1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition
4

Test: Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

Test: Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition 7.2
0
4

Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

7.2

Takket være en helt ny platform har den nye Skoda Fabia fået rigtig gode køreegenskaber og en rummelig kabine. Bagagerummet er et af de største i klassen, og komfortniveauet er højt takket være en masse ekstraudstyr. Brændstoføkonomien er pæn uden at imponere. Bilens største problem er prisen. 174.000 for en bil i miniklassen er rigtig meget, og selvom den nye Fabia har meget at byde på, så vil den nok få det svært i en klasse, hvor konkurrenterne for længst er stukket af på salgslisterne.

Motor & gearkasse6.0
Køreegenskaber9.0
Komfort8.0
Plads8.0
Udstyr8.0
Pris4.0

Skoda Fabia har gode egenskaber, der taler til et bredt publikum. Alligevel kan Fabia vist godt betegnes som Skoda-familiens sorte får. I hvert fald hvis man ser på salgslisterne. Men kan den nye model tage kampen op? Vi har testet den store tjekkiske minibil.

Konkurrenterne er de seneste år stukket af på salgslisterne, og også internt har Fabia svært ved at følge med Citigo og Octavia. Sidste år blev både Peugeot 208, Renault Clio og Ford Fiesta solgt i omkring 5.000 eksemplarer i Danmark. VW Polo og Toyota Yaris blev solgt i knap 4.000 eksemplarer, mens Hyundai i20, Kia Rio og Opel Corsa skal findes lidt længere nede på salgslisten. Men som en af de absolutte bundskrabere i klassen lå Fabia i 2014 med beskedne 1.966 solgte modeller.

Læs også:  Skoda Enyaq får flere hestekræfter og længere rækkevidde i opdateret udgave

Med den helt nye model håber Skoda sandsynligvis, at Fabia kan løfte sig og blive en større konkurrent i sin klasse, så lad os se, hvordan den klarer sig:

Hatchback med god drivlinje

Testbilen er en hatchback med en 1,2-liters benzinmotor, som yder 90 heste. Det er tilstrækkeligt i en bil, som trods alt blot vejer 1.133 kg. Koblingspunktet driller mig en anelse i begyndelsen, men overordnet set spiller kobling, speeder, bremse og styretøj rigtig godt sammen. Fabia er i det hele taget en meget letkørt bil uden slinger i valsen. Udsynet er – takket være bilens kasseform – usædvanligt godt. Fremad, til siderne og bagud kan man uden problemer holde øje med andre trafikanter, hvilket giver en ubekymret kørsel i tæt trafik.

Det er også en utrolig elegant bil. I hvert fald set indefra. Det børstede stål-look, som vi i høj grad kender fra Volkswagen, men som nu også har bevæget sig ned i Skoda og Seat, fungerer rigtig godt. Udenpå er Skoda Fabia stadig lidt for meget en Skoda at se på. Jeg synes, at andre modeller som Rapid og Octavia har været med til at ændre synet på Skoda til det positive ved at bevæge sig i en ny retning designmæssigt, men selvom den nye Fabia har fået skarpere linjer, hvilket ganske vist gør den mere dynamisk at se på, så adskiller den sig efter min smag ikke nok fra sine forfædre, som var dem, der blevet lavet jokes om. Når vi taler om det ydre design skal det lige siges, at jeg faktisk rigtig godt lide den flotte blå farve på testbilen, men selve designet er altså ikke lige mig.

Læs også:  Verdenspremiere på fjerde generation: Ny Skoda Superb i 2024

Helt ny platform

Som en del af VW-gruppen har Skoda – ligesom Seat – ganske naturligt været baseret på de seneste modeller fra Volkswagen. Men med den nye Fabia er rollerne byttet om, og det er faktisk den første model i klassen, der er baseret på den såkaldte MQB-platform, som kendes fra både Skoda Octavia og VW Golf. Det betyder blandt andet, at Fabia er vokset kraftigt i bredden med hele ni centimeter, hvilket tydeligt kan mærkes i bilens rummelighed og stabilitet.

Der er høj til loftet, hvilket giver en rummelig fornemmelse, når man både befinder sig på forsæde og bagsæde. Men benpladsen er desværre ikke så imponerende, som jeg faktisk havde forventet. Til gengæld er der meget fin plads i bagagerummet.

Spækket med udstyr

Testbilen har udstyrsniveauet “Ambition”, hvor man blandt andet får fartpilot med i pakken, hvilket absolut er et plus. Personligt savner jeg ratbetjening. Det kan naturligvis tilkøbes, men jeg insisterer på, at det skal være standard i alle biler, fordi det er en relativt billig funktion, som både øger komfort og sikkerhed i væsentlig grad. Og nu vi er ved komfort, så er det også værd at bemærke, at rattet er mulitjusterbart, så man kan komme til at sidde optimalt.

Læs også:  Skoda Enyaq får flere hestekræfter og længere rækkevidde i opdateret udgave

Herudover har Skoda proppet Fabia med standardudstyr som tonede ruder, indfarvet kofanger, højdejusterbart førersæde, multikollisionsbremse, splitbagsæde, elsidespejle med varme og elruder, som traditionelt set er nogle af de ting, man kan komme til at betale dyrt for i nogle af de billigere konkurrenter.

En anden fin detalje, som er med i dette udstyrsniveau er en velfungerende touchskærm, som indeholder de mest almindelige funktioner (dog ikke navigation) og er let at betjene.

Sund brændstoføkonomi

Den nye Skoda Fabia kører relativt langt på literen. Og det er sådan set uanset motor. Vælger du 1,4-liters dieselmotor, som også har 90 hk, kan den ved blandet kørsel klare op til 27,8 km/l, men det afhænger selvfølgelig af dit kørselsbehov, hvilken model du skal vælge. I denne variant klarer benzinmotoren 21,3 km/l, hvilket ikke ligefrem er revolutionerende, men bestemt acceptabelt.

Skoda Fabia Hatchback, Ambition, 1,2 TSI 90 hk
1,2-liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 90 hk v. 4.400 omdr/min, 160 Nm v. 1.400 omdr/min
Præstationer: Topfart: 185 km/t – 0-100 km/t: 11,0 sekunder
Forbrug: 21,3 km/l
Køreklar vægt: 1.133 kg
Mål i cm: 425,7 173,7 og 146,7
Bagagerumsvolumen: 530-1.395 liter.
Pris: 173.999,-

tags: