1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Suzuki Vitara Boosterjet S – Kompakt, let og effektiv motor
0

Test: Suzuki Vitara Boosterjet S – Kompakt, let og effektiv motor

Test: Suzuki Vitara Boosterjet S – Kompakt, let og effektiv motor 7.2
0
0

Suzuki Vitara Boosterjet S 1.4

7.2

Kan du nøjes uden automatgear, fås den fra 284.990 kr. Vi kunne nøjes med et mindre udstyrsniveau og skære 50.000 kr. af prisen.

Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber8.0
Komfort8.0
Plads7.0
Udstyr7.0
Pris6.0

En lækker og usædvanlig topmodel i Vitara-programmet. Den hedder Suzuki Vitara Boosterjet S, og under motorhjelmen ligger en nyudviklet benzindrevet turbomotor med 140 hestekræfter. Vi har haft den til test og er egentlig ganske fornøjede med modellen.

Jo, vi har tidligere haft den nye Suzuki Vitara til test, så designet kender vi jo. Men hvad der skiller sig ud fra den til den nye Boosterjet S-model er netop ”Boosterjet”-navnet. Det er navnet på en ny Suzuki-motorserie og byder på direkte indsprøjtning, turbolader og mange nye løsninger, der er med til at gøre den kompakt, let og effektiv. Motoren er på fire cylindre og en volumen på 1,4 liter. Her er altså godt med kræfter samt masser af overskud til overhalinger, men den gør sig også godt på vejen ved almindelig komfortabel kørsel. Også accelerationen fra 0-100 km/t er hurtigt klaret – 9,5 sekunder tager det, og den rammer tophastigheden ved 200 km/t.

På trods af den relativt højtydende motor har den en pæn benzinøkonomi. 19,2 km/l ved blandet kørsel er den opgivet til, og den sniger sig da også fint derop i løbet af den uge, vi havde bilen til test. Testmodellen var udstyret med automatgear. Køreegenskaberne er gode, og Vitara Boosterjet er udstyret med en modificeret undervogn med bla. nye støddæmpere samt optimeret styring.

Den 6-trins automatgearkasse er helt fin. Hurtige og bløde gearskift er med til at gøre, at man egentlig ikke lægger mærke til at den skifter, men så snart du smækker pedalen i bund, går der noget tid før den opfatter, hvad for manøvrer chaufføren egentlig har lyst til at foretage sig. Med det sagt går motor og gearkasse dog stadig hånd i hånd, og det virker som en perfekt kombination i bilen.

På udstyrsfronten er Vitara Boosterjet S også helt i orden. Det er topmodellen i Vitara-modelprogrammet og den har således alt Exclusive-udstyret, der blandt andet inkluderer LED nærlys, radarbaseret nødbremsesystem, aktiv fartpilot, nøglefri betjening, Infotainment system med 7” skærm og navigation samt meget andet. Udover det kommer særligt S-udstyr, der inkluderer 5-slidset kølergrill, satinfarvede sidespejle, sortlakerede alufælge, rød markering rundt ved LED-lygterne, sæder med læder/ruskindsstof og røde syninger, sportslæderrat med røde syninger, instrumentpanel i alu-look, røde ringe om ventilationsdyser og instrumentgruppe samt sportspedaler i aluminium.

Kabinemæssigt er der okay med plads både foran og bagi, men plastikpanelerne hele vejen rundt imponerer virkelig ikke. På afstand ser de helt fine ud og ligner umiddelbart også noget af eksklusiv karakter, men så snart man sætter en hånd på mærker man virkelig den billige kvalitet. Det er hård plastik, og vi havde forventet mere end det i en bil, der trods alt kan prale af at være af højeste udstyrsvariant. Det er dog også det eneste element i bilen, der føles på den måde, for ellers er den ret gennemført. Den store 7” touchskærm er betjeningspanel for radio, musikafspilning via bluetooth samt navigation, og den fungerer rigtig godt når man lige lærer den at kende. Den understøtter blandt andet Apple CarPlay.

Ved op- og nedrulning af alle fire vinduer oplever vi et problem. Det er som om, at selvom vinduet egentlig er lukket helt op, så forsøger rudemotorerne stadig at lukke. Og hvad resulterer det så i, tænker du nok. Det resulterer i, at samtlige elementer – og selve dørpanelet ved ruden – rykker sig op mod en centimeter. Det samme sker ved nedrulning af dem, og vi havde måske forventet os lidt mere her. I hvert fald til den pris, Suzuki Vitara Boosterjet S sælges fra.

Prisen. Med automatgear koster Vitara Boosterjet S fra 316.990 kr. og det er med forhjulstræk. AllGrip-firehjulstræk kan tilkøbes for ekstra 28.000 kr., så Suzuki har altså ikke haft prisen med sig her. Kan du nøjes uden automatgear, fås den fra 284.990 kr. Vi kunne nøjes med et mindre udstyrsniveau og skære 50.000 kr. af prisen.