Home Biltest Test: VW Polo 1.0 MPI
0

Test: VW Polo 1.0 MPI

Test: VW Polo 1.0 MPI
0
0

Gennem mere end 30 år har Volkswagen Polo været en af verdens mest solgte biler. Forståeligt nok. For kun få biler kan hamle op med den gennemførte minibil. Men med en motor, der hører hjemme i en mikrobil, bliver den konservative køreoplevelse kastreret.

Polo’en har efterhånden 35 år på bagen som model. Og ser man på forskellene fra den første Polo til den seneste version, kan man naturligvis hurtigt se, at der er stor forskel på de to biler. Men de seneste år synes filosofien i Volkswagen at have været; Der er ingen grund til at ændre på noget, som allerede virker. Og det virker. Mere end 3200 nye Polo’er blev sendt ud på de danske landeveje sidste år. Og selvom både Ford Fiesta, Renault Clio og Peugeot 208 blev solgt i flere eksemplarer, så er jeg overbevist om, at man hos Volkswagen i Danmark er mere end tilfredse med sidste års salgstal.

De moderate ændringer i de seneste modeller betyder, at Polo fremstår lige så simpel og stilren, som den altid har været. Meget simpel kabine. Meget simpelt ydre design. Meget klassisk instrumentering. Overordnet kan man sige, at der ikke er nogen overraskelser i en Polo. Og det er hverken positivt eller negativt.
En Polo er en Polo.

Læs også:  VIDEO: Elbilen EQC fra Mercedes fanget på motorvejen

Problemet med den her specifikke version er, at med en 3-cylindret motor fra Up!’en, der flytter bilen sig overhovedet ikke. Man kan sidde og følge med på det digitale speedometer, når man træder speederen i bund på motorvejen. 125…126……127………128. Det går ufatteligt langsomt.

Det er samtidig den lavest gearede gearkasse, jeg nogensinde har prøvet at køre med. I det øjeblik speedometeret rammer 40 km/t, så beder bilen via sin gearskifteindikator om at komme i femte (og højeste) gear med det samme! Og man kan roligt adlyde uden at skulle frygte for, at bilen begynder at hoste. For sådan er bilen lavet. Det kan være med til at holde omdrejningerne i bund, når man kører i byen. Og det er rigtig fint. Det betyder blandt andet, at man kan stå hos forhandleren og kigge på bilens specifikationer, hvor der er angivet, at Polo’en kan køre 21,3 km/l ved blandet kørsel. Det er jo rigtig fint!

Læs også:  TEST: Moden Micra med ny motor

Problemet er bare, at når du har sat bilen i femte gear ved 40 km/t, så har du ikke flere gear tilbage at bruge i feltet mellem 40 og 161 km/t, som er bilens topfart. Det betyder, at en almindelig dansk motorvejshastighed på mellem 130 og 140 km/t medfører, at omdrejningstælleren banker løs oppe i underkanten af 5000 omdrejninger i minuttet. Det virker helt absurd.

Heldigvis forplanter de 5000 omdrejninger sig ikke ind igennem kabinen. Støjdæmpningen er rigtig fin, så det er eksempelvis muligt at snakke med børnene på bagsædet, selvom man kører på motorvejen med en hylende motor i front.

Men selvom lydisoleringen er godkendt, kommer vi ikke udenom, at så mange omdrejninger ikke gør noget godt for brændstoføkonomien. Den 3-cylindrede motor henvender sig altså kun til folk, som til daglig holder sig langt fra motorveje og høje hastigheder.

Jeg er vild med Polo’ens genneførte facon. Alt spiller. Alt fungerer, som det skal. Og køreegenskaberne er rigtig gode – særligt med en større motor. Til gengæld må du ikke forvente, at folk bemærker din nye bil, hvis du køber sådan én. For det er svært at finde en mere anonym bil på det danske marked end Polo’en. Har du brug for en bybil med plads til den lille familie, så kan VW Polo dog være et rigtig godt bud.

Læs også:  Video: Vi tester den nye Supra til grænsen

Vi mener:

Den konservative minibil er uden tvivl stadig en af de allerbedste i sin klasse. Men man må ikke kastrere den ved at vælge den mindste motor med kun 60 hk.

Volkswagen Polo
Trendline BMT – 1,0-liters 3-cylindret benzin
Ydelse: 60 hk v. 5.000 o/min
Moment: 95 Nm v. 3.000 o/min
Topfart: 161 km/t
0-100 km/t: 15,5 sek
Oplyst forbrug: 21,3 km/l
Køreklar vægt: 1.055 kg
Mål i cm: L: 397 B: 168 H: 145
Bagagerumsvolumen: 280 / 952 l.
Pris: 156.998