Toyota vender tilbage til verdensmesterskabet i rally fra 2017. Det sker med en specialbygget udgave af modellen Toyota Yaris med en 1.6-liters firecylindret benzinturbo-motor med over 300 hestekræfter.
Yaris WRC er udviklet og bygget på Toyotas motorsportscenter i Køln i Tyskland og har allerede gennemført de første testkørsler på både asfalt- og grusveje rundt omkring i Europa som led i udviklingen af bilen.
Toyota Motorsport fortsætter i løbet af de næste par år et intensivt testprogram med Yaris WRC inden comebacket i 2017 i den prestigefyldte rallyserie, hvor Toyota tidligere har vundet fire verdensmesterskaber for kørere og tre for konstruktører i 1990’erne.
Turbomotor med over 300 hk
Den nye rallybil Yaris WRC har fået ekstra brede skærme, store luftindtag og en enorme hækvinge. Derudover ligger der en 1.6-liters turbobenzinmotor med direkte indsprøjtning og over 300 hk under motorhjelmen.
Med den officielle melding om Toyotas tilbagevenden i rally øger den japanske bilproducent nu fokus på udviklingen af den nye rallybil i form af et endnu større team af ingeniører.
Unge kørere får chancen
Flere unge kørere har allerede testet den nye Yaris WRC, og 27-årige franske Eric Camilli er valgt som den første til et nyt juniorkører-udviklingsprogram, der har til formål at udvikle fremtidens Toyota-rallystjerner.
Eric Camilli vil sammen med to andre kørere, Stéphane Sarrazin fra Toyotas hybridracerteam i Le Mans serien og finske Sebastian Lindholm, være en vigtig del af testprogrammet for Yaris-rallybilen. De kommende testkørsler vil blive gennemført på flere af de allerede kendte prøvestrækninger, der køres i den nuværende VM- rallyserie, så hele teamet får samlet vigtig erfaring og viden inden 2017.
Plettet fortid
Toyota har stolte traditioner i rally efter sammenlagt 25 års erfaring – først under navnet Andersson Motorsport opkaldt efter grundlæggeren, den legendariske Ove Andersson, og dernæst under navnet TOYOTA Team Europe med deltagelse i VM- serien.
Teamet har i løbet af årene vundet 43 løb med ikoniske biler som Celica Twincam Turbo, GT-Four varianter og naturligvis Corolla WRC.
Men med til historien hører også, at Toyota i 1995 blev smit ud af konkurrencen om verdensmesterskabet og samtidig blev udelukket i et år på grund af omfattende snyd med bilens luftindtag, som gennem flere måneder op til afsløringen gav dem markante fordele.
Toyota vendte efterfølgende tilbage for en kort bemærkning, men i 1999 droppede Toyota definitivt verdensmesterskabet i rally.
18 år senere ser det dog ud til, at Toyota igen vil forsøge at tage kampen op, når verdensmesterskabet åbner op for sæsonen 2017.