1. Home
  2. Biltest
  3. Test: SEAT Ibiza 1.6 TDI CR
4

Test: SEAT Ibiza 1.6 TDI CR

Test: SEAT Ibiza 1.6 TDI CR
0
4

SEAT rimer jo som bekendt på VW, nå ikke? Nej. Okay forfra: Rent teknisk deler SEAT komponenter med mange af VW’s biler, og de mange års samarbejde har klart højnet kvaliteten. Ibiza deler da også platform med både VW Polo og den nye Audi A1. Det var derfor med stor forventning, at de 7 dages test af SEAT Ibiza 1.6 TDI CR begyndte.

Interiør

VW er kendt for et stramt, brugervenligt og logisk interiør, og her viser Ibiza sine tyske gener.

Med multijusterbart rat og sæde er det nemt at finde en god køreposition.

Indretningen er designet med føreren som første prioritet. Midterkonsollen er ”drejet” hen imod føreren, som man bl.a. har set hos Volvo og SAAB i mange år. Det er med til at gøre betjeningen nemmere, men samtidig giver det også kabinen en usymmetrisk form, hvilket på ingen måde er dårligt, da det er med til at bryde de ellers store plastoverflader som alle biler slås med.

Der er mange, specielt billige biler, der har problemer med, ja nærmest, plamager af ensfarvet plastik på hele instrumentpanelet. Her har SEAT brudt overfladen ved brug af 2 forskellige plastmaterialer, hver med sin textur og farve; hhv. mørkegrå og bronze. Kombinationen passer faktisk rigtig godt sammen. Den giver et mere sporty carbon-look. Opdelingen går igen i dørpanelerne både for og bag, og det skaber en harmoni i hele kabinen. Selve plastkvaliteten er OK, dog uden at være prangende.

Plads

Hvad der heller ikke er prangende er bagsædepladsen. Skal du ud på lange rejser skal du ikke mase din 2 meter høje ven ind på bagsædet medmindre du gerne vil have en regning fra hans kiropraktor; Nej, spøg til side. I forhold til klassen er benpladsen faktisk helt okay, men høje mennesker (+180 cm) kan få problemer med hovedhøjden. Men til mindre ture går det uden problemer. Bagagerummet sluger 284 liter, hvilket er pænt i forhold til konkurrenterne og lægges bagsædet ned er der rigtig god plads.

Nødvendigt baggrundslys

Nu vi er ved indretningen, så er det på sin plads at kommentere instrumenterne. Udover at der mangler et kølevandstermometer så er omdrejningstæller og speedometer anbragt i 2 instrumenthuse, der er så dybe så hvis man kører i andet end sol fra en skyfri himmel, er man nødt til at tænde baggrundslyset for at aflæse hastigheden. Det gør det heller ikke bedre at markeringen for 50, 70 og 130 km/t er skrevet med en rød skriftfarve, der blender utrolig godt med den grå baggrundsfarve.

Det havde også hjulpet på aflæsningen hvis speedometernålen havde været ½ cm længere, og dermed havde dækket mere af tallene. Ligeså svær aflæsningen af instrumenterne er i dagslys, ligeså let er det når baggrundslyset først er tændt. Typografien er faktisk velvalgt, og står knivskarpt.

Dette gælder også for selve kabinelyset når det er mørkt; der er ingen forstyrrende elementer og farven er holdt i en simpel rød-orange nuance, på en næsten eksemplarisk tysk manér. Det fortjener SEAT ros for.

Varme på 5-7 minutter

Betjeningen af radio og ventilation er nem, og knapperne er placeret så de er til at få fat i.

Er knapperne til f.eks. ventilationen først drejet er responsen hurtig, for Ibiza har et velfungerende varmeapparat; bagruden blev ved hjælp af el-opvarmningen befriet for is, så bagvaskeren kunne klare resten, på 300 meter, og der er gennemvarm kabine på 5-7 minutter, vel og mærke med en morgenkold bil ved 2 graders varme.

Adræt design

Det sporty look indvendigt bliver fuldt til dørs af det udvendige design. Alt design er som bekendt individuelt, men i forhold til miniklassens andre biler, der måske kan have en tendens til at være lidt kedelige, er her en bil med et markeret, genkendeligt og på ingen måde anonymt design. Mest markante træk er de skarpe linjer der følger bilen fra forlygter til bagskærm a la BMW Z4, og det er kun positivt.

Køreegenskaber

Den måske lidt nuttede bil med det ”glade” ansigt, styrer neutralt ind i svingene, og det er kun hvis den presses at bilen kvitterer med en smule understyring. Styretøjet, der virker velafstemt og progressivt, er let og meget kontant oglægger op til kvikke svinghastigheder og hurtige svingkombinationer.

I byen er den letkørt og servo’en hjælper godt med til at komme rundt i svingene, dog uden at overkompensere. Der skal dog kigges godt i spejlene og over skulderen efter cyklister og andet godtfolk da den blinde vinkel er usædvanlig stor grundet den brede C-stolpe.

