1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Renault Scenic 1.6 Authentique
0

Test: Renault Scenic 1.6 Authentique

Test: Renault Scenic 1.6 Authentique
0
0

Renaults svar på en konkurrencedygtig familiebil er Scenic, hvor de har sænket listeprisen på den mindste model fra 235.000 kr. til 199.900 kr. – Hvis det ikke gør vi kommer til at se flere Scenics i gadebilledet, så ved jeg ikke, hvad der skal til.

Det er den i forvejen billigste Scenic model med 1.6 liters benzinmotor, som er nedsat mest, hvilket bør gøre den til et yderst attraktivt køb. – Men er den nu også det? Det satte vi os for at finde ud af.

De 199.900 kr. er selvfølgelig for basis-modellen, og selvom der ingen ekstra ting er i bilen, så føler man ikke der mangler noget – Det skulle måske lige være end AUX-indgang, men det er jo småting. Authentique er dog bl.a. også udstyret med aircondition, el-sideruder fortil, el-justerbare sidespejle, automatisk aktivering af havariblink ved katastofeopbremsning, LCD-instrumentbord, multijusterbart rat og varme i sæderne. – Det er faktisk også langt mere, end man i realiteten har brug for som børnefamilie, hvis man bare ønsker en bil som bare skal transportere fra A til B.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Designet har mange aerodynamiske linjer samtidig, og udstråler samtidig en smule fransk arrogance. Hvis man køber en bil i Scenic-klassen, så er designet næppe det vigtigste, og derfor springer vi hurtigt videre til pladsforholdene.

Scenic mangler ikke plads eller smarte funktioner

Renault Scenic er ikke en bil man sætter sig ned i eller op i, men man bøjer lige hovedet, taget et skridt ind også er man klar til at køre. Benpladsen er fornuftig, men fordi der ikke er langt til gulvet, så kan man nemt føle man har benene ret højt placeret.

Scenic indrettet med tre enkeltsæder til medpassagererne, hvor man kan skyde sæderne frem og tilbage. Under forsæderne finder man skuffer, og under måtterne ved bagsædepassagererne finder man også rum, hvilket alt i alt er med til at gøre det til en ekstremt praktisk bil.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Bagagerummet måler minimum 437 liter, og kan øges til hele 1,8 kubikmeter, hvilket er ret godt gået af en bil, som kun er lige over 4,3 meter lang!

Fornuftig benzinmotor i Renault Scenic

Testbilen var udstyret med den mindste 1.6 liters benzinmotor med 110 heste, hvilket viste sig at være en fornuftig lille motor i forhold til bilens størrelse. – Man kunne til tider godt savne lidt moment, men når man tænker på bilens formål og målgruppe, så passede den rigtig godt dertil. – Accelerationstiden til 100 km/t er knap 12 sekunder mens topfarten er 185 km/t.

Motoren er forholdsvis lydløs ved bykørsel og landevejskørsel, men når man triller ud på motorvejen, så begynder den med at larme en smule.

Brændstoføkonomien er på 13,5 km/l, hvilket på ingen måde er noget at råbe hurra for, men i forhold til mange andre biler, så når man op på det de lover.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Konklusion:

Renault Scenic 1.6 Authentique er et yderst godt tilbud på en familievogn, hvor der er tænkt over de daglige behov, og hvad der ellers kan komme af pladsproblemer i en normal familiebil.

Motoren klarer jobbet med bl.a. ord som ’’trækvillig’’ med på vejen, men brændstoføkonomi er desværre ikke motorens stærke side.

Alt i alt er Renault Scenic måske et af de bedste bud på en familie-multibil til under 200.000 kr.!

Renault Scenic 1.6 Authentique

Ydelse: 110 hk ved 6.000 omdr./min / 151 Nm fra 3.750 omdr./min

Præstationer: Topfart er 185 km/t. 0-100 km/t på 11,7 sek

Oplyst forbrug: 13,5 km/l – 174 g/km

Mål i cm: Længden: 434 cm, Bredde: 185 cm, Højde: 164 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 199.900 kr.