Home Biltest Test: Tesla Roadster Sport
0

Test: Tesla Roadster Sport

Test: Tesla Roadster Sport
0
0

Elbil. Ordet man normalt forbinder med underlige skabninger som Ellert, Think, Kewet eller lignende. Alene det at bruge betegnelsen “bil” om disse skabninger er på grænsen af korrekt sprogbrug. Hvis man kører i et af disse køretøjer, er man formodentlig enten hardcore Green Peace aktivist, øko-flipper eller bare totalt uvidende om biler, og kan kun se dem som et transportmiddel.

Så nyheden om, at endnu en elbil ville se dagens lys, var næppe noget der ville fik motorjournalister verdenen over op af stolen. Og dog. For den nye elbil var ikke blot endnu en langsom, kedelig, grim og ligegyldig bil. Det var en ægte sportsvogn.

Sandsynligvis første gang man kunne opleve ordene ”elbil” og ”sportsvogn” i samme sætning. Tesla Motors ville lave en elbil med køreegenskaber og præstationer som en superbil, og disciplinen 0-100 km/t skulle kunne klares på 4 sekunder! Det kunne end ikke alle Ferrari modeller klare.

Elbil med superbils præstationer

Tesla Motors valgte en anden vej end alle andre elbilsproducenter. I stedet for at lave en lille kikset minibil, med meget svage præstationer og meget begrænset rækkevidde på en opladning, lavede Tesla Motors en sexet sportsvogn, med superbils præstationer og lang rækkevidde på en opladning. Ved at gå mod strømmen fik Tesla Motors desuden langt mere opmærksomhed end andre elbilsproducenter. Både fra medier og potentielle kunder.

I 2006 kunne Tesla Motors vise den første prototype frem, kaldet Tesla Roadster, og bilen havnede på Time Magazine’s forside, og blev udnævnt til ”Best Invention 2006 – Transportation Invention”. De første hundrede Tesla Roadster blev solgt på tre uger i december 2006, og de næste hundrede blev solgt frem til oktober 2007. I marts 2008 startede en egentlig produktion.

Opdatering af Tesla Roadster i 2010

Tesla Roadster fik senest en opdatering i juli 2010, og findes i to varianter. Roadster og Roadster Sport. Sport modellen, som vi har testet, yder lidt mere moment, og er derfor lidt hurtigere (0-100 km/t på 3.7 sek. – 0.2 sek. hurtigere end standard modellen). Den har også justerbar undervogn og andre alufælge i forhold til standard modellen.

Læs også:  Test: Giulia er det fede alternativ til den kørende sælger

Bygget op om Lotus Elise

Der er ingen tvivl om at bilens design signalerer sportsvogn. Bilen minder lidt om en Lotus Elise, og det er ikke helt tilfældigt. Bilen er bygget på samme ramme som Lotus Elise. Tesla Motors køber rammen hos Lotus. Men hvor Lotus Elise har runde former, grænsende til buttede, er Roadster meget mere skarp og stram i designet. Den virker mere eksotisk, nærmest italiensk.

Man tænker igen på Elise når man sætter sig ind i bilen, på grund af størrelsen, siddestillingen, og den minimalistiske indretning. Men kigger man sig lidt omkring i kabinen, adskiller Tesla’en sig på flere punkter. I midterkonsollen mellem sæderne er gearstangen erstattet af PRND-knapper, som fungerer som automatgear i en almindelig bil. Længere oppe er der et lille display som viser nøgletal, udetemperatur, klokken m.m. længere oppe sidder et stort display som kombinerer radio, GPS og skærm til bakkamera. Over rattet er der to primære instrumenter. Et der viser hastigheden, og et der viser det aktuelle strømforbrug. Et lille display viser hvor langt man kan køre på den resterende strøm.

Det hele er meget nemt at gå til, og ser man bort fra at omdrejningstælleren er skiftet ud med strømforbrugsmåler, er der ikke noget der signalerer at dette er en elbil. Og det er også tanken. Tesla Roadster skal køres og opleves som enhver anden bil.

Tryk på knappen med ”D” for Drive, og træd forsigtigt på speederen. Totalt lydløst begynder bilen at køre. Man mærker straks en meget direkte styring, og masser af feedback fra forhjulene. Bilen føles som en rigtig sportsvogn.

