1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline BMT
0

Test: Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline BMT

Test: Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline BMT
0
0

Volkswagen introducerede den nye Passat omkring årsskiftet, og selvom mange har svært ved at se forskel, så er der sket en hel del.

VW Passat ligner sig selv

Designet er svært ikke at sammenligne med den gamle models, og selvom de ligner hinanden meget, så kan man se lidt mere eksklusive linjer på den nye model, hvilket også gælder inden i kabinen, hvor blandt andet et lille analogt ur er integreret i midterkonsollen.

Indvendigt er VW Passat yderst overskueligt indrettet, og der er ikke mange knapper trykke på. Modellen kaldes også for ’’Limousine’’, hvilket den til fulde lever op til, da der er lagt vægt på komfort og næsten ingen motorstøj.

1.4 liters motor i 1.500 kg tung bil…

Testbilens motor var den mindste 1.4 TSI BMT(Blue Motion Technology) som yder 122 hk, og med en vægt på 1.500 kg fordelt over de ca. 5 m, så lyder det som en hård opgave at opnå bare nogenlunde motorpræstationer.

Læs også:  ID.7 Brager frem og sikrer titlen som årets firmabil 2024

Det må dog siges at fungere yderst godt, og det er samtidig med, at der ingen problemer er med at overhale på motorvejen, hvilket forgår uden megen motorstøj.

Faktisk føles Volkswagen Passat 1.4 TSI BMT som en kvik bil igennem de to første gear, hvorefter man begynder med at kunne mærke, at det ikke er denne models force.

Den testede 1.4 TSI BMT er opgivet til 16,9 km/l ved blandet kørsel, og vi lå kun en smule under ved bykørsel!

Styretøjet skal have ros, da det er en nydelse at køre længere ture på motorvej eller landevej pga.  den usædvanlig målrettede retningsstabilitet.

Undervognen er tilpas affjedret, og gør det er en bil, som man udmærket kan sidde flere timer. Pladsen til medpassagererne er også overraskende god, så kan man sagtens tage en længere tur, før man vil høre nogen brokke sig.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Fair pris – Fra 298.900 kr.

Volkswagen Passat 1,4 TSI kan erhverves fra 298.900 kr. med Startline udstyrspakke, og er den billigste Passat. Vi vil dog anbefale en 1,4 TSI BMT Trendline til 333.894 kr., hvor man både får en bedre brændstoføkonomi(250 kr. lavere afgift) og mere udstyr.

Konklusion:

Vil du have en rigtig livsstilsbil, så er Volkswagen Passat næppe den du leder efter, da den for let falder ind i mængden designmæssigt, og fordi den ikke udsender nogen specielle signaler om, hvem der sidder bag rettet. Sætter man pris på en smule eksklusivitet og komfort så er Passat 1.4 TSI et yderst fornuftigt køb, og hvis det er til normal brug, så har man ikke brug for en større end den 1.4 TSI motor, som klarer opgaven helt perfekt.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline BMT

Ydelse 122 hk ved 5.000 omdr./min / 200 Nm ved 1.500-4.000 omdr./min.

Præstationer: Topfart er 205 km/t. 0-100 km/t på 10,3 sek

Oplyst forbrug: 16,9 km/l – 138 g/km

Mål i cm: Længden: 477, Bredde: 182 , Højde: 147

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 358.898 kr.