Den opdaterede California får turbo, flere hestekræfter, en god portion mere moment og et udseende, der rent faktisk er til at leve med.
Der er ikke mange, men de turboladede V8 Ferrarier der eksisterer er ret særlige. F40 og 288 GTO for eksempel og i dag gør endnu en bil dem selskab, California T.
Som forventet fra Project 149M teaseren, vil Ferraris bil til Geneve være en opdaterede udgave af ’basisbilen’ med en ny turboladet V8. Vi spekulerede tidligere i at motoren ville være delt med Maserati Quattroporte, men Ferrari påstår hårdnakket at det er en helt ny enhed. Men en smule relateret. Slagvolumen er hævet fra 3,798cc til 3,855cc og den præsterer 560 heste ved 7,500 omdr./min, et tal der kun er 500 rpm lavere end den foregående 4.3-liters motor uden turbo og imponerende højt for en turbomotor.
Momentet er også forsøget og som man kunne forvente med tilføjelsen af en mølle, en del. Den ’gamle’ California måtte nøjes med 504Nm har den nye 755Nm. Det er mere end en Bentley Continental GTC, men ikke helt et match for Mercedes SL63. Det har forhåbentligt ikke påvirket motorens omdrejningsvillighed, da momentet leveres ved relativt høje 4.750 rpm. Ferrari hævder at 0-100 km/t er klaret på 3.6 sekunder og topfarten er 313 km/t. Det er altså i den billigste Ferrari man kan købe sig.
Turboladningen har naturligvis også haft en gavnlig effekt på forbruget. Brændstofforbruget skulle være omkring 15 % bedre og CO2-udledning er 250g/km. Ikke nok til at redde isbjørnene, men en væsentlig forbedring og hæderligt nok, ydelsen taget i betragtning.
Soundtracket er en essentiel del af enhver Ferrari og som de fleste ved kan turboladning have ilde følger på motorlyden. For at opnå en ’typisk intense, ophidsende Ferrari lyd’ har California fået en anden type krumtap, ny udstødningsmanifold og turbo. Ferrari siger at det er den bedst lydende turboladede produktionsbil i verden. Vi får at høre.
For at modvirke turbotøven er der anvendt to bittesmå twin-scroll turbiner. Ferrari hævder at gasresponsen er ultra skarp og turbotøven stort set ikke eksisterer. Interiøret har fået glæde af en TPE eller ’Turbo Performance Engineer’ der er placeret mellem de to luftdyser. Det er en trykfølsom skærm, der kan vise informationer om motorens tryk, temperatur og andet og eftersom Ferrari nu har givet California T samme type rat som i 458 og F12, med blinkere og viskere på rattet, er der nu blevet plads til en 6.5-tommers trykfølsom skærm i midterkonsollen.
Men det er eksteriøret der for alvor har fået en alvorlig og måske tiltrængt omgang. Ferrari fortæller at det nye udtryk er inspireret af 250 Testa Rossa og på trods af at proportionerne er nogenlunde de samme, ser California T væsentligt mere harmonisk og vellykket ud end forgængeren.
California er altid blevet betragtet som en noget blød Ferrari siden lanceringen i 2008, men italienerne insisterer på at ændre på opfattelsen med et helt ny styretøj, komplet ny undervogn med andre dæmpere og fjedre og standardmonterede keramiske skiver.
Der er altså tale om et omfattende facelift for California, der unægtelig vil øge bilens attraktionsværdi. Prisen forventes at lande på 3.9 millioner kroner på danske plader.