Volkswagen har afsløret T-Roc, et kompakt SUV koncept, der forventes at få en produktionsudgave i 2017.
En talsperson for Volkswagen sagde på Geneve Motor Show, at T-Roc var den logiske konklusion af Golf konceptet og at T-Roc er den af de mange SUV-koncepter Volkswagen har vist de sidste 24 måneder, der var tættest på produktion.
I alt fem SUV-modeller skal pryde VWs modelprogram i 2020 og den nye model, der vil dele platform med Audi Q1, vil få hård konkurrence fra Nissan Juke, Opel Mokka og Renault Captur.
Eksteriøret på T-Roc anvender den sædvanlige styling fra Volkswagen, med hvad tyskerne kalder den seneste evolution af deres SUV-designsprog, med en nydesignet kølergrill der skal give fremtidige SUV modeller fra Volkswagen et mere dynamisk udtryk.
Kølergrillen breder sig over hele forenden og skal dermed også understrege bilens bredde. De runde LED-forlygter forventes at nå den produktionsklare udgave.
Volkswagen har inkluderet et aftageligt tag i det seneste koncept. Taget kan opbevaret i bagagerummet når det ikke er i brug.
T-ROc måler 4179mm lang, 1831mm bred og 1501mm høj og er dermed overordnet set mindre end Tiguan. Volkswagen skyder på en køreklar vægt på omkring 1420kg for en produktionsudgave.
Platformen i T-Roc er en variant af Volkswagens fleksible MQB platform i højstyrkestål. Akselafstanden er 10mm mindre end den nuværende Tiguan med 2595mm. Affjedringen kombinerer MacPherson foran og multi-link bag, mens de brede skærme huser 19-tommers fælge.
Kræfterne i T-Roc kommer fra den seneste udgave af Volkswagens 2.0-liters dieselmotorer med 185 heste og 380Nm ved 1.750 omdr./min. Gennem en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse sendes de ud til alle fire hjul, med et firehjulstræk der kan indstilles til gade, off-road eller sne.
0-100 km/t er overstået på 6.9 sekunder og topfarten er 210 km/t når bilen er i ’gade’ funktion, hvor næsten alle kræfter sendes til forhjulene. Ved brug af off-road eller sne funktionen er der 50:50 split mellem for og bag.
Mere kraftfulde udgaver af Volkswagens nye SUV forventes, mens de langsommere modeller udelukkende vil få forhjulstræk.
T-Roc har kameraer monteret i selve forlygterne og baglygter for at lade føreren overvåge området i forbindelse med terrænkørsel.
Sammen med T-Roc vil produktionsudgaverne af Taigun og CrossBLue samt Tiguan og Touareg udgøre Volkswagens modelprogram i dette årti. Bilen forventes at blive bygget i Spanien.