, hvilket ville holde motorstøjen nede og forbedre økonomien.

Køreegenskaberne er ganske fine, hvilket blandt andet kan tilskrives en komfortabel opsætning, og det 100 kilo vægttab Clio gennemgik, da den nye, fjerde, generation kom.

Vi synes:

Umiddelbart fremstår Clio Sport Tourer som en attraktiv pakke med masser af udstyr, og der er ikke mange negative aspekter. Nogle steder i kabinen er plastikken lidt for billig, og det smarte design betyder man har store blinde vinker ved c-stolperne.

Læs også:  TEST: Tæt på grænsen med Jaguars ellimousine

Renault Clio Sport Tourer 0.9 Dynamique
0.9 liters trecylindret benzinmotor
Ydelse: 90 hk v. 5.250 omdr/min, 135 Nm v. 2.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 182 km/t – 0-100 km/t: 12,2 sekunder
Forbrug: 22,2 km/l – 104 g/km
Køreklar vægt: 1.130 kg
Mål i cm: 426, 173, 144
Bagagerumsvolumen: 443/1.380 liter
Pris: 206.300 kr.