Ét gear styrker acceleration

I forhold til mange andre sportsvogne med automatgear, mærker man ikke noget gearskifte. Tesla Roadster har kun ét gear, og det mærker man tydeligst når man accelererer hårdt. Hvor en benzinmotor har et ret begrænset område hvor den yder optimalt, føles elmotoren helt anderledes. Det føles som om man har fuld effekt og moment konstant. Så oplevelsen af acceleration er meget anderledes. Både fordi der ikke er noget ryk eller afbrud i accelerationen pga. gearskifte, men også fordi man har fuld effekt/moment helt fra start.

Læs også:  Nu er Tesla 3 klar til bestilling

Skal accelerationen sammenlignes med noget, kan det sammenlignes med rutsjebanerne i tivoli/sommerland, hvor vognene accelererer kraftigt op ved start. Lyden er faktisk lidt den samme, da mange rutsjebaner også bruger elmotorer til at trække vognene i gang. Accelerationen føles faktisk mindre brutal, og mindre dramatisk end i benzindrevne sportsvogne med samme accelerationstid.

Svaghed ved acceleration i høj fart

Med en 0-100 km/t tid på 3.7 sekunder, siger det sig selv at bilen er kvik. En tur på motorvej viste dog lidt svagheder. Roadster’eren accelererede hurtigt op til motorvejshastighed, og det er ikke noget problem at holde hastigheden. Men hvis man træder speederen i bund ved eks. 130 km/t accelererer den ikke så hurtigt som en benzindreven sportsvogn ville. Og dens tophastighed er også specificeret til 212 km/t, hvilket jo ikke er specielt opsigtsvækkende.

Så kan man jo med rette spørge, hvad man har mest glæde af ved en sportsvogn. Hurtig acceleration, eller høj tophastighed. I Californien står politiet nærmest skulder ved skulder på motorvejene, så det er næsten ikke relevant at tale om tophastighed. Og de fleste vil formodentligt også finde det mere underholdende at lave små hurtige mellemaccelerationer, end at køre ligeud med høj hastighed.

Hvordan med motorlyd?

Efter noget kørsel bemærker man i øvrigt lyden af kølesystemet, som køler batteriet ned. Men kun når man holder stille – under kørsel bemærker man det ikke. Når nu vi er ved lyden – savner så man ikke motorlyden, kunne man meget relevant spørge? Nej, egentlig ikke, og Roadster’en har faktisk en rigtigt fed lyd når den accelererer hårdt. Når elmotoren spinner op til de 14.000 omdr./min. hører man en meget vanedannende turbineagtig lyd! Man fristes til at bremse ned, og accelerere op igen, bare for at høre denne lyd.

Læs også:  Test: Tesla 3 er svær at komme udenom

Konklusion:

Et står meget klart, efter nogle timer i selskab med en Tesla Roadster Sport: Elbiler er et reelt alternativ til benzin-/dieselbiler. Og det er ikke fremtidssnak – teknologien og bilerne er her nu!

Tesla Motors gik den helt rigtige vej, ved at starte med at lave en sportsvogn, og derefter en personbil. Med Roadster beviste de, at man med elmotor kan lave en rigtig sportsvogn, med køreegenskaber, præstationer og rækkevidde som en benzindreven sportsvogn. Roadster rykkede ganske enkelt grænserne for, hvad vi troede var muligt med elbiler. Derfor er det også nemmere for dem nu, at overbevise os om, at det giver mening at have en eldreven personbil.

Tesla Motors’ kommende S model er en personbil i fuld størrelse, med en 400HK elmotor som bringer bilen fra 0 til 100 km/t på 5.6 sekunder. Bilen kan fås med tre forskellige batterier, og det største vil give bilen en rækkevidde på 480 km før den skal lades op igen. Roadster yder til sammenligning 288HK og har en rækkevidde på 392 km.

Tesla Roadster koster 799.000 kr. i Danmark, og den relativt lave pris skyldes at bilen er fritaget for registreringsafgift. Normalt er biler med præstationer som Roadster’ens markant dyrere.

Tesla Roadster Sport

Ydelse: 288 hk ved 0-13.000 omdr./min / 400 Nm fra 0-13.000 omdr./min

Præstationer: Topfart er 212 km/t. 0-100 km/t på 3,7 sek

Forbrug: 350 km på én opladning

Mål i cm: Længden: 395 cm, Bredde: 187 cm, Højde: 113 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 799.000 kr.