Renault har netop sendt en ny Twingo på banen. Den har motoren liggende bagerst i bilen – ligesom en Porsche 911. Så forventningerne er store!
Spøg til side. Ganske vist er forventningerne store til modellen, som er udråbt til en af de nye favoritter i mikrobilsklassen, men motorens placering alene afgør heldigvis ikke, hvem bilen skal dyste mod. Konkurrenterne hedder her VW Up!, Toyota Aygo og ikke mindst Hyundai i10. Så lad os se på, hvordan den klarer sig i segmentet.
Lille livlig livstilsbil
Med et friskt og moderne design bevæger den nye Twingo sig ind på en del af markedet, hvor Fiat 500 de seneste syv år har domineret salgslisterne: Livstilsbiler. Biler med et unikt design, der kan modificeres i ét væk efter købernes ønsker, så de skiller sig ud fra mængden og understreger køberens personlige stil. Opel Adam har forsøgt sig med lidt af det samme – dog uden den helt store succes, ligesom andre bilmærker også har fået øjnene op for vigtigheden af at kunne tilpasse modellen til den enkelte køber. Bilen skal være unik. Og unik er de nye Twingo uden tvivl. Diverse farver og designelementer kan kombineres på adskillige måder, og så har den nogle særlige kvaliteter, som adskiller den fra konkurrenterne.
Praktisk bil med motor som bagage
Den primære forskel på Twingo og konkurrenterne er, at motoren er placeret bagerst i bilen. Den lille 3-cylindrede motor er gemt godt af vejen, så motorstøj opleves som relativt afdæmpet – særligt i forhold til nogle af de andre i klassen, hvor støjisolering er en by i Rusland. Motorens placering betyder også, at pladsen i fronten af bilen kunne bruges til at optimere styretøjet til bykørsel, hvilket har medført, at hjulene nu kan dreje imponerende 45 grader, hvilket giver en usædvanligt lille venderadius. Så motorens placering har bestemt fordele. Rent køreoplevelsesmæssigt er der dog ikke den store forskel at mærke på den baghjulstrukne Twingo og en almindelig mikrobil med forhjulstræk.
Komfort på kompromis
I denne version med Expression-udstyrsniveauet er der ratbetjening og fartpilot, hvilket gør oplevelsen af den lille bil endnu bedre. Desværre kan rattet ikke justeres i dybden, hvilket kan gøre det svært at finde en god position at sidde i – særligt hvis man har lange ben. I det hele taget er der selvfølgelig områder, hvor Renault har været nødt til at gå på kompromis for at kunne opnå en starpris på under 90.000 kr.
En af dem er gearkassen, som virkelig ikke passer ind i den lille bybil. Den er simpelthen alt for højt gearet. Jeg kørte 60 km/t i 2. gear, før motorens lyd indikerede, at det var tid til at skifte gear. Og man har kun lyden at forholde dig til, da der ikke er nogen omdrejningstæller.
En meget bred C-stolpe kombineret med et passagersæde med ikke-justerbare nakkestøtter betyder også, at udsynet bagtil er meget dårligt. Blindvinkel-indikator er et must!
Moderne mobilbaseret udstyr
En af de smarte detaljer i Renault Twingo er, at når du tilslutter din via Bluetooth, spørger den automatisk, om du vil hente en app: Renault R & GO. Med den får du info om bilen samt velfungerende navigation i klassisk stil a la Tom Tom og Garmin. Du kan finde interessepunkter, togstationer osv., og det fungerer faktisk rigtig fint. Men når du sætter telefonen i holderen i midterkonsollen, skærmer den for adgangen til knapperne og radioen bag holderen. Det virker dumt. Selve konceptet er fint, men man kunne have integreret løsningen bedre i midterkonsollen.
Vi synes:
Renault Twingo er en praktisk og charmerende lille sag, som gør det godt inden for bygrænsen. Prisen er konkurrencedygtig, designet er vellykket og udstyret sætter prikken over i’et. Desværre passer gearkassen ikke til den lille bybil, udsynet er problematisk, og instrumenteringen er på nogle punkter ulogisk.
Renault Twingo, 1.0 SCE 70, Expression
1.0 liters trecylindret benzinmotor
Ydelse: 70 hk v. 6.000 omdr/min, 91 Nm v. 2.850 omdr/min
Topfart: 151 km/t
0-100 km/t: 14,5 sekunder
Forbrug: 23,8 km/l – 95 g/km
Køreklar vægt: 939 kg
Mål i cm: 360, 165, 155
Bagagerumsvolumen: 219-980 liter
Pris: 114.600 kr.