Home Bilnyheder Test: Skoda SuperB Combi 2.0 TDI

Test: Skoda SuperB Combi 2.0 TDI

Test: Skoda SuperB Combi 2.0 TDI
0
0

Skoda SuperB er efterhånden en kending på de danske veje, og det er blandt andet pga. den enorme plads den har vundet mange danskeres hjerte.

Vi har tidligere haft SuperB Combi til test i Greenline-modellen, hvor motoren er en 1.6 liters med kun 105 heste ved 4.000 omdrejninger i minuttet. Det betyder accelerationen er et pænt stykke over 10 sekunder, men forbruget er holdt på 22,7 km/l.

Hvis man derimod vil have ekstra power og mere udstyr, så kunne den 2.0 TDI med 170 heste i Elegance-udstyrsvarianten måske være et bud? – Vi satte os for at finde ud af det.

En flyder

Med 170 dieselheste bør der være rigeligt med kræfter, men man føler alligevel motoren er en smule sløv. Det maksimale drejningsmoment på 350 Nm finder man mellem 1.750-2.500 omdrejninger i minuttet, og hvis man vil mærke de 170 heste skal man op på hele 4.200 omdr/min.

Insisterer man på at accelerer kvikt, så er man fra 0-100 km/t på lige under 9 sekunder, og på autobahn kan man fortsætte helt til 220 km/t.

En anstrengt dieselmotor er dog ikke det mest behagelige at høre på, hvorfor vi holdt omdrejningerne lave resten af ugen, og brugte SuperB til det som den er bedst til.

Skoda SuperB er nemlig en flyder med stort F. – I nogle varianter mere end andre. Men med den store dieselmotor er man godt udstyret med kræfter på motorvejen, undervognen fjedrer blødt og med en godt lydisoleret kabinen, så er støjen heller ikke noget problem.
Under testugen fik vi også kørt SuperB Combi igennem et par skarpe kurver med frisk fart, og her var man ikke i tvivl om, at det er en lang, tung og mindre sportslig opsat stationcar man sad bag rattet i.

Læs også:  Toyota sponsorerer para-atleter

I forhold til Peugeot 508 SW som vi testede i samme uge, så er undervognen i SuperB blødere, og det gælder på alle typer vej. Styretøjet er også mindre præcist, og i det hele taget er Skoda SuperB bare ikke lige så sportslig bygget.

Energibogstav C

I den godt tilkørte SuperB Combi 2.0 TDI vi testede var det intet problem at opnå et højt brændstofforbrug. Her skal man selvfølgelig tage hensyn til, at den er angivet til 17,2 km/l mens den 163 hestes og lidt tungere Peugeot 508 SW kører 20 km/l. – og har en CO2-emission som er 21 g/km lavere.

Det betyder energibogstavet er C, og man skal dermed betale 4.620 kr. i årlig grøn ejerafgift, mens den er 1.320 kr. lavere for 508 Allure 2.0 HDi 163 hk.

Let betjenelig gearkasse

Gearkassen i testmodellen var den 6-trins manuelle, og når man kan tilkøbe DSG-gearkassen for en rimelig sum penge, så skal en manuelle gearkasse virkelig gøre det godt. – Og det gør den!
Når der skal geares op eller ned er der gearkassen tilpas blød, og skiftene er ikke alt for lange. Gearkassens force er dog skiftene foregår gnidningsfrit lige meget om man skifter hurtigt, langsomt med mange eller få omdrejninger.

Læs også:  Er farven lige så giftig som køreegenskaberne?

Gearingen er også tilpas høj, så man ikke kører med for høje omdrejninger på motorvejen, men man kan stadig hurtigt kan ramme moment-muren, så der kan overhales med en kvik acceleration.

Har man pengene nok, så vil DSG-gearkassen for de fleste være at foretrække, da den leverer et fantastisk stykke arbejde hele tiden, mens man så kan koncentrere sig om at køre den knap 4,9 meter lange bil.

Stræk benene på bagsædet

De fleste kan næsten strække deres ben når de sidder på bagsædet i SuperB, og det er lige netop pladsen på anden række, som er et af de helt store argumenter for at købe den store Skoda.

På førersædet er pladsen også fornem, men personligt savnede jeg muligheden for at kunne sænke sædet endnu mere.

Bagagerummet måler 633 liter i Combi(stationcar)-modellen, mens det forøges til hele 1.865 liter når bagsæderne bliver slået ned.

Læs også:  Danmarkspremiere på den nye Jeep Compass

Udstyr som gør den Lars Løkke Rasmussen værdig

Vi må være dig svar skyldig, at vi ikke ved, hvad Lars Løkke Rasmussen har af udstyr i sin SuperB, men vi kan fortælle dig der er massere af muligheder.

Eksempelvis var testmodellen udstyret med panoramatag/soltag, el-bagklap, parkeringsassistent som parkerer bilen selv og et mere end velfungerende anlæg med 10 højtalere.

Udstyrsniveauet i testmodellen var Elegance som er det højeste udstyrsniveau, og det inkluderer bl.a. Bi-Xenon forlygter med dynamisk kørelys, 17” alufælge, 4-eget læderrat, parkeringssensor bag, automatisk nedblændende sidespejle, el-førersæde med memory til for sæde og sidespejle, el-passagersæde og komfortsæder.

Konklusion:

Skoda SuperB Combi er til familien som ikke kan få plads nok, og hvor et bagsæde er ligegyldigt, hvis pladsen ikke også er i top.

Prisen på 450.000 kr. for testmodellen med højeste udstyrsvariant og 170 dieselheste er iflg. vores mening en smule for høj, men de forcer SuperB har finder man ikke hos konkurrenterne i samme prisklasse.

Følg med i næste uge hvor vi tester den 140 hestes 2.0 TDI med DSG-gearkassen.