I første halvår af 2023 voksede det europæiske bilmarked med næsten 18 procent. I juni måned blev der solgt flere elbiler end dieselbiler.
I juni 2023 voksede EU’s bilmarked med 17,8 procent, og antallet af nyregistreringer rundede dermed én million biler for måneden. Denne fremgang er et tegn på, at markedet er i bedring ovenpå COVID-19-pandemien og den store komponentmangel, som pandemien skabte. Fremgangen i bilsalget var, foruden Ungarn, gennemgående i samtlige af de europæiske lande. De fire større markeder havde også flotte vækstrater i juni måned, hvor Tyskland voksede markant med 24,8 procent, efterfulgt af Spanien med 13,3 procent, Frankrig med 11,5 procent og Italien med 9,1 procent.
Fremgangen i juni måned var positiv i forhold til halvårsresultatet. I første halvdel af 2023 steg bilregistreringerne i EU med 17,9 procent, hvilket er et vidnesbyrd om en klar forbedring af markedet i forhold til 2022. Den europæiske bilindustri har været udfordret af komponentmangel, som var forårsaget af pandemien og resulterede i udfordringer med at producere og levere biler til forbrugerne. Forbedringen af salget kunne mærkes i de fleste af de europæiske lande og også i de 4 primære markeder i EU. Her havde Spanien den største fremgang i løbet af de første seks måneder af 2023, hvor det spanske marked voksede med 24 procent. De øvrige primære markeder havde alle tocifret vækst, hvor Italien havde en vækst på 22,8 procent, Frankrig med 15,3 procent og Tyskland med 12,8 procent.
“”Det er opløftende at se, at fabrikanterne har fået bedre styr på udfordringerne med komponentmangel. Det har været en enorm udfordring, som har været som en kæp i hjulet for et marked med stor efterspørgsel” siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.”
Elbilerne overhalede dieselbilerne
I juni 2023 voksede salget af elbiler med 66,2 procent, når man sammenligner med samme måned året forinden. Med denne fremgang opnåede elbilerne en fremgang i markedsandelen på 4,4 procentpoint, således at elbilerne i juni måned sad på 15,1 procent af markedet. Det gjorde elbilerne til den tredje mest populære drivlinje. Det betød også, at dieselbilerne blev overhalet af elbilerne, når man ser på markedsandelene. I løbet af årets første 6 måneder blev der indregistreret over 700.000 elbiler, og væksten i salget var på hele 53,8 procent for første halvår.
Salget af hybrid steg i EU med 32,4 procent i juni. Ser man på første halvår af 2023, var salget vokset med 27,9 procent i forhold til første halvår af 2022. Hybridbilerne indtog dermed en markedsandel på 25 procent og dermed en andenplads som næstmest populære drivmiddel. Modsat hvad man ser i Danmark, så var der i juni fremgang for plug-in hybridbilerne i EU, hvor markedet voksede med 13,4 procent. På trods af fremgangen i juni, så faldt plug-in hybridbilernes markedsandel dog med 0,3 procent til 7,9 procent af markedet.
I juni måned voksede markedet for benzinbiler med 11 procent i EU. Ser man på første halvår af 2023, så er der blevet solgt over 2 millioner benzinbiler, hvilket er en procentvis stigning på 15,9 procent. Men selvom der var vækst i indregistreringerne, så faldt benzinbilernes markedsandel med 2,2 procentpoint til 36,3 procent af salget. I modsætning til benzinbilerne, så faldt salget af dieselbiler. Dieselbilerne havde en nedgang i salget på 9,4 procent, hvilket også påvirkede markedsandelen. Dieselbiler udgør ved udgangen af juni måned en markedsandel på 13,4 procent efter et fald på 4 procentpoint.
“”Det er en forventet udvikling, at elbilerne overtager en større og større del af markedet. Det sker i et højt tempo og det er ingen hemmelighed, at Danmark er en af frontløberne blandt EU-landene. Vi bliver nødt til at have sikkerhed omkring afgifterne hvis vi ønsker at fastholde den position,” siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.”