Home Bilnyheder Test: Toyota Avensis 2.0 D-4D T2 Touch Stationcar
0

Test: Toyota Avensis 2.0 D-4D T2 Touch Stationcar

Test: Toyota Avensis 2.0 D-4D T2 Touch Stationcar
0
0

Vi tog en af firmabilsfavoritterne til test med et lettere revideret design og teknik. Men kan den komme ind under neglene på en bilentusiast?

Toyota Avensis er kendt som den fornuftige familiebil med det kedelige design, men dette er der blevet rettet en smule op på efter faceliftet, hvor en ny grill, bagkofanger og forlygter med LED-kørelys som sikre en bedre profil.

I Danmark var målet at sælge 3.500 eksemplarer i 2012, hvilket næsten blev nået med 3.411 underskrevne slutsedler i 2012. Dermed stod Avensis for cirka 2 % af det samlede bilsalg i Danmark, og var den eneste større familiebil i top 20 mest solgte biler i 2012!

Testmodellen var udstyret med den forbedrede 2.0 liters D-4D dieselmotor som yder 124 hestekræfter og 310 Nm ved 1.600 omdrejninger i minuttet(tidligere 1.800 omdrejninger pr. min.). Forbedringerne består i en ny turbolader og et modificeret forbrændingskammer som har reduceret CO2-emissionen fra 142-120 g/km! Men er Toyota Avensis andet en fornuftig kedelig snak – det ville vi finde ud af.

Ift. den gamle motor er ydelsen faldet med 2 hestekræfter, hvilket ikke mærkes grundet det højere drejningsmoment, som gør Avensis bedre til at sejtrække. Forbruget er angivet til 21,7 km/l, hvilket ift. 2009-modellen er en forbedring på 3,2 km/l, mens man også har reduceret som nævnt foroven – det sparer dig for 1.260 kr. i årlig ejerafgift.

Motoren virker kultiveret, er støjsvag og kan sagtens trække den 1.650 kg tunge Avensis. Det er dog ikke ligefrem noget lyn med en accelerationstid fra 0-100 km/t på 10 sekunder rent.

Steril kabine

Der er ikke meget at fortælle om den småkedelige kabine i T2 Touch-udstyrsniveauet, hvor man ikke er i tvivl om de forskellige greb sagtens kan holde i mange år. Det mest interessante i T2 Touch-varianten er Touch & Go Plus-systemet, som bliver styret via en 6,1” trykfølsom touchskærm. Systemet indeholder alt fra udvidet satellit navigation, bluetooth, kørecomputer, SMS-afsendelse/modtagelse, bakkamera, e-mail med oplæsning af tekst samt lækre applikationer som kan styre kalenderen, Facebook, finde nærmeste parkering og bl.a. bruge Google Local Search – navigation, Google Local Search er dog tilkøb til omkring 7.000 kr…
Skærmens opløsning er dog ikke til at klappe i hænderne over, hvilket specielt ses når det regner, da bakkameraet dermed hurtigt bliver uklart på skærmen.

Kabinen føles dog utrolig stor, hvilket går igen på bagsædet, hvor man har mere plads end eksempelvis Opel Insignia. Bagagerummet har en kapacitet på 543 liter, hvilket kan forøges til 1.609 liter. I bagagerummet finder man også mange ”skjulte” rum, hvor du kan gemme kameraet osv., hvis lidt for nysgerrige personer ikke skal have fingrene i det. Vælger man sedan-modellen spares der 20.000 kr., men samtidig bliver bagagerummet også reduceret til 509 liter.

På førersædet sidder man udmærket men en smule højt, hvilket bl.a. er med til at indikere denne bil er en stille flyder til motorvejen. Selvom sæderne ikke er firmabilsklassens bedste fungerer de godt, og man kan ikke klage over materialerne de er fremstillet i.

Dermed må det konkluderes udnyttelsen af pladsen i den næsten 4,8 meter lange stationcar er fint udnyttet.

