Home Biltest Volvo XC90 T8 Inscription – den svenske hybridkæmpe
0

Volvo XC90 T8 Inscription – den svenske hybridkæmpe 7.8

Volvo XC90 T8 Inscription – den svenske hybridkæmpe 7.8
0
0

Volvo XC90 T8 Twin Engine Inscription

7.8

Volvo XC90 T8 Twin Engine er en innovativ luksuriøs firehjulstrækker, men vi ville spare merprisen ift. D5'eren.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber5.5
Komfort9.0
Plads9.0
Udstyr8.0
Pris7.0

Volvo XC90 har gjort et betydeligt indtog på markedet. Den gamle XC90’er var bombastisk som en tank, og teknologien var efterhånden oldnordisk, da den fik et noget langt liv. Den nye Volvo XC90 er en total modsætning.

Vi har tidligere testet Volvo XC90 med den fornuftige dieselmotor, D5, der kombinerer fin økonomi og den laveste pris. Volvo XC90 starter nemlig ved 1.068.000 kr., men det er før man putter ekstra udstyr i, og måske en lidt sjovere motor. Se bare f. eks denne T8 med luksusudstyrsniveauet Inscription, som koster 1.464.000 kr., mens der er for yderligere 307.500 kr. ekstraudstyr monteret. Altså en samlet pris på lidt over 1.741.500 kr.

T8’eren er den ultimative udgave af XC90’eren, hvis man kigger på både performance og brændstofforbrug. Under motorhjelmen ligner det nemlig ikke en helt almindelig motor, da den kombinerede ydelse på 407 hestekræfter og 640 Nm kommer fra en elmotor og en brændstofmotor. Elmotoren yder 87 hestekræfter og den 2-liters firecylindrede benzinmotor med turbo byder på 320 hestekræfter. Drivlinjen der bl.a. også inkluderer en ottetrins automatgearkasse og firehjulstræk fra standard er dog med til, at den køreklar vægt er en ægte Volvo værdig. Vægten på 2,5 ton betyder det ikke er nogen letvægter, men fra 0-100 km/t føles det dog sådan. 0-100 km/t er klaret på blot 5,6 sekunder, hvilket er markant hurtigere end en Volkswagen Golf GTI Performance med DSG. Topfarten i T8’eren er dog ”kun” 230 km/t, så her må den se sig hægtet af.

Brændstofforbruget er angivet til ekstreme 48,6 km/l, men man skal ikke tage dette for gode vare. Kan man nøjes med at bruge batteriet til dagligdag, hvor rækkevidden er cirka 30 km på papiret (men en del mindre i virkeligheden, ligesom med alle andre biler), så er CO2-udledningen blot de ressourcer, som det har krævet at lave energien, så hvis det er vindenergi er CO2-udledningen nul. Begynder brændstofmotoren er XC90’eren dog ikke specielt økonomisk længere, da en tung bil ikke kører så langt på en liter brændstof.

Brændstoftanken i T8’eren er også blot 50 liter, hvilket er markant mindre end D5’eren og T6’eren, som har hele 71 liter i tanken. Man skal derfor køre meget økonomisk, hvis man skal over 500-550 km på en tank, mens dieselmodellen klare omtrent det dobbelte på en optankning. Volvo XC90 T8 kan dog bryste sig af, at være den eneste syvpersoners plug-in-hybrid i verden.

Læs også:  Test: Stor plugin-hybrid fra Mitsubishi er et godt tilbud

Et flyvende tæppe

Hybridteknologien er dog med til at højne komforten. Foruden bilen er tyst ved opstart, er der moment som i en diesel selv ved lave omdrejninger. Testbilen var desuden udstyret med luftaffjedring, Four-C aktiv, hvilket koster 46.500 kr. ekstra. Vi har ikke prøvet XC90’eren uden luftundervognen, men det gør bestemt heller ikke noget. Det er nemlig som at køre på et flyvende tæppe. Støj i kabinen er nærmest også ikke eksisterende selv ved motorvejskørsel, hvilket bl.a. også blev hjulpet lidt ekstra på vej i testmodellen, som havde laminerede sideruder.

På motorvejen er XC90’eren også meget retningsstabil og intet mindre end den perfekte rejsepartner, hvis man kører sydpå til sommer eller nordpå om vinteren med skiene på taget. På landevejene går det også fint, men man bemærker det er en stor tung bil, hvis man presser den en smule. I byen virker den dog overraskende lille, uden den jo egentlig er det. Synes man alligevel den er en kende for stor, når der skal parkeres, bakkes ud eller andet, så kan Volvo XC90 heldigvis udstyres med alle de gængse sikkerhedssystemer. Bl.a. 360 graders kamerasystemet er funktionelt, når man skal parallelparkerer mens rear collision warning, cross traffic alert osv. hjælper en med ikke at køre over aggressive cyklister.

Kabinekvaliteten virker umiddelbar høj. Eneste minus var dog læderkvaliteten af sæderne. Sæderne er meget komfortable, men ift. bilens blot 8-10.000 km virkede læderet en smule medtaget allerede. En af de sjove detaljer, som er unik for T8’eren er gearknoppen, der er udført i rent krystal fra Orrefors.

Testmodellen havde alt til at gøre en lang køretur luksuriøs for både chauffør og passagererne. Der kan bl.a. nævnes køling i forsæderne, head-up display, solgardiner i sidebagdørene og lydanlæg af Bowers & Wilkins til 62.500 kr. Når man pludselig tænker, at det eneste man mangler er massage i sædet, så ved man det er en luksuriøs bil.

Bagsædepladsen er desuden en limousine værdig, og på de bagerste to sæder i bagagerummet er der fint plads til to personer. Der er endda også mulighed for at tænde klimaanlægget i bagagerummet.

Audi eller Volvo hybrid?

Konkurrenten hedder Audi Q7 e-tron, der er en diesel plug-in hybrid. Vi mener Volvoen er det stærkeste køb, da den har mere sjæl, et flottere design, mere plads og en mere gennemtænkt kabine.

Læs også:  Test: Peugeot 508, et solidt arbejdsredskab

Men ville vi vælge en Volvo XC90 T8? Opgraderer man fra T6 til T8 skal pengepungen være i orden og man kørselsmønsteret til passe til den relativt korte kørsel, som man kan klare på strøm. Vælger man T8’eren frem for T6’eren fordi den blot kører længere på literen, så bliver man hurtigt skuffet efter cirka 20 km på strøm, ligesom de jævnlige besøg på tankstationen kan irritere. Vi ville derfor vælge D5’eren og sørge for den nød godt af ekstraudstyret Volvo tilbyder.

I sidste ende ville det nok også være bedre for miljøet, hvis man brugte de 270.000 kr. plug-in hybriden koster ekstra end D5’eren på solceller til taget.

volvo xc90 T8

volvo-xc90

tags: