Home Bilnyheder Test: Renault Fluence Z.E.
0

Test: Renault Fluence Z.E.

Test: Renault Fluence Z.E.
0
0

Går snakken på elbiler kommer man ikke uden om Renault, da de har formået at vise overskud til at prøve konceptet af i stor stil.

Vi har tidligere kviktestet Fluence Z.E., men en længerevarende test er nødvendig for at komme med en endelig afgørende mening om den store franske flyder.

Prisen starter ved 208.900 kr. for Expression-udstyrsniveauet, mens man kun skal betale 8.000 kr. ekstra for Dynamique, hvor man yderligere bliver udstyret med:

– Rat og gearknop i læder
– Parkeringssensor bag
– Tågelygter
– Førersæde med lændestøtte
– Indfarvede dørhåndtag & stødlister
– 16” Elective-letmetalfælge og meget andet

Herefter skal man beslutte det årlige kørselsforbrug, da et Better Place abonnement er en nødvendighed, hvis man vil have skiftet batteriet. Her starter priserne fra 1.495 kr. om måneden ved op til 10.000 km om året, mens det 12 mdr. lange abonnement koster 9.995 kr. i oprettelse.

For 208.900 kr. + ”brændstof”(el) kommer man ikke langt i denne klasse, hvorfor det på papiret ligner et fint tilbud – men er det også det?

Gammeldags interiør og sikkerhed

Næste skridt er at få sat gang i elbilen, men det første man lægger mærke til er et meget rustikt design som virker gammeldags. Fluence Z.E. byder dog på et infotainment-system med navigation som Renault skal have ros for. Systemet er let at bruge, hurtigt og har mange smarte funktioner såsom at finde nærmeste ladestation eller batterieskiftestation.

Plastikken i kabinen er hård og rattet er mildest talt tarveligt – det kan endda ikke trækkes frem og tilbage. Men disse spare-ting kommer af, at Fluence Z.E er en forlænget udgave af en sedan-model på det tyrkiske marked.
Dette viser sig også på sikkerheden, hvor Fluence Z.E. kun scorede fire stjerner tilbage i 2011 før de nye strengere krav. Det var både i frontaltesten, pæletesten, piskesmældtesten og fodgængertesten den klarede sig dårligt.
Det skal dog nævnes der ikke blev nævnt noget negativt om sikkerheden ved batteriet og de tilhørende ledninger.

Læs også:  Ny Skoda i Golf-klassen får masser af plads

Pladsen på forsæderne er god, men skal svigermor og svigerfar med på bagsædet bliver de næppe glade. Pladsen på bagsædet er trang ift. den enorme længde på 4,75m, hvor man ikke skulle mene Fluence Z.E. lider af pladsmangel.

Bagagerummet rummer 317 liter, hvilket dermed er 8 liter mindre end den lille Peugeot 208. Dette er dermed ikke acceptabelt, og hvorfor køre rundt i en kæmpe sedan, hvis man ikke har den tilsvarende praktiske plads?

Drivlinjen optager for meget plads

Motoren er stadig placeret under motorhjelmen, men grundet det store batteri som skal sikre en rækkevidde på 185 kilometer mister man plads – derudover virker bilen også i sig selv dårlig indrettet hvad angår praktikalitet.

Motoren yder 95 heste og 226 Nm fra 0 omdrejninger i minuttet, hvilket dermed ikke får Fluence Z.E. til at virke som en sinke op til 60 km/t.. Derefter tager farten af og de 100 km/t rammes efter 13,4 sekunder mens topfarten er 135 km/t.

Er du typen som ofte er til friske accelerationer, så skal du vælge en anden bil, da det tager hårdt på batteriet.

Læs også:  X7 – ny BMW i mammut-klassen

Én af fordelene ved drivlinjen er det lave støjniveau man oplever. Det skyldes selvfølgelig drivlinjen på el frem for en som gør brug af fossile brændstoffer. I byen høres kun en lille susen ved acceleration, mens man på landevejene stadig nyder stilheden. På motorvejen begynder vind- og hjulstøj, men det bliver aldrig på nogen måde slemt.

Fransk affjedring som i gamle dage

Køreegenskaberne er som man forventer det af en stor fransk stiv flyder. Affjedringen er meget komfortabel og kan bedst beskrives som en klassisk fransk bil fra gamle dage. Prøver man nogle hurtige sving bemærker man, at der ikke er meget føling med den store bil som også hurtigt mister grebet, hvilket bl.a. skyldes det mange hundrede kilo tunge batteri placeret omkring bagagerummet.

Kort sagt har affjedringen svært ved at håndtere den køreklar vægt på 1,5 ton, og du får ikke ligefrem nogen specielt køreglad bil. Trykkes speederen i bund til en ”hurtig” acceleration vil du også bemærke, at der bliver trukket i mærkbart i rattet.

Batteriet skal skiftes…

Når den begrænsede rækkevidde er opbrugt går kursen mod en Better Place batteriskiftestation, da det dermed kun tager 5 minutter at få en fuld opladning mod 12 timer i stikkontakten derhjemme.
Den angivne rækkevidde på 185 kilometer skal tages med et gran salt, da der er to store faktorer som spiller ind:

Læs også:  Her er elbilen, der er hurtigere end en Formel 1-racer

– Måden DU kører på
– Vejret

Vi testede Fluence Z.E. i omkring minusgrader, hvilket dermed typisk resulterede i omkring 120 kilometer per opladning. De fleste bilejere som bruger almindelig brændstof vil dog allerede med en rækkevidde på 120 km kigge efter en tankstation.

Der er i skrivende stund strategisk bygget 17 batteriskiftestationerne rundt om i Danmark, hvilket dermed bl.a. giver muligheden for at køre til København, Holbæk, Nykøbing Falster, Odense, Kolding, Aabenraa, Herning og helt op til Frederikshavn. Herudover er der flere almindelige ladestationer, hvor man bruger ladestikket, men dette er både en mere besværlig og længerevarende løsning.

Batteriskiftestationerne minder om vaskehaller, hvor man kører ind forsigtigt for derefter at stirre ud i luften de næste fem minutter. Det kan i hvert fald konkluderes du vil spare flere køb inde på tankstationen!

Konklusion:

Trods den manglende succes har Better Place været gode til at udvide deres netværk, hvorfor de fleste som bor i større byområder sagtens kan benytte sig af Fluence Z.E..

Renault Fluence Z.E. er dog ikke en bil man just nyder at køre, men med en fin pris og muligheden for at føre sig frem som en miljø-bevist person tiltrækker den stadig.

Livet med en elbil er dog noget man skal vende sig til og tilrettelægge sin kørestil efter.

[table “” not found /]