Home Biltest Test: Subaru Outback 2.0D Summit
2

Test: Subaru Outback 2.0D Summit

Test: Subaru Outback 2.0D Summit
0
2

Subaru har ikke ligefrem haft det let på det danske marked, men kigger man på salgstallene for det seneste års tid, så er der kommet gang i maskineriet.

Dermed ikke sagt Subaru er blevet en sællert, men Subaru havde allerede nået 2/5 af sit salgsmål for 2015 i starten af marts, og det må dermed konkluderes, at der bliver solgt biler over alle forventninger. Den nye Subaru Outback koster fra 559.900 kroner, så det bliver nok ikke den, som vil stå for hovedparten af Subaru-salget i resten af 2015.

Trods Outback er den nye Outback er en ny bil på det danske marked, så ville amerikanerne nok grine, da de har kunne købe den hos forhandleren siden september 2014. Dette skyldes dog Subaru favoriserer det amerikanske marked, da de har en høj markedsandel og ønsker at tilfredsstille deres loyale kunder, som de har mange af. I Europa er der langt imellem Subaru-kunderne, men det skal den nye Outback være med til at lave om på.

Automatgear, firehjulstræk og boxermotor

Traditionen tro kommer Outback med både firehjulstræk og boxermotor. Noget nyt på skemaet er dog automatgear fra standard – dermed er det faktisk helt umuligt at få manuelt gear. Yderligere kommer Subaru Outback allerede fra standard med det smarte EyeSight-sikkerhedssystem, der består af to højtudviklede stereokameraer. Disse kameraer holder øje med forhindringer(kan bl.a. nødbremse) og vejbaneassistent. Da det er farve-stereokameraer kan systemet også advare, hvis bilen foran bremser – dette gør systemet ved at aflæse bremselyset, smart! Faktisk fungerer systemet også som adaptiv fartpilot, hvilket dermed også er standardudstyr!

Læs også:  Test: Jeep Renegade – jowww, deeeet…

Kort sagt er den nye Outback usædvanligt godt udstyret. Standardudstyrsniveauet hedder Base og inkluderer LED-forlys, bakkamera, 7 airbags, 7” touchskærm uden farver, 2-zoners klimaanlæg og sædevarme til bagsædepassagererne fra standard. Niveauet over hedder Ridge og vil være rigeligt til de fleste. Lædersæder med memory, elektrisk indstilleligt førersæde og keyless entry samt start er på udstyrslisten. Går man hele vejen bliver Subaru Outback også en dyr oplevelse. Testmodellen var den 2-liters diesel med Summit topudstyr til næsten 700.000 kroner. Summit inkluderer yderligere Harmon Kardon anlæg, 7” touchskærm med farver, soltag, 18” alufælge, elektrisk bagklap og elektrisk indstilleligt passagerforsæde. Det eneste vi kunne komme i tanke om manglede var et automatisk nedblændeligt bakspejl, og alt det lækre udstyr taget i mente, så virker det lidt mærkværdigt.

Infotainmentsystemets skærm har en høj opløsning, men til tider kan det godt virke en smule sløvt. Derudover fandt vi aldrig en auto-funktion til skærmens lysfølsomhed, hvilket betød vi om aftenen måtte ændre i dette manuelt, for morgenen efter ændre det tilbage til den normale indstilling.

Læs også:  TEST: Moden Micra med ny motor

Som det kan ses på billederne og i videoen, så er Subaru Outback en stor bil. Hele 4,8 meter i længden måler den. Bagagerummet byder dog også på 559 liter og 1.848 liter når bagsæderne er lagt ned, hvilket gør det til en rummelig bil. Det er dog ikke bagagerummet som overrasker pladsmæssigt, men derimod pladsen på bagsæderne. Pladsen er nærmest overdådig, og med de lækre lædersæder er der nærmest plads som i en limousine. På førersædet mærker man dog mere den premium-følelse Subaru gerne vil give, da de har kunne kredse med lækre elementer rundt om chaufføren. På bagsædet er der dog flere plastelementer at finde rundt omkring, og knapperne til sædevarme til bagsæderne er også noget for billig-japser-agtige.

Man slipper ikke for automatgear

Subarus Lineartronic automatgearkasse er som sagt standard til Outback. Gearkassen er en såkaldt trinløs CVT-gearkasse, men Subaru har indlagt kunstige skift, syv af slagsen i dieselmodellen. Dette betyder det ikke føles som om, at motoren hænger sig i omdrejningerne som en CVT-gearkasse normalt gør. Dog er der intet reduktionsgear, men ligesom i eksempelvis Forester er X-mode-funktionen standard. Dette er et elektronisk system, der hjælper med at komme frem i besværligt terræn.

Læs også:  Test: Stor plugin-hybrid fra Mitsubishi er et godt tilbud

Dieselmotoren er den samme 150 hestes vi kender fra Forester. Motoren er ganske kultiveret og har en fin gang, men den virker sløvere med Lineartronic gearkassen. Derudover larmer dieselmotoren nok en smule mere end de andre i segmentet, og kunne godt være lidt skarpere på brændstoføkonomien – den kører 16,4 km/l. Benzinmotoren er en 2.5 liters firecylindret med 175 hk.

Firehjulstrækket kan trække op til 100 % for og op til 50 % bag, men normalt kører man med 60 % på forakslen og 40 % på bagakslen.

Vi synes

Outback er et mainstream Subaru-produkt, men på det danske marked forbliver den et nicheprodukt. Kvaliteterne er mange, men indstigningsprisen er ikke ligefrem danskervenlig, så det er en bil for de få.

Subaru Outback 2.0D Summit
2-liters firecylindret boxer dieselmotor
Ydelse: 150 hk v. 3.600 omdr/min, 350 Nm v. 1.600 omdr/min
Præstationer: Topfart: 230 km/t – 0-100 km/t: 7,4 sekunder
Forbrug: 14,3 km/l
Køreklar vægt: 1.705 kg
Mål i cm: Længde: 481,5, Bredde: 184, Højde: 160,5
Bagagerumsvolumen: 559-1.848 liter.
Pris: 699.900 kr. (diesel koster fra 599.700 kroner)