Home Biltest Test: Volkswagen Passat Highline
14

Test: Volkswagen Passat Highline 8.0

Test: Volkswagen Passat Highline 8.0
0
14

Volkswagen Passat 2.0 TDI Highline

8.0

Det er en komfortabel bil med masser af plads. Særligt på bagsædet imponerer rummeligheden, og pladsen er tydeligvis ikke taget fra bagagerummet, som er abnormt stort. Plads, høj komfort og skarpt design er kodeordene i Passaten. Jeg fortryder ikke, at jeg gav Passat en anelse højere karakter end Ford Mondeo ved kåringen af Årets bil 2015, selvom Mondeo også har flere kvaliteter. Eneste parameter, hvor Passaten har svært ved at konkurrere, er prisen.

Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber7.0
Komfort9.0
Plads9.0
Udstyr8.0
Pris6.0

Den nye Volkswagen Passat var blandt de helt store favoritter, da der i efteråret skulle kåres Årets Bil i Danmark 2015. En titel som den noget mere spraglede Citroën C4 Cactus dog løb af med til slut. Men hvad var det der gjorde, at Passat trods alt nåede med i finalefeltet? Vi har testet den friske familieflyder.

Nogle vil mene, at den nye Passat – ligesom mange andre modeller fra Volkswagen – er for anonym og kedelig. Den vækker ikke opsigt. Det er en gennemtærsket påstand, og i nogle tilfælde vil jeg da heller ikke fornægte fakta. Der har ikke været den store innovationstankegang hos designerne i Wolfsburg de seneste år.

Men sådan er det ikke længere. Ikke med Passaten i hvert fald. Efter at have parkeret testbilen derhjemme på et sted, hvor jeg har udsigt til den fra lejligheden, så har jeg bemærket, at der rent faktisk har været flere personer, som har drejet hovedet og decideret vendt sig om, efter de har passeret, for at se bilen an. Så det ér altså en bil, der vækker opsigt – som har noget nyt at byde på. Og jeg er enig. Den er blevet skarpere. Særligt fronten med de skarpe lygter og den markerede grill. Det ser hamrende elegant ud efter min mening.

Interessant interiør

Det er jo som bekendt det indre, der tæller, men her er der faktisk flere elementer fra det ydre design, som går igen. Tværs over instrumentbrættet og midterkonsollen finder man – i nøjagtig samme stil som på fronten – nogle lange aluminiumslister, som samtidig dækker over luftdyserne til klimaanlægget. Det er virkelig gennemført, og det er sådanne detlajer, jeg sætter pris på. Den store touchskærm indeholder desuden mange af de basale funktioner, som gør, at man antallet af knapper i kabinen kan holdes på et lavt niveau. Samlet set giver det en meget pæn og stilren kabine.

De nye passat fås med et fuldstændig digitalt instrumentbræt, som blot er én stor skærm bag rattet. Det ser fint ud, når man sætter sig ind og VW-logoet toner frem på den sorte baggrund, når man tænder bilen.
Kort efter dukker ALLE instrumenterne op. Og jeg understreger ALLE, for jeg skal love for, at der er fuld fart på instrumenteringen. I skærmen bag rattet finder man naturligvis den klassiske omdrejningstæller, speedometer og kilometertæller, men herudover finder man også et cirkeldiagram over aktuelt forbrug samt det gennemsnitlige forbrug. Der er gearindikator og motortemperatur. Der er triptæller, fartpilotens hastighed og distancen til den forankørende. I midten af de to øjer er der et velfungerende navigationssystem, som zoomer ind og ud efter bilens hastighed og vejens forløb. Der er et ur, og en indikation af temperaturen udenfor bilen. Og så er det selvfølgelig også muligt at holde øje med den resterende rækkevidde – både som diagram og i digitale tal.

Her er tydeligvis ikk tale om “less is more”. For mig er det en anelse uoverskueligt, men det er selvfølgelig både en smags- og vanesag. I billedserien øverst ligger et billede af instrumentbrættet.

Moderne automatik

Volkswagen Passat er absolut en af de mest komfortable biler på det danske marked – primært på grund af de enorme pladsforhold og den høje kvalitet, men også takket være moderne automatik. Regnsensor kan selvfølgelig ikke længere betegnes som banebrydende teknologi, men ikke desto mindre er det utrolig rart at have. Den adaptive fartpilot, som selv tilpasser hastigheden efter trafikken, er egentlig heller ikke længere nyskabende. Teknologien har eksisteret nogle år efterhånden, men den er ikke særlig udbredt på de danke landevje endnu, hvilket jeg synes er en skam. Kører man i tynd trafik på øde landeveje, så er der selvfølgelig ikke så mange biler, som fartpiloten kan tilpasse sig efter. Så kan man lige så godt have almindelig fartpilot. Men kører man i tættere trafik på de jyske hovedfærdselsårer eller i byen, så er det altså fantastisk med adaptiv fartpilot. Det kan de første par gange virke grænseoverskridende, at bilen selv bremser og accelererer, men det giver en flydende og komfortabel kørsel, når man har vænnet sig til det.

En lille spøjs detalje…

Den rummelige kabine, de komfortable sæder, den kraftfulde to-liters dieselmotor, den fornuftige brændstoføkonomi og det letbetjente musikanlæg i bilen gør Passaten til en sand motorvejskonge. Men da jeg på et tidspunkt skruede lidt op for lydstyrken i bilen og lod foden synke på den højre pedal, bemærkede jeg en lille detalje, som jeg ikke havde forventet – og slet ikke i en tysk bil, hvor kvalitet er et nøgleord.

Bakspejlet vibrerede. Endda ret kraftigt. Hver gang jeg skruede op for lydstyrken eller gav dieselmotoren under hjelmen noget at leve af, så forplantede vibrationerne fra enten motor eller højtalere sig op gennem forruden og ud i bakspejlet, hvor spejlet tilsyneladende var for løst monteret. Og det viste sig senere, at dette ikke var en enlig svale, for samme problem oplevede jeg i en anden ny Passat umiddelbart efter.

Det er naturligvis et meget lille problem, men spejlets vibration selv ved relativt lav lydstyrke betød faktisk, at hele min synsvinkel gennem bagruden blev sløret af vibrationerne. Så hvis jeg selv skulle have en Passat, ville det være noget, jeg ville få fikset med det samme.

Alt i alt må jeg dog sige, at min oplevelse i den nye VW Passat har været skøn, og at kvaliteten – trods den lille bakspejlsdetalje – opleves som helt i top. Jeg er stor fan af denne friske familieflyder.

VW Passat – 2,0 TDI Variant Highline DSG

2,0-liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 150 hk v. 3.500 omdr/min, 340 Nm v. 1.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 216 km/t – 0-100 km/t: 8,9 sekunder
Forbrug: 22,2 km/l
Køreklar vægt: 1.541 kg
Mål i cm: 476,7 183,2 og 147,7
Bagagerumsvolumen: 650-1.780 liter.
Pris: 524.096,-