Volkswagen kunne notere sig en salgsfremgang på hele 9 % i 2011. Den tyske gigant solgte hele 1,684,150 nye biler, fordelt på i alt 27 EU markeder, mod 1,544,529 biler i 2010, ifølge tal der netop er blevet offentliggjort af European Automobile Manufacturer’s Association. VW Golf forbliver den mest sælgende bil i Europa.
Helt i bunden af tabellen finder man Jaguar, som oplevede en nedgang i salget på 14,7 % med kun 23,074 biler solgt, sidste år.
De største salgsboom oplevede Jeep, der steg 61,8 % med 23,745 biler og Lexus, der steg 53 % med 27,016 biler, hovedsageligt drevet af introduktionen af den nye CT200 hybrid-bil.
Ford er den 2. Største producent i Europa, med 1,077,759 biler solgt, på trods af en nedgang I salget på 2,7 %. Sammenlagt faldt salget af biler 1,4 % I 2011, med I alt 13,573,550 nye biler solgt.
Dårligt år for Sydeuropa samt Japan
Renault indfinder sig på 3. pladsen, med 1,044,920 nye biler, en nedgang på 9 % og Opel på 4. pladsen, med 989,261, en nedgang på 1,8 %.
PSA-gruppen, der består af Peugeot og Citröen, endte på henholdsvis 5. og 6. pladsen, hvor Peugeot solgte 911,703 biler, en nedgang på 9,4 % og Citröen solgte 770,726 biler, med en nedgang på 8 %.
Andre store nedgange var Fiat på 7. pladsen, der havde en salgsnedgang på hele 71,2 % med 682,140 biler solgt og Honda på 22. pladsen, der kun solgte 149,684, med en salgsnedgang på 20 %. Suzuki faldt også 8,6 % i 2011, med et salg på 177,996 biler.
Audi, der på 8. pladsen noterede en salgsfremgang på 9 %, med 680,262 biler solgt og BMW på 9. pladsen oplevede en fremgang på 5 % med 641,737 biler solgt.
Mercedes-Benz endte på 10. pladsen, med en salgsfremgang på 1 %, og 591,750 biler solgt.
Land Rovers succes med den nye Evoque model, skabte en salgsfremgang på 11,5 % med 74,706 biler solgt og Mini nød godt af introduktionen af deres nye Countryman, med en fremgang på 19 % og 168,462 biler solgt.