Home Bilnyheder Duel: Skoda Yeti vs. KIA Sportage

Duel: Skoda Yeti vs. KIA Sportage

Duel: Skoda Yeti vs. KIA Sportage
0
0

Tjekkiet mod Sydkorea er ikke et klassisk opgør. Hverken i krig, fodbold eller politik har de to nationer den store fælles historik. Men inden for bilernes verden er kampen benhård. Vi har sendt to konkurrerende familiecontainere ind i ringen til en kamp på 5 omgange.

Både Skoda og Kia er kendt for at lave praktiske familiebiler uden alt for mange fordyrende dikkedarer. Rummelighed, brændstoføkonomi, sikkerhed og pris er i fokus, når børnefamilien skal have ny vogn.

I første runde dystes der på sikkerhed. Begge modeller har fået fem stjerner i Euro NCAP’s crashtest i henholdsvis 2009 og 2010, så oplevelsen af at sidde beskyttet bag rattet, når man kører i en SUV er ikke ren indbildning. Særligt føreren er godt beskyttet i begge modeller. Ser man nærmere på resultaterne fra crashtesten er der dog marginale forskelle at spore. Sikkerheden i forhold til børn på bagsædet og fodgængere i trafikken er nemlig en tand bedre i Kia Sportage. Og når man taler sikkerhed, skal man også huske, at Kia jo har en imponerende garanti på 7 år eller 150.000 kilometer, hvor Skoda blot giver to års garanti. Det giver samlet set Kia Sportage en snæver point-sejr i første runde.

Anden runde handler om brændstoføkonomi. Her må Kia Sportage med sin 1,6-liters benzinmotor virkelig holde paraderne oppe for ikke at blive slået i gulvet. For den lille sydkoreanske motor kan ikke stille meget op mod Volkswagen-koncernens 2,0-liters dieselmonster. Det er måske en lidt unfair kamp, men et teoretisk forbrug på 15,6 liter er uanset modstanderen ikke nok til at sikre Kia mange point på kontoen. Desuden betyder motorens mangel på kræfter, at omdrejningerne skal i vejret, hvis den skal følge den almindelige trafik, og det gavner ikke forbruget. Til gengæld kan Yeti trods energikrævende firhjulstræk klare op mod 18 km/l.

Læs også:  Comeback til Camry i Danmark

Praktiske egenskaber er temaet for tredje omgang. Med klassens største bagagerum lægger Sportage ud med at tildele Yeti et hårdt slag i mellemgulvet. I det hele taget er kabinen en af de allerstørste blandt alle konkurrenterne som Suzuki S-Cross, Nissan Qashqai og Opel Mokka. Desuden er USB- og Bluetooth-tilslutning integreret i Sportage, mens Yeti kører gammeldags stil med CD og FM-radio som eneste vej til musik i højtalerne. Skoda Yeti får et par point med sit firhjulstræk, som dels leverer en effektiv acceleration på almindelig vej, men som også kan give søndagsturen et helt nyt perspektiv, når en nyslået græsmark bliver en åben invitation til fis og ballade. Dét tager kegler på bagsædet!

Skoda Yeti er med ét tilbage i kampen, når det kommer til køreegenskaber. Drivlinjen er lysår foran Sportage, som med en slasket gearkasse, et styrtøj uden den store respons og en slapsvans af en motor bare må stå og tage imod det ene slag efter det andet fra den tjekkiske modstander. Yeti har nemlig en lækker 6-trins gearkasse, som er tilpas højt gearet til, at den kan holde omdrejningerne nede, når den står på motorvejskørsel. Motoren leverer i samspil med firhjulstrækket kræfter nok til at den store bil accelererer fra 0 til 100 km/t på lige under 10 sekunder. Det bliver til et par dybe stød og en ordentlig uppercut, før klokken lyder efter fjerde omgang. Det var en hård én for Sportage.

Læs også:  Populær Mercedes C er ren kvalitet - med én stor fejl

Men kampen er ikke afgjort endnu. For prisen spiller naturligvis også ind. Begge modeller har priser fra lige under 250.00 kr. Men testmodellerne er noget dyrere. Kia Sportage koster i Style Plus-udgaven ca. 270.000 plus ekstraudstyr, mens Skoda Yeti i Outdoor Ambition-versionen med firhjulstræk koster hele 100.000 mere end Sportage. Det lyder som en uhørt stor forskel, men både dieselmotoren og firhjulstrækket hiver gevaldigt op i prisen for Yeti’s vedkommende. Kan du undvære begge dele kommer du let under 300.000, selvom du gerne vil have masser af udstyr. Femte omgang er slut uden et endeligt knock out til nogen af duellanterne.

Skoda Yeti står tilbage som den robuste tjekke, der godt nok har fået nogle alvorlige slag af en yngre og flottere model, men som takket være en grundlæggende teknik i verdensklasse stadig står på benene. Kia Sportage har også fået nogle gevaldige blå mærker som følge af den uinspirerende facon og langsomme reaktionstid. Men et moderne design og en rummelig kabine har betydet, at den ikke er endt helt ude i tovene. Det ender med en kneben pointsejr til Skoda Yeti.

Faktaboks: Skoda Yeti er solgt i 84 eksemplarer i år. Det er samme niveau som sidste år. Kia har blot solgt 69 Sportage-modeller. Selvom det ikke et prangende, er det allerede langt flere end sidste års samlede antal på 50 eksemplarer.

Læs også:  Sportslig Fiesta til hverdagen

Vi mener om Yeti:

Trods facelift virker interiøret og instrumenteringen efterhånden forældet. Men formidable køreegenskaber og høj kvalitet sikrer Yeti sejren. Kan du undvære firhjulstræk er prisen også fornuftig.

Vi mener om Sportage:

En moderne og særdeles rummelig kabine gør Sportage interessant til den store familie. Desværre er køreegenskaberne og motoren ikke noget at råbe hurra for. Kør-selv-ferie er udelukket med denne motor.

Kia Sportage
Style Plus – 1,6 liters firecylindret benzin
Ydelse: 135 hk v. 6.300 o/min
Moment: 165 Nm v. 4.850 o/min
Topfart: 178 km/t
0-100 km/t: 11,1 sek.
Oplyst forbrug: 15,6 km/l
Køreklar vægt: 1.441 kg
Mål i cm: L: 444 B: 186 H: 163
Bagagerumsvolumen: 465 / 1.353 l.
Pris: 269.999 (Model fra 249.999)

Skoda Yeti
Outdoor Ambition 4X4 – 2,0 liters firecylindret diesel
Ydelse: 140 hk v. 4.200 o/min
Moment: 320 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 190 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek
Oplyst forbrug: 17,9 km/l
Køreklar vægt: 1.535 kg
Mål i cm: L: 422 B: 179 H: 167
Bagagerumsvolumen: 416 / 1.580 l.
Pris: 378.998 (Model fra 239.000)