Den nye Hyundai i30 er mere end bare almindelig vigtig for Hyundai og deres succes i 2012. For den nye model også bliver en succes, skal prisen være lav, kvaliteten i orden og sidst men ikke mindst have fem års garanti.
Hyundai i30 blev for første gang introduceret i 2007, og var i 2011 den mest solgte bil i sit segment, hvilket den også var de forhenværende år. Derfor har den nye Hyundai i30 stor betydning for Hyundai, og flere af de forhandlere vi talte med inden prøveturen lagde ikke skjul på, at de var bange for prisen ville blive for høj, men de behøves ikke være bange længere.
Den gamle Hyundai i30 startede fra 169.995 kr., mens den nye i30 koster fra 184.995 kr. med en lille 1.4 liters benzinmotor uden turbo som yder 100 hestekræfter. De fleste vil dog finde udstyrsniveauet Comfort nødvendigt, hvorfor prisen dermed løber op i 209.995 kr., men så kan man også nyde godt af aircondition, Flex steer, handskerum med kølefunktion, ratbetjening og lidt andet.
Kan den klare det mod konkurrenterne?
For at finde ud af om vi bare blev revet med af den gode stemning valgte vi, at sætte den nye Hyundai i30 op mod Volkswagen Golf og Ford Focus i en trippletest.
Allerede ved prislisten bliver det interessant, da den billigste Hyundai i30 er over 44.000 kr. billigere end den billigste Ford Focus! Man er dog nødt til at vælge den dyrere Comfort-udstyrsvariant, da både Focus og Golf er udstyret med bl.a. aircondition fra standard, hvilket i30 ikke er.
Når først Hyundai i30 Comfort er valgt har man dog også Bluetooth, ratbetjening samt Flex steer-funktionen, hvor man kan opsætte undervognene til normal, comfort eller sportskørsel.
Fint med plads i i30
Bagsædeplads finder man mest af i Volkswagen Golf, hvor man samtidig sidder langt nede og har dårlig lårstøtte på bagsæderne. I Ford Focus er der mindst plads, men man har dog de bedste sæder med god lårstøtte. Hyundai i30 er lige midt imellem, da den har mere plads end Focus, og bagsæderne er bedre end i Golf.
Når bagklappen er åbnet er man dog ikke i tvivl om, at Hyundai i30 er en klar vinder, hvad angår bagagerumskapaciteten! Kapaciteten er nemlig på hele 378 liter, mens det kan forøges til 1.316 liter ved at slå sæderne ned. VW Golf klarer 350 liter og 1.305 liter, mens Ford Focus når op på 363 liter og 1.148 liter. I forhold til konkurrenterne er Hyundai i30 også den eneste bil, hvor folk over 190 cm kan gå ind under bagklappen uden problemer.
Man finder sig fint tilrette ved rattet i Hyundai i30, og man finder hurtigt de mange ligheder med i40 i kabinen. Hyundai i30 taber dog ved førerpositionen, da sidestillingen i både Focus og Golf er mere komfortabel. Derudover er kabinen i Focus den mest spændende og moderne, hvor VW Golf’s kabine efterhånden er kedelig at se på, mens i30 er for mørk indeni.
Sjov VW motor
Det overrasker ikke at VW har den sjoveste motor, men dermed ikke sagt, at den 1.4 liters benzinmotor i den nye i30 gør det dårligt. For en gangs skyld føles en Hyundai-motor af mere end den giver sig ud for, men man savner stadig en lille turbolader til at sætte prikken over i’et.
Brændstoføkonomien for den koreanske 1.4 liters motor er 17,9 km/l ved blandet kørsel, mens den 1.6 liters dieselmotoren med 110 hk klarer hele 27 km/l, og kun udleder 97 gram CO2 per kilometer! Her kan Ford Focus ikke være med på brændstoføkonomien, mens Volkswagens Golf BMT-model som kører 26,3 km/l er over 57.000 kr. dyrere.
Det bedste styretøj?
I byen vil de fleste ikke kunne mærke meget forskel på de tre bilers styretøj, men når man kommer ud på motorvejen kan man mærke, at både Volkswagen og Ford vinder over Hyundai.
Ved undervognene er Hyundai dog godt med, og i30 har muligvis den mest behagelig undervogn, hvis man vælger den bedste all-rounder.
Let betjenelig gearkasse
Gearkassen i den nye Hyundai i30 fungerer yderst godt, og den er selv med mindste motor udstyret med seks gear. Den hjælper på motorvejen, hvor støjen bliver dæmpet i forhold til konkurrenterne, hvor de billigste modeller kun har fem trin.
Har man besluttet sig for, at man vil have en bil i klassen med automatgear, så skal man dog fravælge Hyundai i30 og tage VW Golf med DSG-gearkassen, da i30s automatgearkasse ødelægger økonomien, fungerer dårligt og koster alt for meget.
Konklusion:
Skulle vi have det sjovt ville valget uden tvivl være Volkswagen Golf, mens en bil som Ford Focus vinder på længere strækninger, da den er mere behagelig i det hele taget. Derudover kan Ford Focus også udstyres med mange smarte sikkerhedssystemmer o.a. systemer som gør kørslen lettere. Hvis man lader fornuften sejre vil Hyundai i30 vinde, da den har bibeholdt den lave pris, fine kvalitet og fem års garanti. Hyundai i30 er nu en endnu skarpere konkurrent i segmentet til de lidt dyrere modeller, da kvaliteten og den generelle køreoplevelse er bedre, mens man stadig har de fem års garanti uden kilometerbegrænsning og andre Hyundai-fordele som f. eks vejhjælp.
Derudover skal man ikke glemme, at de andre modeller ikke kan konkurrere med i30 på startprisen.
Hyundai i30 får Danmarkspremiere d.17 marts, og vi kan kun anbefale dig at prøve den selv. Du kan hente den fulde prisliste her. Den nye Hyundai i30 CW vil blive introduceret efter sommerferien.
Priser fra:
Hyundai i30:
1.4 Comfort med 100 hk
184.995 kr.
Ford Focus:
1.6 TI-VCT Trend med 85 hk
229.400 kr.
Volkswagen Golf
1.2 TSI Trendline med 85 hk
224.998 kr.