Vi tog et smut til BMW-land i München, hvor vi blandt andet oplevede BMW Welt, museet, fabrikken og M-hovedkvarteret.
Dagen startede ved BMW Welt, som blev færdigdesignet tilbage i juli 2003 af et arkitektteamet på 120 personer! Bygningen er dog også enorm, men mere fascinerende er det specielle design, og hele oplevelsen af bygningen både ind og udvendig. Byggeriet var først færdigt i oktober 2007, og med 73.000 kvadratmeter gulv skulle der være rigeligt med plads til de bilglade tyskere samt turister fra hele verden. Selve ideen om at bygge BMW Welt kom højest sandsynligt af Volkswagens store succes med Autostadt, hvilket blev en af de mest besøgte turistattraktioner i Tyskland. Der findes dog også andre lignende enorme oplevelsesverdener af forskellige bilmærker såsom Mercedes, Porsche og Ferrari.
Hele anlægget har kostet mere end 100 millioner Euro, hvilket er mange penge, men faktisk blot ¼ af hvad Autostadt kostede.
Oplevelsescentret BMW Welt er bygget med fokus på at være et ENORMT showroom i den bayerske bilproducents hjemby. Showroomet føles næsten uendeligt, og der er endda både cafeér og restauranter, hvis man skulle få brug for en madpause. Sortimentet af biler inkluderer alt fra de ultra-smarte Mini-modeller, almindelige BMW-varianter samt de mere potente M-udgaver. Desuden må man ej forglemme Rolls Royce, som dog er placeret i et hjørne ved rulletrappen.
Desuden kan man afhente sin nye BMW i centret, hvilket sker på meget speciel manér. Der er bygget specielle VIP-elevatorer, hvor man kører op på en speciel platform, og her får præsenteret sin nye BMW. Bilen kommer op fra gulvet, og der er et lille lysshow omkring den funklende M6, eller måske mere kedelige 114d. På en typisk dag overdrages omkring 100 biler ved BMW Welt, men er der brug for det, kan kapaciteten forøges til det dobbelte.
Bilerne opbevares under jorden i en automatiseret parkeringskælder. Her klares alt fra vask, til en robot placerer bilen i en elevator, hvorefter den kommer op til afhentningsplatformen.
Museums- og fabriksrundtur
Efter BMW Welt gik turen over gaden, hvor museet er placeret. Bygning er rund som BMW-logoet, og ser ikke stor ud, men når først man er trådt ind er der kvadratmeter nok til flere timers spændende oplevelser.
Man må bestemt ikke gå glip af turen på museet, hvor man udover de mange specielle gamle(og nye) biler kan få sjove historier. Eksempelvis var det en ansat som kom med ideen om en E30 Touring, da der skulle være plads til barnevogn og den trehjulede cykel. BMW fortæller dog også stolt, at de betalte ham en ganske pæn sum, da de gerne ser medarbejderne kommer med store og små ideer til produktudviklingen – eller ”bare” effektivisering af produktionsprocesserne.
Herefter gik turen få meter ned af gaden, hvor man ikke er i tvivl om der produceres BMW’er. BMW fabrikken i München arbejder i øjeblikket på 3- og 4-serien, og vi fik en rundtur strengt overvåget. Mobiler skal være slukket, og man må absolut ikke tage billeder!
Fabriksrundturen var ganske fascinerende med de mange robotter, som efterhånden klarer det meste af arbejdet. Eksempelvis tager det blot 40 timer fra det første stykke metal bliver bukket, til 3-serien triller ud af fabriksdøren – og hele processen er meget fascinerende!
Innovationscentret og M hovedkvarteret
Da vi til sidst blev smidt på porten gik turen videre til en speciel rundvisning ved BMW’s ”research and innovation network center”. I alt arbejder der omkring 15.000 mennesker på at innovere BMW’s produkter, og dette tal vil blive forøget til 30.000, da der allerede er planlagt en enorm udvidelse. Snakken gik dog mest på arbejdsprocesser, og hvordan man sørger for ikke at miste ideér i kommunikationen, hvorfor man havde valgt de specielle bygningsdesigns, hvor der ikke var for langt fra den ene afdeling til den anden.
Vi sluttede dog af et lidt mere interessant sted. Nemlig BMW M hovedkvarteret, hvor vi fik indblik i nogle forskellige M-modeller, deres forventninger og BMW Individual.
Turen sluttede med vi både så den nye BMW M4 og M3. Om det var aftalt spil, for at slutte præsentationen perfekt af er vi ikke i tvivl om.