Kan øko-kørsel være sjovt? De to begreber vil for de fleste mennesker være intet mindre end en retorisk selvmodsigelse. Vi har taget et kig på klassens frække dreng, SEAT Leon i Ecomotive-udgaven.
Som mange mennesker vil være bekendt med, deler Seat Leon teknik med VW Golf, Skoda Octavia og Audi A3. Nærmere bestemt benytter bilen platformen fra den tidligere Golf V. Og skal man ikke være ked af, for det gør den nyeste Golf VI som sådan også. SEATs ingeniører har dog foretaget deres egne justeringer på chassiset, for at give Leon en mere sportslig karakter. Og det kan mærkes.
For Leon føles gammeldags på den gode måde, og involverer dig i køreoplevelsen i en tid hvor de fleste biler isolerer dig fra den. Leon formår på sin vis, at føles analog og jordforbundet, på trods af testmodellens overvældende hi-tech udstyrspakke.
Sydlandsk temperament
Selv i denne sandalbærende udgave formår Leon at imponere med dens køredynamik og på trods af at være udstyret med den mindste dieselmotor i modelprogrammet, kan du alligevel risikere at smile, når du tramper den bundhængslede gaspedal i bunden. Hvad du naturligvis ikke bør gøre, såfremt du ønsker at nå de ambitiøse brændstoføkonomiske tal.
Seat Leon føles livlig og veloplagt, hvilket bl.a. er hjulpet godt på vej af en kørestilling, der er væsentlig lavere end hos andre biler i klassen. De store og brede sæder støtter fornemt, og byder på gode indstillingsmuligheder, også for lændestøtte. Det samme gælder rattet, der naturligvis både kan indstilles i højden samt længden, men man savner en smule greb fra det glatte læder det er betrukket med.
Ude på de små landeveje belønner Leon dig med et godt vægtet, lineært og direkte styretøj, der på trods af testbilens vinterdæk med lav rullemodstand gør øvelsen til en fest. I svingene oplever du ikke megen krængning og bagenden føles medstyrende uden at virke for livlig. Gearkassen er let vægtet, præcis og er en fornøjelse at anvende bl.a. takket være den perfekt udformede gearknop, der dog ligesom resten af bilens kabine, føles en kende billig. Det er ikke noget under, at bilen produceres i en udgave med langt over det dobbelte antal hestekræfter, for det mærkes øjeblikkeligt at chassiset sagtens kan håndtere flere.
Hård undervogn, hård plast
Ulempen for disse positive køregenskaber, er, desværre, at Leon føles en smule overfjedret over bump, samt decideret urolig i byen. Samtidig må du også skrue op for radioen på motorvejen, for niveauet for dækstøj er over det acceptable. Bilen føles i korte træk for fast affjedret, mens andre biler i klassen slipper af sted med en blødere afstemt undervogn men lignende køredynamik.
Kabinen er et studie i hård plast, og materialekvaliteten ville næppe imponere nogen Audi A3 ejere, men pyt med det, for udstyrsniveauet gør dem højest sandsynligt grønne af misundelse.
COPA pakken løfter udstyrsniveauet til noget du kunne forvente i en bil der koster det dobbelte, og da det hele stammer fra VW-koncernen fungerer det naturligvis alt sammen godt. Dog er det en skam, at på trods af denne overflod af udstyr, formår kabinen aldrig rigtig at føles luksuriøs.
Bag rattet kan man også glæde sig over instrumenterne, der dog kræver lidt tilvænning, men hurtigt byder på et godt overblik med den centrerede omdrejningstæller som man kender det fra racerbiler. En pudsig detalje, der viser at nogen har tænkt over tingene hos SEAT.
Leon er også en praktisk bil, der byder på overraskende god plads på bagsædet og selvom Leon er udstyret med en skrånende coupétaglinje er der alligevel være plads til folk omkring de to meter. Åbner man bagklappen, vil man finde et bagagerum af en rimelig størrelse, der desværre er skæmmet af en høj læssekant samt et begrænset adgangsareal.
Skuffende økonomi
Den lille dieselmotor fungerer som sådan også i Leon. Bilen accelerer friskt ved mellem pedaldosering, og du savner aldrig rigtigt kræfter da momentet leveres helt fra lave omdrejninger. Også ved motorvejshastigheder er der plads til overhalinger, alt sammen med en nogenlunde gangkultur, dog suppleret af en lidt for højrøstet dieselhakken, der først forsvinder når den overdøves af førnævnte dækstøj. Start/stop systemet sørger for at du ikke generes for meget i lyskrydsene, og vækker hurtigt motoren til live igen.
Og så skal vi til det – brændstoføkonomien. Kan Leon matche de ambitiøse, eller skulle vi nærmere sige overambitiøse tal? Umiddelbart ikke. Såfremt at ens daglige rutine bestod af at sidde på landevejen med fartpiloten godt plantet kan det ikke udelukkes. Men så snart motoren skal en tur ind om byen, eller over landevejshastigheder begynder økonomien at smuldre. Og kører du Leon så friskt som den ligger op til, kan du glemme alt om den. Vi kørte igennem testugen under 20 km/l, og det er ikke tilfredsstillende når SEAT lover så meget mere.
Selv med Ecomotive-udgavens afdækkede frontgrill, længere (og kedeligere) gearing samt sænkning, når den ikke de officielle tal, og det kan man måske ærgre sig over.
Motoren kan fås i en Ecomotive Tech-udgave, der sparer dig for den træge gearing, der ubetinget ligger en dæmper på morskaben. Mere fornuftigt ville det måske være, at vælge en af de mange fine turboladede benzinudgaver, der også i højere grad når deres officielle tal og dermed spare flere tusind kroner.
SEAT Leon ligner med COPA pakken et af de bedste tilbud på bilmarkedet lige nu, og giver dig en sjælden mulighed for at købe en familiebil der både er praktisk og køredynamisk til en overkommelig pris. Hvor andre fabrikanter spiser dig af med en Sport-udgave med tilhørende oplyst knap, får du med Leon detaljer der både giver bilen flair og dynamisk karakter.
Konklusion:
SEAT Leons største problem er uden tvivl søstermodellen Skoda Octavia Greenline, der giver dig samme motor, samt mere plads i en stationcarudgave for færre penge. Hvad den ikke højest sandsynligt ikke giver dig, er den overvældende mængde udstyr som Leon som et andet festfyrværkeri bliver skudt af med, før den nye model lanceres inden for et år.
Og hvad den helt sikkert ikke giver dig, er et smil på læben på vej ned af en motorvejsafkørsel en mandag formiddag i februar. Økoændringerne er ikke klædelige for Leons karakter og synes ikke at have megen effekt. Så hvorfor ikke spare 37.000 kr. og købe 1.2 TSi-udgaven?
SEAT Leon 1.6 TDi Ecomotive Style Copa
Ydelse: 105 hk ved 4.400 omdr./min / 250 Nm ved 1500-2500 omdr/min.
Præstationer: Topfart er 190 km/t. 0-100 km/t på 11,5 sek
Oplyst forbrug: 26,3 km/l – 99 g/km
Mål i cm: Længde: 431 cm, Bredde: 176 cm, Højde: 145 cm
Vejledende pris uden ekstraudstyr: 276.900 kr. + 10.000 kr. for COPA-udstyr