1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Verdens mest potente hybrid superbil
3

Verdens mest potente hybrid superbil

Verdens mest potente hybrid superbil
0
3

Mød Koenigsegg Regera. Allerede da den svenske superbilsfabrikant annoncerede den nye Regera vidst vi, at det ville blive en hurtig sag. Alligevel blev vi overrasket.

Den nye Koenigsegg Regera er den mest potentfulde hybrid superbil nogensinde, og det kan også ses på accelerationstiderne.

Hurtigere end alle andre

Koenigsegg Regera accelerer 0-400 km/t på under 20 sekunder. Dette er ret fantastisk, når Ferrari LaFerari og Porsche 918 skal bruge hhv. 15 og 23 sekunder for at nå 300 km/t!
Regera skal desuden også blot på 3,2 sekunder, hvis man vil accelerere fra 150 til 250 km/t…

Den nye Koenigsegg Regera R er en hybrid superbil

Alligevel kalder Koenigsegg ikke Regera for en hardcore banebil, men derimod for en luksuriøs megacar. Den har bl.a. elektriske sæder og bedre lydisolering end Agera RS.
Et 9” infotainmentsystem med bakkamera, parkeringssensor, WiFi og Apple CarPlay har også fundet vej ind i kabinen.
Hele bilen er også blevet gjort meget ”robotiseret”, og således er der en aktiv hydraulisk affjedring, døre som kan åbne automatisk og mange andre sjove detaljer til en bil af denne kaliber.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

1.100 heste er ikke nok…

Lad os dog først starte med at kigge på brændstofmotoren, og de tre elektriske motorer, som tilsammen yder 1.800 hestekræfter – effektivt bliver der dog sat 1.500 hypper til jorden. Brændstofmotoren er en 5 liters twinturbo V8 fra Agera, og den yder alene 1.100 hestekræfter, som alle bliver sendt til baghjulene. Der er tre elmotorer, og den to af disse er placeret ved hvert sit baghjul, mens den tredje er placeret ved V8-motoren. Tilsammen er elmotorernes ydelse 700 heste, og energien hentes fra et 9,27kWh batteri. Batteripakken vejer 115 kilo og kan levere op mod 500KW til elmotorerne, hvorfor den samlede reelle ydelse er 1.500 hypper – men det skulle også være nok.

Den ene af de tre elmotorer, som er placeret ved brændstofmotoren yder 160KW, hvilket svarer til 214 hestekræfter. Denne elmotor fungerer som en start op motor for V8’eren. De to andre to elmotorer, som er placeret ved hvert baghjul yder begge 240 hypper. Faktisk arbejder de fire motorer efter et princip uden gearkasse kaldet Koenigsegg Direct Drive system.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

Her ses den dyre sportsvogn fra siden

Den samlede køreklar vægt er 1.628 kilo, hvilket er ganske imponerende af vægt til en bil af denne kaliber med batteripakke og tre elektriske motorer.

Den hydraulisk styrede store bagspoiler søger for downforcen er på 450 kilo ved 250 km/t. Hjulene er lavet ud af carbon og måler 19” foran og 20” bag. Bremserne er selvfølgelig også carbon keramiske – hvad ellers?

Der vil i alt blive bygget 80 eksemplarer af Regera, og de vil blive prissat til omkring 12,7 millioner kroner uden danske afgifter og moms.