1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: VW Golf Cabriolet 1.4 TSI
0

Test: VW Golf Cabriolet 1.4 TSI

Test: VW Golf Cabriolet 1.4 TSI
0
0

Den nye Volkswagen Golf Cabriolet blev offentliggjort tilbage i starten af 2011, hvorefter vi allerede samme sommer så den på det danske marked.

Tilbage i 1979 kom den første Golf Cabriolet på markedet i form af Golf I Cabriolet, og det var starten på 23 års succes igennem to generationer.
I 2002 droppede VW dog cabrioleten med stoftag til fordel for Eos med ståltag, men nu er den klassiske cabriolet tilbage igen.

Golf I Cabriolet billedserie:

Siden introduktionen er motorudvalget udvidet, hvilket betyder man nu kan købe en 1.2 TSI med 105 heste, 1.4 TSI med enten 122 eller 160 heste samt en 2.0 TDI med 140 hk. Alle modeller har fra standard en 6-trins manuel gearkasse, og kan kun med undtagelse af den 1.2 TSI udstyres med dobbeltkoblingsgearkassen DSG for en merpris på lidt over 30.000 kr.

Ugens testbil var den 122 hestes motor koblet til den standard 6-trins manuel gearkasse, hvilket får prisen til at ende på 415.000 kr..
Dette er dermed i den billige afdeling, og er kun over den 1.2 TSI til 405.000 kr.. Men kan det betale sig at spare 10.000 kr. på en smule ekstra motorkraft?

Tilpas med motorkraft

Den lille 1.4 TSI-motor gør jobbet ganske udmærket uden at give en sportslig oplevelse. Ydelsen på 122 heste virker som et godt match for den 138 kilo tungere Golf, og det kan derfor ikke anbefales at spare 10.000 kr. i forhold til den ekstra motorkraft.

Ønsker man der i mod ekstra kræfter til at gøre motoren til en sjov oplevelse, så er den 1.4 TSI med både turbo og kompressor som yder 160 hestekræfter en mulighed. Testmodellen med 122 heste bruger 10,5 sekunder fra 0-100 km/t, mens den større 1.4 TSI er 2,1 sekunder hurtigere med manuel gearkasse. Senere kommer der dog også en GTI-model med den velkendte 210 hestes 2.0 TSI motor, hvor accelerationstiden er barberet helt ned til lidt over 7 sekunder.

Læs også:  Alt du skal vide om valg af, installation og reparation af ladestationer

Den 160 hestes 1.4 TSI koster dog også fra 443.296 kr., mens GTI’en bliver en ekstra dyr fornøjelse som vi endnu ikke tør gætte pris på.

Derfor virker de 122 heste som et fornuftigt valg, da man har kræfter nok under motorhjelmen uden, at den kommer i nærheden af at virke sportslig, men det er også langt fra meningen med Golf cabriolet. Derudover er motoren også yderst støjsvag, hvilket både gælder for tomgang og under kørsel i byen, på landevej og motorvej. Alligevel skal motoren dog også roses for at have en fin lille ”turbostønnen”, når man skifter gear under en kvik acceleration.

Kigger man på brændstoføkonomien er den angivet til 15,6 km/l ved blandet kørsel, hvilket man tilnærmelsesvis godt kan nå med lidt god vilje.

Køreegenskaberne er godkendt

Under udviklingen fra almindelig Golf til cabriolet er vægten forøget med 138 kilo, men er det noget man mærker til? Til daglig, nej.
Vælger du der i mod at køre ind i nogle skarpe sving, så er der en lillebitte forskel, men ikke noget de fleste vil kunne mærke lige med det samme.
Karossens stivhed er ganske perfekt, styringen præcis og undervognen fantastisk affjedret som vi kender det fra Golfen. I forhold til Peugeot 308 CC 1.6 THP med 200 heste vi har testet tidligere, så er Golf Cabriolet langt skarpere hvad angår køreegenskaber.

Læs også:  Skal din sommerbil, være den nye Mercedes-AMG SL?

Her skal det dog også nævnes, at den testede model var udstyret med den 30mm sænkede sportsundervogn som kun koster 3.100 kr. ekstra.

Topløs på under 10 sekunder

Inde i kabinen er der rigeligt med standardudstyr, hvilket bl.a. inkluderer klimaanlæg med to zoner, tre trins sædevarme, LED-baglygter, 17” letmetalfælge, fartpilot, tågeforlygter med drejelys og lækre alcantara sportssæder.

På ekstraudstyrslisten er der også godterier at vælge imellem i form af bl.a. en teknikpakke til 15.000 kr. som inkluderer parkeringssensor for og bag, multifunktionslæderrat, fjernlysassistent samt spejlpakke med regnsensor, automatisk nedblændeligt bakspejl, coming/leaving home lys, elektrisk indklappelige sidespejle med områdebelysning og automatisk instrumentbelysning.

Hvis vejret er tilpas lunt kan man automatisk rulle stofkalechen ned, hvilket gøres på kun 9,5 sekunder! Det betyder man uden problemer kan skifte til topløs men man holder for rødt, da man taget fortsat kan rulles op/ned ved op til 30 km/t.

Når først kalechen er rullet ned kan man nyde de få gode danske sommertimer, men det er bestemt pengene værd, hvis du er en vaskeægte cabriolet-mand og solelsker.
Vinden gennem håret kommer man selvfølgelig heller ikke udenom, men det er primært dem på bagsædet som får denne fornøjelse, hvis man altså ikke har sat vindskærmen op.
Vindskærmen dæmper nemlig turbulensen og gør både vind- samt støjgener mindre, hvilket værdsættes når man er ude for at nyde sin dejlige Golf Cabriolet samt det gode vejr mens vi har det.

Læs også:  Drømmer du også om en NY klassisk Porsche?

Kabinen har plads

Mange cabrioleter har det svært med pladsen på bagsædet, men her klarer Golfen sig godt. Det er acceptabelt for voksne at klemme sig ind på bagerste række, og med det 250 liters bagagerum er det muligt at pakke til en forlænget weekend.

Bag rattet sidder man også godt i de standard alcantara sportssæderne, og følelsen af at sidde i en Golf er ellers som vi kender den. Det skal dog nævnes, at høje personer vil være nødt til at falde lidt sammen i ryggen, hvis de ikke vil have følelsen af at støde hovedet mod toppen af forruden.

Konklusion:

VW Golf Cabriolet virker som det perfekte valg, hvis man leder efter en topløs bilmodel i klassen. Kort sagt bærer den nye Golf Cabriolet den tunge arv videre uden problemer. Godt gået VW!

Modellen med de 122 heste er den perfekte danskervenlige model, men prisen er stadig høj i forhold til, hvad de fleste cabriolet-fanatikere vil spendere. Den begynder dog først at blive rigtig sjov på vejene, hvis man vælger den større 160 hestes motor.

[table “” not found /]