Home Bilmærker Audi e-tron skyder Audis elsatsning i gang
0

e-tron skyder Audis elsatsning i gang

e-tron skyder Audis elsatsning i gang
0
0

Langt bedre genindvinding af energi gennem bremserne skal gøre den helt store forskel, når Audis første fuldt elektriske bil kommer til nytåret

Hvor f….. er sidepejlene?? Det er blandt de ting, de uindviede vil spørge sig selv om, når Audi e-tron kommer på gaden i 2019. Og det er ikke fordi spejlene er sparet væk. Nej, tværtimod så bliver Audi e-tron den første serieproducerede bil i verden, som kommer med elektroniske sidespejle. De er simpelthen erstattet af kameraer,  og inde i bilen, på døren hvor din hånd ville hvile, hvis de lå på armlænet, finder vi i stedet en skærm i hver side.

Og det er blot en få af de ting, som vi nu ved om den nye Audi e-tron. Indtil videre er den kommende Audi e-tron nemlig udelukkende blevet vist med let camouflage, og Bilsektionen spottede da også en enkelt i Spanien i midten af september. Men i dag (18. september) har Audi endelig vist, hvordan deres store, nye el-satsning kommer til at tage sig ud uden forstyrrende foliebeklædning.

Dermed får vi nu en endnu bedre fornemmelse for, hvilken bil vi har i vente fra nytåret, når bilen kommer ud til de danske forhandlere. Der er tale om en ganske potent bil, lover Audi, og kigger vi på cockpittet, så har Audi da også ganske mange nye ting på vej.

Læs også:  Peugeot genintroducerer legendarisk coupé – næsten

Med en samlet ydelse fra to elmotorer på op til 408 hk accelererer den fuldt eldrevne luksus-SUV fra 0 til 100 km/t på under 6 sek., og med den nye WLTP-målemåde kører e-tron over 400 km på en batteriopladning.

Typisk Audi-kvalitet

Pladsforholdene og komfort i Audi e-tron kommer til at blive som i mærkets typiske luksusmodeller. Med en bil, som er 490 cm. lang, 193 cm bred og 161,6 cm høj må det forventes, at kabinen bliver rummelig. Desuden garanterer Audi et omfangsrigt komfortudstyrniveau sammen med eksklusive materialer. Dette sikres også gennem de omfangsrige og pålidelige opladningsmuligheder til hjemmet og på farten.

Lynhurtig opladning

Som den første serieproducerede bil i verden vil Audi e-tron kunne lade med op til 150 kW på hurtigladestandere. Det kan indtil videre blandt andet lade sig gøre på Nordhavn I København, og det vil betyder, at man vil kunne lade bilen op på rekordtid. I størstedelen af tiden vil den eldrevne SUV dog blive ladet op hjemme med 11 kW eller som ekstraudstyr med 22 kW, men derudover giver Audis egen opladningstjeneste ”e-tron Charging Service” adgang til ca. 80 pct. af alle offentlige ladestationer i Europa.

Alligevel har Audi sørget for at arbejde grundigt med teknologien i bilen, og det er en vigtig faktor for den store rækkevidde på 400 km., at bilen har det mest innovative rekuperationskoncept i hele konkurrentfeltet, siger Audi selv.

Læs også:  Rolls Royce - nu med jydekrog

“Motorbremse” lader op

Hvordan det foregår i praksis er en noget teknisk beretning, men meget forenklet, så kan bilen blive lades op uden at gøre brug af det konventionelle bremse­system – og det kommer til at være sådan, at det er elmotorerne, som faktisk “bremser” bilen ved mere end 90 pct. af alle deaccelerationer. Dermed bliver praktisk talt alle normale bremsemanøvrer tilbageført til batteriet i energimæssig forstand.

Føreren kan ved hjælp af skiftekontakterne ved rattet indstille graden af hvor meget “modstand” motoren skal give til tre niveauer – det er også tidligere set hos Hyundai Ioniq. På det laveste niveau ruller bilen uden bremsemodstand, når føreren fjerner foden fra speederen. På det højeste niveau reduceres farten på el-SUV’en hastigheden mærkbart, og føreren kan både “bremse” og accelerere bilen udelukkende ved hjælp af speederen. Det giver den såkaldte one pedal feeling, hvor føreren med lidt øvelse ganske enkelt kan lade bremse­pedalen samle støv.

Den elektrisk drevne SUV er ikke kun effektiv men også præstationsstærk. Køretøjet har to motorer, som egentligt ‘kun’ yder 360 hk (265 kW) og udvikler et potent drejningsmoment på 561 Nm. Men hvis man træder speederen helt i bund i sportsindstillingen får man kortvarigt ekstra kræfter, og bilen får en en samlet ydelse på 408 hk (300 kW) og et drejningsmoment på 664 Nm. Og dermed klarer Audi e-tron-prototypen spurten fra 0 til 100 km/t på under 6 sek.

12 elbiler på vej

Frem mod 2025 vil Audi tilbyde 12 rent elektriske modeller til de vigtigste markeder verden over, og man regner med, at ca. en tredjedel af koncernens salg kommer til at stamme fra elektrificerede modeller.

Læs også:  Nu går Mercedes for alvor el-amok

SUV’erne i denne portefølje omfatter blandt andet e-tron og fra 2019 også e-tron Sportback. Derudover vil der komme en række modeller med klassisk karrosseriform som Avant og Sportback. Udbuddet kommer til at omfatte alle relevante segmenter fra den kompakte klasse til luksusklassen.

Audi e-tron forventes at lande hos de danske forhandlere omkring årsskiftet. Der er ikke sat danske priser på Audi e-tron endnu. Der bliver i øvrigt snart åbnet for forhåndsreservationer.