1. Home
  2. Advertorial
  3. Det store elektroniske gennembrud, der ændrede bilbranchen
0

Det store elektroniske gennembrud, der ændrede bilbranchen

Det store elektroniske gennembrud, der ændrede bilbranchen
0
0

At være mekaniker i disse dage er ikke længere helt, ligesom det plejer at være. Selvfølgelig har der været udvikling i teknologier i mange af bilernes komponenter i løbet af årene – men tilvæksten af elbiler i den samlede danske bilpark er alligevel at betragte som lidt af et paradigmeskift. Det stiller naturligvis nogle nye krav til alle de mekanikere, som nu skal til at omstille sig til også at kunne håndtere alle de nye biler, der kører på el. Flere har allerede fuldt fokus på omstillingen. Det gælder for eksempel Ketner, som driver forretning som mekaniker i Kolding, Aalborg, Holstebro, Odense, Aarhus og Herning. For ifølge dem, er det et vigtigt fundament for at kunne være et fremtidens værksted, som også giver mening og værdi for kunderne.

 

Specialiseret knowhow, teknologi og færdigheder

Selv om nogle af de mekaniske komponenter er de samme, er de nye elbiler fundamentalt anderledes skruet sammen end de biler, der kører på fossile brændstoffer. Teknologien kredser om et elektronisk system, batterier og andre avancerede elementer, som kræver et nyt sæt af indsigter og viden for at kunne vedligeholde og reparere dem. Det kræver naturligvis lidt af en omstilling – men en omstilling, som de fleste større danske mekanikere er klar til. Dertil kommer også behovet for noget nyt udstyr – for eksempel diagnosticeringsværktøjer – der kan håndtere arbejdet med elbiler for at få dem køre optimalt og pålideligt. Det kræver også et anderledes forhold til sikkerhed, da elbilerne kører på temmelig kraftig strøm. En strøm, som både er farlig for mennesker og som kan forvolde skade på bilen, hvis der ikke arbejdes korrekt med den.

Læs også:  Ny bil? Få den bedste skrotpris på den gamle

 

De uafhængige værksteder vil også være med

De autoriserede værksteder har naturligvis haft et forspring i forhold til at kunne gennemføre service på de nye biler. Men uafhængige værksteder som for eksempel Ketner, der har flere værksteder i Jylland og på Fyn, har meldt sig ind i kampen. Og det er til stor fordel for de danske elbilister. For det betyder blandt andet, at ventetiden på at få sin elbil er betydeligt mindre, end den var til at begynde med. Hos Ketner ser de omstillingen som en nødvendig for at følge med efterspørgslen fra de danske bilister – men evnen til at være blandt de første frie værksteder, der er i stand til at udføre alle de krævende opgaver med høj kvalitet og højt serviceniveau, er også behæftet med en vis faglig stolthed.

Læs også:  Anhængertræk: Funktionalitet og fleksibilitet til din bil

 

De moderne automekanikere satser på den personlige oplevelse

Det kan altid betale sig at vælge en mekaniker, hvis viden om biler er fuldt opdaterede. Og nu kan alle de danske bilister, som ejer en elbil, glæde sig over, at der er flere gode af slagsen at vælge mellem. Det er kun sundt for konkurrencesituationen, og man bør derfor som bilist også overveje, hvilken oplevelse, man er mest til. Hos Ketner bestræber de sig for eksempel på at dyrke de gode personlige værdier, som hørte mange af de ældre lokale autoværksteder til. Det være sig blandt andet god betjening, tid til at tale med kunderne og professionel service helt uden ventetid. Men i dette tilfælde i kombination med det mest avancerede udstyr til at kunne udføre service og reparation på selv de mest avancerede køretøjer.