Home Bilnyheder Test: Renault Mégane Sport Tourer 1.6 dCi GT-line
0

Test: Renault Mégane Sport Tourer 1.6 dCi GT-line

Test: Renault Mégane Sport Tourer 1.6 dCi GT-line
0
0

Har konen bestemt bilen skal være en fornuftig prissat stationcar med økonomisk dieselmotor? Så fortvivl ej! Renault redder dig med Mégane Sport Tourer i GT-line!

Renault Mégane er det franske alternativ til en VW Golf, men der er en hvis forskel på pris og andre punkter. Mégane har dog flere år på bagen, da den blev lanceret i 2008, og sidste år modtog en ansigtsløftning, hvilket også inkluderede en række tekniske forbedringer.

Med GT-line er Mégane Sport Tourer blevet mere selvsikker, og har nu en frækkere attitude. Men lever resten at bilen op til dette?

Økonomisk og afdæmpet dieselmotor

Forbedringerne inkluderede blandt andet en ny 1,6 liters dieselmotor med 130 hestekræfter, og den var placeret under testmodellens motorhjelm. Dieselmotoren bruges også af Nissan, og vi har tidligere testet den i Qashqai+2, hvor den gjorde et godt job.
Dette fortsætter selvfølgelig i Mégane Sport Tourer, hvor man nyder den dæmpede gang, og med 320 Nm v. 1.750 omdr/min er der rigeligt moment.

Dermed ikke sagt det er nogen hurtig bil, da accelerationstiden fra 0-100 km/t er knap 10 sekunder, men kommer du forbi autobahn er topfarten angivet til 200 km/t.

Læs også:  Test: Kan Ceed rykke fra de andre i Golf-klassen?

Den 130 hestes 1,6 dCi afløser den gamle 1,9 dCi, som også havde 130 hestekræfter, men kørte færre kilometer på literen og udledte 30 gram CO2 mere per kilometer! Med den nye dieselmotor hævder Renault, at man kan forvente et blandet brændstofforbrug på 25 km/l, mens vi i testugen på længere blandede ture opnåede knap 21 km/l. Det må siges at være hæderligt, da vi i særdeleshed ofte udnyttede motorens fine fulde moment.

Selve motoren er letkørt, støjsvag og kultiveret, hvorfor det altså er en fornøjelse. Gearkassen er en sekstrins manuel, som også er letbetjent med en udmærket kort vandring som gør, at man beholder den sportslige appel GT-line pakken gerne vil udstråle.

Gode køreegenskaber

Trods motorspecifikationerne ikke just lyder sportslige, så ligger Mégane Sport Tourer GT-line utrolig godt på vejen. Dette skyldes bl.a. GT-line sportsundervognen, hvilket gør affjedringen hårdere, mens de store 17” alufælge, som er standard i pakken også hjælper på styringen. Servostyringen er det eneste kritikpunkt på køreegenskaberne, da den virker en smule for elektrisk, og man får derfor aldrig følelsen af fuld kontakt med vejen.
Renault Mégane Sport Tourer GT-line tilbyder et fint kompromis af komfort og sportslige køreegenskaber trods baghjulsophænget er en halvstiv bagaksel. Personligt ville jeg nok droppe GT-line sportsundervognen, og i stedet nyde standardundervognens mere komfortable komfort på de lange ture.

Læs også:  X7 – ny BMW i mammut-klassen

Læs videre under billederne!

Veludstyret

GT-line pakken inkluderer et unikt design bearbejdet af Renault Sport(kofangere, LED-lygteindretning & 17” fælge), mens man i kabinen finder sæder med forstærket sideværts forankring, nåleinstrumenter, aluminiumspedaler samt et specielt rat med røde stikninger o.a..

GT-line kan kun købes som tilvalg på Dynamique udgaverne, hvor prisen er 25.000 kr..
Dynamique er veludstyret med bl.a. bluetooth, højde/længdejusterbart rat, varme i forsæderne, 16” alufælge, fartpilot, læderrat, tågelygter foran og bag, dobbeltzonet klimaanlæg, gearknop og håndbremse i læder samt regnsensor.

Selve førerpladsen er god, da man har mange muligheder for justering, og man finder sig derfor hurtigt til rette i den meget franske kabine. Speedometeret har i GT-line pakken også fået nåle i stedet for et digitalt speedometer.
Pladsen på bagsæderne er fin, men ikke mere end gennemsnitlig for klassen. Bagagerummet byder på 524 liter, hvilket kan forøges til hele 1.600, hvis bagsæderne bliver lagt ned. Dermed er der rigeligt med liter til den pladskrævende familie.

Læs også:  Welt-klasse fra næsten fejlfri Mercedes

Stærke kampagnepriser

Renault har i øjeblikket stærke kampagnepriser på Mégane, hvorfor man kan spare op til 39.000 kr.! Topmodellen vi testede med 130 dieselheste fra den 1,6 liters dCi med Dynamique-udstyr koster dermed 279.900 kr.. Som tidligere nævnt er Dynamique modellerne meget veludstyret, og mange vil kunne nøjes med Expression-niveauet. I kampagneperioden indeholder Expression-udstyrsniveauet tilmed også elektronisk klimakontrol og regnsensor til en værdi af 8.500 kr.!

Det skal dog nævnes den testede store dieselmotor, ikke kan købes med hverken Authentique eller Expression udstyr.
Den billigste Renault Mégane Sport Tourer koster 191.900 kr. med laveste udstyrsniveau og en 110 hestes benzinmotor.

Konklusion:

Renault Mégane Sport Tourer er ikke perfekt, men den skiller sig positivt ud på mange måder, hvor den muligvis tilbyder markedets bedste 1,6 liters dieselmotor. De stærke kampagnepriser gør den også endnu mere attraktiv.

[table “” not found /]