1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Renault Clio TCe 90 Dynamique
0

Test: Renault Clio TCe 90 Dynamique

Test: Renault Clio TCe 90 Dynamique
0
0

Ønsker du en kompakt bil med fem døre, meget udstyr, et fornuftigt forbrug samt pris der er til at betale? Så er den nye Renault Clio muligvis det oplagte valg.

Danskerne er pjattede med de små biler, og den nye Clio er blevet budt varmt velkommen, skal man tro salgstal fra første kvartal af 2013, hvor den kun overgås af den nyligt faceliftede Ford Fiesta i dennes respektive klasse.

Renault Clio kan handles fra 134.900 kr. med en firecylindret 75 hestes 1,2-liters benzinmotor, medens et mere ophidsende alternativ er TCe 90 med som navnet angiver, 90 heste leveret af en 0,9-liters trecylindret turbomotor.
Sidstnævnte havde vi til test, men med et prisskilt i forruden på 169.900 i Expression og 192.900 kr. for Dynamique modellen vinder den ikke ligefrem på prisen – men hvad vinder den så på?

Mange af de danske bilkøbere som har kig på bil i Clio-klassen har økonomi højt på ønskesedlen, hvilket bl.a. er en af årsagerne til at den noget billigere Ford Fiesta der endda kan leveres med tre døre solgte bedre i første kvartal.

Vulgær eller moderne?

Det første indtryk man får af en bil er nu engang det æstetiske udtryk. Renault Clio splitter vandende med sit opsigtsvækkende design, hvis man sammenholder med andre bud i klassen. Placerer man Ford Fiesta og Renault Clio ved siden af hinanden fremstår førstnævnte mindre sprælsk end den højtråbende franskmand.

Renault har valgt den mere dristige rute kontra den udgåede model, da Clio nu også skal være et livsstilsvalg. Før i tiden kunne man ikke være stolt af sin bil, hvis dennes kølerhjelm var prydet af et Renault-emblem, men med det nye frontemblem på størrelse med logoet på en Scania, kan man ikke længere løbe fra det franske ophav.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Heldigvis har man hos Renault valgt at gå hele vejen, hvilket kan ses på testmodellen. Rød var en gennemgående farve på testbilen, og man kan som køber vælge iblandt forskellige temaer og farver som kan kombineres på et væld af  forskellige måder.

Oplagt motorvalg

Passer din kørestil til benzin, så er testmodellens enhed med tre cylindre og en volumen på 0,9 liter oplagt. Ydelsen på 90 hestekræfter og 135 Nm v. 2.500 omdr/min er tilpas, men den er bestemt ikke nogen raket. Lyden er karakteristisk for enhederne med de tre cylindre, hvilket gør den lidt sjovere at lytte til.
TCe 90 er opgivet til 22,2 km/l, og uden at kede mig opnåede jeg 18,2 km/l i testugen, hvilket er ganske acceptabelt.

CO2-udledningen er sølle 99 g/km i testmodellen, mens den mest økonomiske Clio klarer 31,3 km/l og har en CO2-udledning på kun 83 g/km.

Motoren er dog ikke just sjov, hvilket køreegenskaberne ej heller kan beskrives som, selvom Renault har skåret omkring 100 kilo af vægten! Køreegenskaberne er sågar en smule kedelige, hvorfor den ikke gør noget exceptionelt godt på dette område ift. konkurrenterne i klassen. Den nye Clio er fortsat baseret på den gamle models platform, så der er ikke decideret nogen ændring her, men man har formået at gøre den mere stabil ved at øge akselafstanden og bredden. Man kommer dog ikke uden om, at konkurrenter som Peugeot 208 og VW Polo stadig føles mere komfortable på længere ture.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

Gearkassen er en femtrins manuel i alle Clio-modeller og man savner udelukkende et potentielt sjette gear  ude på motorvejen. Selve gearskiftet er let og behageligt, men der er ingen snert af lidt sport med den lange vandring. Det sjette gear ville have holdt motorstøjen nede på motorvejen, men ellers fremstår Clio ganske støjsvag.

Veludstyret og smart

Den mindste udstyrsvariant, Authentique, kan kun erhverves til den 75 hestes benzin- og dieselmotor. Dette udstyrsniveau indeholder bl.a. 15” stålfælge, fartpilot, el-ruder foran, el-sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, højdeindstilleligt førersæde, højde/dybdeindstilleligt rat, LED-kørelys, varme i forsæderne samt det Bluetooth – aircondition koster dog næsten 11.000 kroner ekstra.

Imellem Authentique og Dynamique er Expression-udstyrsniveauet, hvor aircondition er standard, læderrat, 7” touchskærm multimediesystem med navigation, tågelygter osv. følger med oveni.
Dynamique indeholder næsten alt hvad hjertet begære til en bil i klassen, da man får yderligere:

  • 16” alufælge
  • Automatisk klimaanlæg
  • Håndfri start/adgang osv.
  • Interiørpakke
  • Ekstra udvendig styling
  • Regn- og lyssensor

Selvom Clio er særdeles veludstyret, så bevidner den meget ekstra styling som er inkluderet i Dynamique, at design er vigtigere end praktisk brug. Personligt ville jeg foretrække de parkeringssensorer som kan tilkøbes for 1.900 kr. frem for ekstra udvendig styling eksempelvis.

Sammenligner man med Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Titanium, må man her se langt efter fartpilot, navigation, nøglefrie døre & start-stop knap og regnsensor eksempelvis, hvilket alt sammen er standard i Renault Clio TCe 90 Dynamique.

Læs også:  Antal offentlige ladestandere fordoblet på et år

Pladsen på de billige rækker

Renault Clio er ikke førende på hverken bagsædeplads, komfort eller bagagerumsvolumen. Bagagerummet har en kapacitet på 288 liter, hvilket kan forøges til 1.038 liter, hvis man slår bagsæderne ned.
Til sammenligning har Peugeot 208 hele 311 liter og 1.152 liter når bagsæderne er nedfældet.

Man kan som voksen godt finde sig til rette på bagsæderne, men det er ikke et sted man ønsker at opholde sig hele vejen til Frankrig, hvor bilen kommer fra. Dette er dog ikke usædvanligt for klassen.

Konklusion:

Er den nye Renault Clio klassens bedste valg? Måske… Clio er blevet indbegrebet af en livstilsbil, og man skal være dus med designet, hvis man skal kunne holde ud at se på den hver dag.

Der er dog ingen tvivl om, at den både er praktisk taget størrelsen i betragtning, økonomisk, meget veludstyret i Dynamique og prissat stærkt, hvis man vil gøre brug af det meget udstyr.

Det bliver til fire store point ud af seks mulige.

OPDATERING: Pt. kan man spare 20.000 kr. på Clio, hvilket gør den til et rigtig godt køb! Hermed fem ud af seks point i kampagneperioden!

tags: