Toyota er klar med en ny generation af ultra økonomiske motorer, som vil være klar i 2015.
I alt vil der blive lavet 14 forskellige motorversioner, men i skrivende stund er Toyota kun klar til at fremvise to af dem.
Iflg. Toyota er den termiske effektivitet helt i top, således man får mest mulig energi ud af det brændstof der brændes, og dermed bliver lavet om til kræfter. De nye motorer vil gøre brug af flere teknologier Toyota har brugt for at effektivisere hybridenhederne, og efter sigende vil de være mindst 10 % mere brændstoføkonomiske end de gamle enheder.
Én af de nye motorer er en 1.3 liters benzinmotor, der gør brug af Atkinson cyklussen der har en meget høj kompression. Teknologien bruges oftest i hybridbiler, men Mazda CX5 og Mazda6 bruger den eksempelvis også. Atkinson cyklussen er dog kun én af teknikkerne Toyota vil bruge, da der hele taget arbejdes på at forbedre forbrændingen og dermed reducere energitabet.
Den anden motor er en 1.0 liters benzinmotor udviklet i samarbejde med Daihatsu. Denne har også en meget høj kompression, og Toyota har allerede fremvist en række imponerende tal. Samlet set forventer Toyota, at denne motor vil være 30 % mere økonomisk end nuværende konkurrerende motorer.