SsangYong LUVi Free 1.6
LUVi er en fin bil, og den kører også ganske fornuftigt. Prismæssigt kan den bare ikke hamle op med Suzuki Vitara.
Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber7.0
Komfort7.0
Plads7.0
Udstyr6.0
Pris6.0
Ssangyong er kommet til landet igen efter et par år, og det sker blandt andet med den nye LUVi. Faktisk hedder den i alle andre lande end Danmark ”Tivoli”, hvilket den af åbenlyse grunde ikke fik lov til her i landet.
Vi tester topmodellen LUVi Free, der blandt andet har kæmpe multimedia-system, bakkamera, bagspoiler samt mørktonede bagruder.
En sporty SUV i dynamisk design. Sådan beskriver Ssangyong selv den nye LUVi, og designet er da også moderne: om man så kan lide det må være op til den enkelte. Alle modellerne selv den mindste kører med LED-kørelys samt LED-baglygter, og af ydre ekstraudstyr finder vi blandt andet soltag, 18” alufælge og sporty bagspoiler.
Kabinen skriger ikke af at være moderne. Andre bilproducenter har i været fald været mere vellykkede, hvis målet var at gøre kabinen moderne: til gengæld er samlekvaliteten rundt omkring god, og ligeså er kabinen praktisk med blandt andet to kopholdere i centerkonsollen, kæmpe centerkonsol med opbevaring for ej at glemme store dørlommer.
Handskerummet er ikke særlig højt, for lige over er der gjort plads til man kan lægge et sæt solbriller eller fire: til gengæld er handskerummet enormt dybt og aflangt, så du uden problem kan ligge din 13.3” MacBook herind på det lange led.
Hvad der ydermere er specielt ved LUVi er opbevaringen på ryglænene af forsæderne, for hvor man i alle andre modeller har deciderede lommer til ungernes skrammel, har man i LUVi valgt at sætte stropper på i stedet for. De hjælper ikke til meget andet end at holde en avis. Men til de positive sider af kabinen: der er masser af plads til både ben og hovedet for de lidt højere, og samtidig er der meget aflæggeplads rundt omkring i hele kabinen.
Og hvordan kører den så… jo den kører ganske fornuftigt. Vi havde en 115 hestes dieselmotor på 1.6 liter til test, og den har et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm. Udstyret med en manuel 6-trins gearkasse går de to maskinerier også godt hånd i hånd, hvad end det er på motorvej, landevej eller inde i midtbyen.
Den er hamrende stabil, og det er altså både ved 80 men også 130 km/t. Den nye Ssangyong LUVi imponerer i hvert fald på netop dette punkt, men den store konkurrent i form af Suzuki Vitara kører også godt ved begge hastigheder. Forskellen på Ssangyong og Vitara er prisen, for imens benzinvarianten af LUVi starter ved 199.995,- og 244.995,- for diesel (269.995,- for testbilen), ja så starter Vitara i en benziner ved 191.990,- og diesel 225.990,-.
Vi kender Suzuki Vitara og ved, at den sælger godt. Kunderne kender Vitara: ingen kender den nye LUVi, så tør folk købe den over en Vitara – også selvom den er dyrere?