Kedelige køreegenskaber

Hvis sjove køreegenskaber er noget for dig, og du indtil videre er solgt Avensis, så vil du nu desværre blive skuffet. På den positive side skal det fortælles, at Avensis kører fejlfrit kedeligt… Avensis er skabt til de lige kedelige lange stræk på motorvejen, hvor du vil have en meget komfortabel, retningsstabil og støjsvag børne- eller firmatransporter.

Der er desværre ingen sjove køreegenskaber, hvorfor man som bilentusiast hurtigt ønsker sig at komme videre til noget andet – men jeg tog gerne en tur på bagsædet, hvis det var en bilferie!

Gearskiftet er ikke lige så gennemført som de klinisk rensede køreegenskaber, da der er utrolig lang vandring og der mangler derfor en smule mere præcision. Derudover er gearingen lav, da man eksempelvis først ved 60 km/t. begynder at overveje femte gear – hertil kan det nævnes man har seks at vælge imellem.

Undervognen er ikke svampet men utrolig godt optimeret til de længere stræk på motorvejen, hvor Avensis føler sig hjemme og viser det på bedste ”cruise”-maner. I byen klarer Avensis også jobbet godt, men ikke som på motorvejen hvor den brillere i komfort og ganske lavt støjniveau.
Herefter er det test på landeveje, hvor man hurtigt mærker Avensis ikke har lyst til at danse med. Der er ikke megen sjov i hurtige sving eller kurver, hvorfor det hurtigt går ud på motorvejen igen, hvor man kan køre endnu et par hundrede kilometer uden at blive for mør i hovedet.

Er prisen fair?

Testmodellen er udstyret med et prisskilt på 370.936 kr. udover ekstraudstyret som inkluderer:

  • Go Plus navigation til 7.195 kr.
  • Anhængertræk med aftagelig kugle til 6.370 kr.
  • Måtter, velour til 825 kr.

T2 Touch-udstyrsvarianten forventes at være i 80 % af de solgte Avensis-eksemplarer, og her finder man bl.a. 2-zonet klimaanlæg, bakspejl med automatisk nedblænding, 3-eget læderrat og lædergearknop, elruder for og bag, førersæde med eljusterbar lændestøtte, regnsensor, skumringssensor, tågeforlygter, Toyota Touch-systemet, fartpilot, fartpilot med begrænser,varme i forsæderne og meget andet. Dermed savner man bestemt ikke noget udstyr, men hvis man vælger T1 mister man det mest luksuriøse.

Umiddelbart kan man hurtigt skræmmes væk af prisen, men typisk sælges Avensis med en god rabat, hvilket både gælder for private og firmaer!

Alternativer hertil er bl.a. Ford Mondeo som er mere køreglad men ikke har samme omdømme om mekanisk pålidelighed. En konkurrent i den langt mere køreglade afdeling er den nye Mazda6, men den bør ikke just være en konkurrent grundet den meget større køreglæde som bl.a. ikke sikrer samme høje komfort som Avensis tilbyder.

Toyota Avensis kan dog erhverves fra 264.315 kr., hvis man vælger laveste udstyrsniveau og en 1,6 liters 132 hestes benziner som klarer 0-100 km/t på 10,6 sekunder som stationcar.

Konklusion:

Der er mange meninger om Toyota Avensis, men hvis du er en bilentusiast som overtegnet, så er det uundgåeligt så kedelige køreegenskaber trækker ned på den samlede bedømmelse. Man kan dog ikke komme uden om, at Toyota er kendt for at lave biler i yderst høj kvalitet, og de blev såmænd kåret som det mest fejlfrie bilmærke af den tyske bilsynsvirksomhed ”Technische Überwachungs Verein”.

Toyota Avensis er dog en bil som skal prøves, da den er en dansker-favorit, hvilket klart kan ses på salgstallene.

.

[table “” not found /]