Affjedringen er kontant uden at være hård eller ubehagelig. Det er en bil der lægger op til frisk kørsel, og som holder sig godt på vejen, men samtidig giver en fornuftig komfort.

Siddekomforten er en vigtig faktor, og her er Ibiza godt med. Sæderne er af god kvalitet og giver tilpas sidestøtte der understreger det sporty udtryk. Det ville dog have været godt med en regulerbar hårdhed af lændestøtten.

Den friske kørestil bliver understøttet af en fortrinlig gearkasse der er veloplagt og medgørlig i op– og nedgearinger. Til landevejskørsel er dieselmotorens høje moment på 230 Nm ved 1500-2500 omdrejninger kombineret med det nemme gearskifte en værdig partner når hestene skal slippes løs.

Økonomikørsel

Med 90 diesel hypper er det ikke nogen voldsom hurtig, men bestemt heller ikke langsom bil. Mellemaccelerationerne klares rigtig godt, og de 1220 kg skubbes relativ hurtigt af sted – 0 til 100 tager 12 sekunder.

Fordelen ved diesel er, at det er muligt at køre langt på literen – noget der især kan mærkes når dieselprisen nærmer sig de 10 kr./L. For at køre så økonomisk som muligt har Ibiza’en en dynamisk indikator der ved hjælp af input fra speeder position, nuværende gear og hastighed signalerer med en lille pil i display’et hvornår det er mest hensigtsmæssigt at skifte gear.

Kører man med en kattepote på speederen er det iflg. indikatoren tid til skifte gear ved 1500 omd/min, så omdrejningstallet med næste gear indkoblet ligger på 1100 – hvilket motoren godt kan klare uden at sejtrække.

Det er super økonomisk, men kræver virkelig også en let speederfod; det er dog næsten umuligt at holde ved bykørsel i myldretidstrafikken. Ved en gennemsnitlig acceleration viser indikatortegnet sig ved mellem 1800 og 2300 omdrejninger.

Trykkes speederen helt i bund slår indikatoren over i, skal vi kalde det racemode, og viser sig først ved 4200 omdrejninger. Gearindikatoren er en sjov lille detalje som gør kørslen lidt mere underholdende og spændende. Indrømmet: Vi mænd kan godt lide gadgets!

Forbrug

Legen med denne gadget koster selvfølgelig på forbruget der ifølge opgivelserne bør ligge på 23,8 km/l. Det faktiske forbrug lå i de 7 dage på ca. 20 km/l hvilket er flot vejret (fra -2 til +8 grader) og kørselsmønsteret, der også bestod af mange korte ture, taget i betragtning.

Støj

Ved 110 km/t snurrer motoren 2000 omdrejninger og er derfor relativ tavs. Af den støj der er i bilen kommer det meste fra dækkene og støj fra bag i kabinen, og grunder nok i turbulenser forårsaget af bagendens aerodynamiske udformning. Der skal ikke herske nogen tvivl; det er absolut på et acceptabelt niveau, og fint i forhold til andre biler i klassen.

Pris?

Testbilen til 176.900 var udstyrsmæssigt på Reference niveau; hvilket er det laveste niveau hvis man vil have andet end en 1,2 liters benzin med 60 hk. Det monterede ekstraudstyr omfattede et aircondition anlæg (10.000 kr.).

Har man ikke kørselsbehovet til en dieselbil kan man til 152.000 kr. få en 1.4 liters benzin med 85 hk på samme udstyrsniveau.

Konklusion

Efter 7 dages test er forventningerne til SEAT Ibiza 1.6 TDI CR blevet indfriet. For godt 180.000 kr. får man en velkørende og oplagt bil der indbyder til sjov og underholdene kørsel.  Der er mange små finesser som gør det interessant og behageligt at køre SEAT, bl.a. en såkaldt Hill Holder der automatisk holder på bremsen så bilen ikke triller baglæns når der sættes i gang opad bakke! Smart!

Til samme pris som dieseludgaven kan man faktisk få føromtalte benzin version på højeste udstyrsniveau (dvs. Style) hvilket bl.a. betyder aircondition, elektriske sidespejle, opvarmede forsæder og fartpilot. Den ville jeg personligt vælge, men det er kun for at få lidt mere udstyr og fordi mit kørselsmønster ikke passer til diesel.

Ibiza appellerer design – og prismæssigt både til småbørns familier, og til de unge i starten af 20’erne og opefter. I forhold til konkurrenterne som Mazda 2, Opel Corsa etc. er prisen nogle tusinde højere, men det er faktisk helt okay for Ibiza’en er det værd!

Fakta:

  • Pris: 176.900 kr.
  • Effekt: 90 hk ved 4200 omdrejninger
  • Moment: 230 Nm ved 1500 – 2300 omdrejninger
  • Tophastighed: 177 km/t
  • Transmission: 5 trins manuel
  • Køreklar vægt: 1220 kg
  • Acceleration fra 0 til 100: 12 sek.
  • Drivmiddel: Diesel
  • Halvårlig ejerafgift: 980 kr.
  • Forbrug: 23,8 km/l (blandet kørsel)
  • CO2 emission: 109 gram